וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל נערכת למות ערפאת

14.7.2004 / 11:05

בתוכנית שהוגשה לשר החוץ מפורטים תרחישים שונים, כולל ניסיון לקבור אותו בהר הבית. יועצו של ערפאת: עדיף שישראל תנצל הזמן לקידום השלום

ישראל נערכת ליום מותו של יושב ראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת. בגלי צה"ל דווח כי שר החוץ סילבן שלום קיבל לידיו תכנית שגובשה על ידי גורמים ביטחוניים ומדיניים בישראל, המעריכה שמותו של ערפאת יגרום לתוהו ובוהו בשטחים. כמו כן מובע החשש שמותו של "הראיס" תביא להתחדשות האינתיפאדה.

התכנית מציגה שלושה תרחישים אפשריים העשויים להתחולל בעקבות מותו של ערפאת. על פי הדיווח בגלי צה"ל, המסמך קורא לדרג המדיני להיערך כבר עכשיו לכל אחת מן האפשרויות. האפשרות הראשונה היא מוות כתוצאה מפעולה צבאית ישראלית, השנייה היא מוות טבעי ופתאומי, והשלישית היא מוות כתוצאה ממחלה סופנית ארוכה, שתגרור אובדן תפקוד ממושך.

היום הדרמטי ביותר בכל אחד מן התרחישים צפוי להיות יום הלוויה. המתכננים צופים כי הפלסטינים ינסו להביא את ערפאת לקבורה בהר הבית. מחברי התוכנית מציגים מצב שבו מאות אלפי פלסטינים מנסים לעלות ברגל מרמאללה לירושלים, ישראל מנסה לעצור אותם, וכל זאת לעיני התקשורת העולמית. הצעת מחברי התכנית היא לקבור את עראפת בשכונת אבו דיס, הצופה על הר הבית אך אינה נמצאת בעיר העתיקה עצמה.

עוד פן שמשותף לכל שלושת התרחישים הוא שבכל אחד מהם תואשם ישראל במותו של עראפת. לכן, ממליצים מחברי המסמך כי ישראל תיערך לכך, גם על ידי פעולות הסברה וגם באמצעות שליחתו של ערפאת לטיפולים בחו"ל, במקרה שיחלה.

מכיוון שערפאת מסרב למנות לעצמו יורש או ממלא מקום, מציעים מחברי התכנית לסכם מראש עם ירדן ועם מצרים מה יקרה ביום שלאחר מותו של ערפאת. התחזיות במסמך פסימיות - מותו של ערפאת יגרום לקריסת הרשות והתחזקות החמאס, מה שעלול להביא להנהגה פלסטינית שמתנערת מהסכם אוסלו וממפת הדרכים. במקרה כזה חוזים המתכננים כי ייתכן שייכפה על ישראל לבקש את הכנסתו של כוח בינלאומי כדי להשקיט את הרוחות.

יועצו של ערפאת, עימאד שקור, הביע פליאה על מועד פרסום התוכנית. בראיון לגלי צה"ל הציע שקור "שישראל תנצל את התקופה הזו לעשות מעשה, להתקדם בדרך השלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully