וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תתעלם מהחלטת האו"ם בעניין הגדר

21.7.2004 / 10:47

ההצעה הפלסטינית, הקוראת לישראל לפרק הגדר ולפצות הפלסטינים, אושרה הלילה ברוב גדול, בתמיכת מדינות האיחוד. שגריר ישראל: צרפת התנהגה בצורה מבישה ונחלצה לעזרת הפלסטינים

העצרת הכללית של האו"ם אישרה הלילה ברוב גדול את הצעת ההחלטה הפלסטינית הקוראת לישראל לציית לבית הדין הבינלאומי בהאג, ולפרק את גדר ההפרדה ולפצות את הפלסטינים. שנפגעו מהקמתה. 150 מדינות הצביעו בעד, 6 מדינות הצביעו נגד - בהם ארה"ב, אוסטרליה, איי מרשל ומיקרונזיה - ו-10 נמנעו - בהם קנדה, קמרון ואל סלבדור. מדינות האיחוד האירופי תמכו בהצעת ההחלטה.

ממשרד רה"מ נמסר הבוקר כי ישראל תמשיך בבניית גדר ההפרדה, למרות החלטת האו"ם. הדובר רענן גיסין אמר לסוכנות רויטרס, כי "ישראל לא תפסיק את בניית הגדר או תוותר על זכותה להגנה עצמית". לדבריו, ישראל לא הופתעה מהחלטת האו"ם, אותה כינה "עריצות הרוב".

שגריר ישראל באו"ם, דני גילרמן, אמר לאחר ההצבעה: "תודה לאל שגורל ישראל והעם היהודי לא מוכרע באולם זה". בראיון לקול ישראל הוא תקף את צרפת, בהתנהגות בישה לפני ההצבעה. לדבריו, כמה מדינות ובהן בריטניה ואיטליה ביקשו שמדינות האיחוד האירופי יימנעו בהצבעה, אך צרפת נחלצה ברגע האחרון לעזרת הפלסטינים. גילרמן אמר עוד, שהתאכזב מאוד גם מעמדתה של הולנד, הנשיאה התורנית של האיחוד.

משקיף אש"ף באו"ם, נאסר אל-קידווה, אמר כי ההחלטה היא "התפתחות היסטורית". לדבריו, "זה הזמן ליישם את ההחלטה, ובשלב מאוחד יותר צעדים נוספים". אל-קידווה אמר כי על המדינות החברות לשקול סנקציות נגד ישראל, כגון מניעת ויזות לחו"ל ממתנחלים והטלת סנקציות על חברות שעסוקות בבניית גדר ההפרדה.

נוסח ההצעה שאושרה

כתב "הארץ", שלמה שמיר (ניו יורק), ושירות "הארץ", מוסיפים:

"בניית הגדר על ידי ישראל, הכוח הכובש, בשטחים הפלסטיניים הכבושים כולל מזרח ירושלים וסביבותיה, היא בניגוד לחוק הבינלאומי" - נטען בסעיף הראשון בחלק ההמלצות של הצעת ההחלטה. לכן, "ישראל מחוייבת להפסיק את הפרותיה של החוק הבינלאומי והיא חייבת להפסיק את המשך הקמת הגדר הנבנית בשטחים הכבושים". כמו כן, "ישראל חייבת להרוס את חלקי הגדר שנבנו".

בהמשך קובע סעיף מיוחד כי "ישראל מחוייבת לשלם פיצויים על כל הנזק שנגרם כתוצאה מבניית הגדר". ההחלטה תובעת מהמדינות החברות "לא להכיר בהמצב הלא חוקי שנוצר כתוצאה מבניית הגדר". כן נדרשות החברות "לא לעזור ולא להגיש סיוע שישאיר את המצב שנוצר על ידי הבנייה".

סעיף מיוחד מופנה למדינות החתומות על אמנת ז'נבה, להן "מחוייבות מיוחדת ונוספת - מעבר לכיבוד מגילת האו"ם והחוק הבינלאומי - לפעול להבטחת ציות מצד ישראל לחוק הבינלאומי כפי שהאמנה דורשת". ההחלטה ממליצה עוד ש"מליאת העצרת ובמיוחד מועצת הביטחון ימשיכו לדון ולשקול אילו צעדים נדרשים כדי לשים קץ למצב הבלתי חוקי שבניית הגדר יצרה".

בחלק האופרטיבי כוללת ההחלטה שמונה סעיפים. "המליאה מכירה בחוות הדעת המייעצת של בית הדין הבינלאומי מתאריך 9 ביולי 2004 לגבי התוצאות החוקיות בעקבות בניית הגדר (....). ישראל, הכוח הכובש, נדרשת לציית למחוייבויות החוקיות כפי שהן מוגדרות בחוות הדעת". כן נדרשות "כל המדינות החברות לציית למחוייבויות החוקיות שלהן כפי שהן מוגדרות בחוות הדעת".

מזכ"ל האו"ם נדרש בהצעה למנות רשם שירשום את הנזקים שנגרמו כתוצאה מבניית הגדר. "המליאה מחליטה להתכנס מחדש במטרה להעריך את יישומה של ההחלטה הנוכחית כשהיעד הוא לשים קץ למצב הבלתי חוקי שנוצר כתוצאה מבניית הגדר".

סעיף מיוחד פונה לישראל ולרשות הפלסטינית בבקשה "ליישם לאלתר את מחוייבויותיהן במסגרת מפת הדרכים, במטרה להגשים את החזון של שתי מדינות המתקיימות זו לצד זו בשלום וביטחון". לבסוף, "מזמינה (המליאה) את שווייץ, במסגרת תפקידה כמופקדת על שמירת אמנת ז'נבה, לקיים התייעצויות (עם החתומות) ולדווח על תוצאות ההתייעצויות למליאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully