וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: העם העיראקי קיבל את ארצו בחזרה

רויטרס

28.6.2004 / 19:24

הבוקר הושלמה העברת הריבונות לידי הממשלה הזמנית, יומיים לפני המועד המתוכנן. נאט"ו הסכימה לסייע לכוחות העיראקיים

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הכריז היום בכינוס ראשי נאט"ו באיסטנבול, כי העם העיראקי קיבל בחזרה את ארצו. בקול ישראל דווח כי בוש ציין שהכוחות האמריקאיים ימשיכו לשהות בעיראק כל עוד יידרשו, אולם לא מעבר לכך.

הבוקר הושלמה העברת הריבונות בעיראק לידי הממשלה הזמנית, בראשות איאד עלאווי, יומיים לפני המועד המקורי. ברשת סי.אן.אן. דווח כי בטקס חפוז שנערך במתחם הקואליציה המבוצר המכונה "האזור הירוק", נישאו נאומים קצרים על ידי המושל האמריקאי היוצא, פול ברמר, ראש הממשלה, איאד עלאווי, והנשיא, ראזי אל יוואר. לאחר מכן הושיט ברמר מכתב קצר לראש מערכת המשפט העיראקית ובו הוא מודיע על כך שהוא מעביר את הריבונות בעיראק, לפי החלטת האו"ם 1546. "בכך מסתיים הכיבוש של עיראק והיא מצטרפת למשפחת העמים החופשיים", כתב ברמר.

ברמר עזב מיד לאחר הטקס את עיראק, לאחר ששהה בה במשך 14 החודשים האחרונים. טקס העברת הריבונות, שהיה אמור להיערך מחרתיים, הוקדם להיום, על מנת למנוע ניסיונות של המתנגדים לקואליציה ולממשלה הזמנית לחבל באירוע. במהלך הטקס הושבעו ראש הממשלה עלאווי והנשיא אל יוואר באופן רשמי לתפקידם.

הנשיא אל יוואר בירך בטקס על העברת השלטון, ואמר כי "זהו יום היסטורי, יום שמח, יום לו ציפו כל העיראקים". המושל היוצא ברמר אמר בטקס: "אני עוזב את עיראק בטוח בעתידה וביכולת ממשלתה לעמוד באתגרי העתיד".

"הארץ" דיווח כי ראש הממשלה עלאווי נשא נאום ארוך ובו פרט את האופן שבו תעבוד ממשלתו. הוא הזהיר את פעילי הטרור להפסיק את פעילותם וכינה אותם "שכירי חרב של סדאם חוסיין". הוא גינה את מעשיו של סדאם ואמר שאלה היו "מעשים נוראים". ראש הממשלה אמר שסדאם ניסה לבודד את עיראק מהעולם, והבטיח שהממשלה החדשה תשנה את המצב, בעיקר על ידי פעילות בתחום הכלכלי. "עיראק תהיה יסוד של יציבות באזורנו ובעולם", הוא הבטיח.

עם זאת, למרות שהחלטת האו"ם המסדירה את העברת השלטון מדברת על "ריבונות מלאה" לממשלה הזמנית, סמכויותיה למעשה יהיו מוגבלות למדי. בימים האחרונים העביר ברמר שורה של תקנות חדשות, חלקן פרטניות מאד (כמו הצו המחייב נהגים לאחוז בהגה בשתי הידיים) וחלקן רחבות יותר (כמו חוק המגביל את גובה מס ההכנסה לשיעור של 15%). לממשלה הזמנית אין סמכות להעביר או לשנות חוקים, ולא תהיה לה שליטה על 160 אלף הכוחות הזרים שימשיכו להיות מוצבים במדינה.

כוחות נאט"ו יוצבו לראשונה על אדמת עיראק

כתב "הארץ", יואב שטרן וסוכנויות הידיעות, מוסיפים:

בתוך כך הסכימו היום מנהיגי נאט"ו לסייע באימון הכוחות העיראקיים, לבקשת הממשלה העיראקית. בפתיחת ועידת הפסגת של ראשי נאט"ו באיסטנבול, פורסמה הצהרה בה נאמר כי חברות הברית החליטו "להציע את סיועה של נאט"ו לממשלת עיראק באימון כוחות הביטחון". כמו כן, נאמר כי נאט"ו תשקול בדחיפות הצעות נוספות לסייע למוסדות הביטחון של הממשל העיראקי. משמעות ההחלטה כי כוחות של נאט"ו יוצבו לראשונה על אדמת עיראק. 16 מ-26 המדינות החברות ברית שלחו עד כה באופן עצמאי חיילים לעיראק. לא ברור מה יהיה סדר גודל של הכוח שנאט"ו תשלח.

נשיא ארה"ב בוש אמר אתמול שהוא מקווה שפסגת נאט"ו תוכל להביא לידי הכוונת הארגון, שהוקם בימי המלחמה הקרה, לפעול במאה ה-21: "נעבוד יחד כדי לוודא שנאט"ו מותאמת צבאית כדי להתמודד עם האיומים החדשים", אמר בוש באיסטנבול. מזכ"ל הארגון, דה סחפר, אמר, לעומת זאת, כי הארגון מותאם להתמודד עם איומי הטרור: "יש קרבות בכל מקום. כאן באיסטנבול, בניו יורק, בתימן, בכל מקום. ברית נאט"ו צריכה להשתתף בלחימה ואז לנצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully