וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תכין חלופות לתוואי הגדר

2.7.2004 / 6:56

בשלב א' יוכנו חלופות לקטעים שנידונו בבג"ץ, ובהמשך לחלקים שטרם נבנו. שרון, מופז ולפיד מתנגדים ל"עוקף בג"ץ" בנושא

ישראל תכין כמה חלופות חדשות לתוואי גדר ההפרדה שיתאימו לעקרונות שקבע בג"ץ שלשום, כך הוחלט בדיון שנערך אמש במשרד ראש הממשלה בהשתתפות בכירים במשרד הביטחון ומשרד המשפטים. "הכינו שיעורי בית, לימדו את הפסיקה וחיזרו אליי עם תוואי מתוקן", כך הורה שרון לאנשיו בישיבה. בגלי צה"ל דווח כי שר הביטחון, שאול מופז, הצטרף לשרון בהבעת ההתנגדות לביצוע חוק עוקף בג"ץ. בשלב הראשון יוכנו חלופות לקטעי הגדר שנידונו בבג"ץ ולאחר מכן ייבחנו מחדש חלקיו הדרומיים שטרם נבנו.

כתבי "הארץ" מוסיפים:

בדיון שכינס שרון עם שר הביטחון, שאול מופז, שר המשפטים, יוסף לפיד, ובכירי צה"ל, השב"כ ומשרד המשפטים, אמר ראש הממשלה כי "צריך לפשט את הדברים, ולא להיכנס למצבים של מכלאות פלסטיניות סגורות, כי לא הצלחנו ליצור תנאים נוחים למעברים בגדר. אנשים השקיעו הרבה במטעים האלה".

שרון אמר שצריך "להתחיל לעבוד מיד, בכל הכוח" בקטעים שבהם אין בעיות משפטיות. לדבריו, "במקומות שבהם אי אפשר להתפשר בביטחון, אל תהיו ותרנים, ובמקומות שאפשר, צריך לפגוע כמה שפחות במרקם החיים של הפלסטינים, ואפשר להתקרב מעט יותר (בהצבת הגדר) לכיוון הקו הירוק". שרון אמר שהתוכנית צריכה להגן על כביש 443 (מודיעין-ירושלים) מצידו הצפוני.

שופט בג"ץ, מישאל חשין, הורה אתמול למשרד הביטחון ולצה"ל, בצו-ביניים, לעצור את עבודות הקמת הגדר סמוך לכפר נועמאן שבקרבת שכונת הר חומה בדרום-מזרח ירושלים, עד למרחק של 50 מטרים מבתי הכפר. בג"ץ הורה למדינה גם להימנע מלגרש את תושבי הכפר מבתיהם לשטחים, בעילה של שהייה שלא כדין בישראל. צו הביניים ניתן בתגובה לעתירה שהגישו 66 מתושבי הכפר נגד משרד הביטחון, והוא מונע מכוחות הביטחון לעצור את תושבי הכפר בשל שהייה שלא כחוק בתחומי ישראל. בעתירה נטען שהקמת הגדר תפגע בזכות הקניין שלהם וביכולת הגישה למקורות פרנסה ולבתי ספר.

ננזף קצין שביקר את בג"ץ

מופז קיים קודם לכן דיון ממושך בלשכתו, שבו הטיל על צה"ל ומשרד הביטחון להציג כמה חלופות לתוואי מתוקן. לאחר השלמת התוכנית, היא תובא לאישור הממשלה, אך בלשכת רה"מ מעריכים שבהרכב הנוכחי של הממשלה התוואי החדש יאושר ללא קושי.

שרון, מופז ולפיד דחו בתוקף את ההצעות ל"חוק עוקף בג"ץ" שינציח את התוואי המקורי, כפי שאושר בממשלה באוקטובר 2003. לדברי ראש הממשלה, "כולם צריכים להבין שיש פסק דין ואותו צריך לבצע". בישיבת הממשלה ביום ראשון יציעו אחדים מהשרים, ובהם דני נוה, עוזי לנדאו, נתן שרנסקי וזבולון אורלב, להעביר "חוק גדר עוקף בג"ץ".

מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, אמר כי "הגדר מוכיחה את עצמה. יש פחות טרור ויש שקט, וכשבאים לבחון את המידתיות (העקרון שקבע בג"ץ) של הביטחון מול מרקם החיים הפלסטיני, צריך לזכור שאם הגדר לא היתה כל כך מוצלחת, גם המידתיות היתה שונה". מופז אמר שהאוצר לא העביר מימון לקידום מרקם החיים הפלסטיני, וירון העיר: "שר האוצר שלח אותנו לאמריקאים להביא כסף".

לפיד קרא להדק את התיאום בין מערכות הביטחון והמשפט, כדי למנוע פסילות עתידיות של תוואי הגדר בבג"ץ. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, דיבר על הקשר בין פסיקת בג"ץ לחוות הדעת הצפויה של בית הדין הבינלאומי בהאג בעניין הגדר, שתתפרסם בעוד שבוע. לדבריו, "בג"ץ עשה שירות גדול מאוד וציוני מאוד למדינה, ובעוד זמן גם מבקריו יבינו כמה הפסיקה חשובה".

מוקדם יותר שיגר מזוז מכתב למופז בו ביקש להזהיר את אל"מ (מיל.) דן תירזה, ראש מינהלת "קשת צבעים" בפיקוד מרכז, האחראי לתכנון תוואי הגדר מטעם צה"ל, בגלל שאמר אתמול לאחר פסיקת בג"ץ כי זהו "יום שחור למדינת ישראל". תירזה אף הוסיף כי "הפסק הזה הוא פסק רע מאוד הלועג לכל הרוגי הטרור. החלטת בג"ץ היא שגויה באופן קריטי ואנו נשלם עליה בחיי אדם". מופז השיב למזוז כי הוא נזף בתירזה כבר בבוקר.

מזוז כתב למופז "כי מדובר בדברים בלתי נסבלים ובמיוחד כאשר הם מושמעים על ידי עובד מדינה ועל אחת כמה וכמה עובד מדינה שיש לו נגיעה לעניין". מזוז אף שקל להעמיד את תירזה לדין משמעתי בעקבות התבטאותו, אולם בסופו של דבר החליט להסתפק באזהרה.

במהלך ביקור שר הביטחון בגבעה הצופה על בית חאנון אמר מופז לכתבים כי נזף בבכירים במערכת הביטחון שהתבטאו נגד החלטת בג"ץ. לדבריו, "צר לי על ההתבטאויות הלא נכונות שנשמעו. אני רואה אותן בחומרה והערתי לאנשים שהתבטאו בצורה כזו".

בהכנת הידיעה השתתפו אלוף בן, יובל יועז, אמנון ברזילי, ניר חסון ושירות "הארץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully