וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקי השכר - מדריך לעכבר המתחיל

14.7.2004 / 18:10

מהי תקרת השכר, מה זה שכר מינימום ומקסימום בליגה של מיליונרים ואיך לכל כלל יש יוצא מן הכלל. לא רק לרואי חשבון

שוק השחקנים החופשיים ב-NBA נפתח היום רשמית וזה זמן טוב לדבר קצת על מספרים. מה וכמה מותר לקבוצות לשלם, למי, איך, למה וכמה. לשימושכם, המדריך המקוצר לחוקי השכר שיעזור לכם לצלוח את הקיץ בשלום (ולמי שזוכר שהבטחנו כבר מזמן, סליחה על האיחור).

תקרת השכר

הגדרה לסכום הכולל שכל קבוצה רשאית לשלם כמשכורות לשחקנים ונועד לשמור על שוויוניות ותחרותיות בליגה. בתקרה הזאת יש כמובן הרבה חורים, אליהם נגיע בהמשך. הנהלת ה-NBA הודיעה היום כי התקרה לעונת 2004/05 תהיה 43.87 מיליון דולר. זוהי תקרת השכר הגבוהה ביותר מאז נוסדה שיטת הגבלת התשלומים ב-1984, אבל עלייה של 30 אלף דולר בלבד לעומת תקרת השכר של העונה שעברה. לשם המחשה, בעונת 1997/98, האחרונה של שושלת הג'ורדן-בולס, עמדה תקרת השכר על 26.9 מיליון דולר. באותה עונה הסתכמו סה"כ המשכורות של שחקני הליגה במיליארד דולר לעומת למעלה ממיליארד וחצי בעונה האחרונה. כנגזרת מתקרת השכר נקבע גם שכר המינימום שכל קבוצת NBA צריכה לשלם לשחקניה, שמהווה 75 אחוז מהתקרה ויעמוד בעונה הקרובה על 32.9 מיליון דולר.

הקבוצה החדשה בליגה, שרלוט בובקאטס, שלא קשורה בחוזי עבר כבדים, זכתה כמובן לתקרת שכר נמוכה יותר - 29.25 מיליון דולר, ורצפה של 21.94 מיליון.

תקרת השכר ב-NBA היא תקרה 'רכה', משום שהיא מאפשרת לקבוצה, תחת תנאים מסויימים (אותם כאמור נפרט בהמשך), לחרוג מהמגבלה שהיא מציבה, ובפועל קבוצות רבות מוציאות הרבה יותר כסף על משכורות השחקנים ממה שהתקרה כביכול מאפשרת. כדי למתן תופעה זו נקבע מדי עונה רף שמעליו משלמות הקבוצה מה שנקרא 'מס מותרות' - דולר מס על כל דולר שכר. על משכורות העונה האחרונה, הוחלט אמש, יחול מס כזה על כל דולר שחרג מה-54.6 מיליון לקבוצה. הכסף, אגב, מחולק מחדש בין קבוצות הליגה לפי מדד שמבטיח נתחים גבוהים יותר לקבוצות שעמדו בתקרת השכר.

ועכשיו, לראשי פרקים של תקנות השכר המחייבות את קבוצות ה-NBA, כולל אלו המאפשרות חריגות מתקרת השכר, על פי פרסומים רשמיים של הליגה:

אני חריג?

מצבים שמאפשרים חריגה מתקרת השכר:

חריגת 'בירד' (ע"ש לארי כמובן) - The "Bird" Exception
קבוצה יכולה לחרוג מהתקרה כדי להציע משכורת מקסימום לשחקן חופשי ששיחק אצלה בשלוש העונות הקודמות (או תחת אותו חוזה כשעבר אליה בטרייד). החריגה נתונה לחוקי שכר המקסימום לשחקן, שיפורטו בהמשך.

חריגת 'בירד מוקדמת' - The "Early Bird" Exception
קבוצה יכולה להחתים שחקן שלה שסיים חוזה עד לסכום הגבוה מבין השניים: (א) 175 אחוז מהשכר שלו בעונה האחרונה בחוזה לעונה הבאה או (ב) את השכר הממוצע שלו בשתי העונות האחרונות אם שיחק באותה קבוצה (או תחת אותו חוזה ועבר אליה בטרייד).

חריגת 'דרגת ביניים' - The Mid-Level Exception
קבוצה יכולה להחתים שחקן חופשי אחד או יותר בשכר כולל לעונה הראשונה שיעמוד בגובה 'דרגת הביניים', סכום המבוסס על השכר הממוצע בליגה (בעונת 98/99 הסכום עמד על 1.8 מלייון דולר, בעונה האחרונה ובעונה הקרובה המדרגה עומדת על 4.9 מיליון). חוזה שנחתם בניצול חריגה זו יכול לחול על חוזים עד לתקופה של 6 עונות.

חריגת 'המיליון דולר' - The $1 Million Exception
קבוצה יכולה להחתים שחקן חופשי אחד או יותר בעלות כוללת לעונה הראשונה בגובה של 'דרגת המיליון דולר' לאותה עונה. זוהי חריגה בה כל קבוצה יכולה להשתמש עד שלוש פעמים במהלך חוזה השכר הקולקטיבי. תקנה זו נוספה בעונת 1998/99 ועל פיה בכל עונה נוספים 100 אלף דולר לחריגה המותרת, כך שבעונה הקרובה ה'מיליון דולר' יהיו 1.6 מיליון.

שכר מינימום

שכר מינימום לשחקנים (המספרים מייצגים ותק במספר עונות):
רוקי: 385,277 דולר
1: 620,046$
2: 695,046$
3: 720,046$
4: 745,046$
5: 807,546$
6: 870,046$
7: 932,546$
8: 995,046$
9: 1,000,000$
10: 1,100,000$

קבוצה רשאית תמיד להחתים שחקן בשכר מינימום, ללא קשר לתקרת השכר. במקרה של שחקנים בעלי ותק של 4 עונות ומעלה, החריגה לא תיכלל בחישובים לצורך מס המותרות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

שכר מקסימום

הגבלה הקיימת על שכר לעונה הראשונה בחוזה, המחושבת על פי הוותק שלו בליגה וביחס לתקרת השכר הנהוגה באותה תקופה.

עד 6 שנות ותק: הגבוה בין (א) 25 אחוז מתקרת השכר (כ-11 מיליון דולר העונה), או (ב) 105 אחוז משכר השחקן בעונה האחרונה בחוזה הקודם שלו.

7-9 שנות ותק: הגבוה בין (א) 30 אחוז מתקרת השכר (כ-13 מיליון דולר העונה), או 105 אחוז משכר השחקן בעונה האחרונה בחוזה הקודם שלו.

10 שנות ותק ומעלה: הגבוה בין (א) 35 אחוז מתקרת השכר (15.3 מיליון דולר העונה), או 105 אחוז משכר השחקן בעונה האחרונה בחוזה הקודם שלו.

במקרה בו השחקן מחדש חוזה בקבוצה בה הוא משחק הוא יכול לחתום על חוזה של עד 7 שנים עם העלאת שכר שנתית של עד 12.5 אחוזים. במקרה והוא חותם בקבוצה חדשה, האורך המקסימלי של החוזה יהיה 6 שנים וההעלאה השנתית המקסימלית 10 אחוזים.

חופשי זה לא לגמרי לבד

שחקן חופשי - Free Agency
שחקן שסיים חוזה בקבוצה ושני הצדדים משוחררים מכל התחייבות הדדית. יכול לחתום בכל קבוצה אחרת או בקבוצה בה שיחק בהתאם לתקנות השכר.

שחקן חופשי 'מוגבל' - Restricted Free Agency
שחקן שסיים את החוזה שלו בקבוצה אבל לקבוצה שלו, בהתאם לחוזה עמו, יש זכות סירוב שמאפשרת לה להשוות כל הצעה שיקבל מקבוצה אחרת. השחקן חייב להציג בפני הקבוצה כל הצעה שיקבל מקבוצה אחרת ולתת לה 15 יום להחליט האם היא משווה את ההצעה או נפרדת ממנו. שחקנים שנבחרו בסיבוב הראשון של הדראפט הופכים לשחקנים חופשיים 'מוגבלים' בתום עונתם הרביעית בליגה. כל השחקנים האחרים הופכים לכאלה אחרי שלוש העונות הראשונות שלהם בליגה.

עד כאן, ושיהיה לכם בהצלחה בפענוח הדקויות של החוזים שהקיץ יביא עלינו - ובעיקר על שחקני וסוכני ה-NBA - לטובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully