וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריון רוסי: טייס ישראלי שהופל במלחמת ההתשה הועבר בחשאי למוסקבה

25.4.2001 / 9:30

ספר חדש ברוסיה טוען: אל"מ שמואל חץ ז"ל הועבר למוסקבה על ידי הסובייטים; ארבע שנים לאחר נפילת מטוסו בסיני מצא צה"ל חלקי גופה ששוייכו לחץ ז"ל; חולדאי: ראיתי רק מצנח אחד נפלט

"ידיעות אחרונות" מפרסם היום, כי ספר חדש שראה אור ברוסיה טוען שטייס ישראלי אשר מטוסו הופל מעל סיני בזמן מלחמת ההתשה, הועבר בחיים למוסקבה. הטייס שמוזכר בספר הוא אל"מ שמואל חץ ז"ל, שמטוסו הופל על ידי סוללת טילים סובייטית מעל מדבר סיני כשהיה בדרכו לתקיפת יעד בתעלת סואץ. הגרסה הרשמית של חיל האוויר אומרת כי אל"מ חץ נהרג כתוצאה מהתרסקות מטוסו.

מפקד טייסת הפנטומים הראשונה, שמואל חץ ז"ל, יצא לגיחה מבצעית במלחמת ההתשה כשהוא מוביל מבנה של מטוסי פנטום. התקיפה היתה בצהרי יום שבת, ה-18 ביולי 1970, ומטרותיה היו סוללות טילים מצריות בגדה המערבית של תעלת סואץ. במטוסו של חץ היה גם הנווט מנחם עייני. מטוסי הפנטום חצו את הגבול וטסו לעבר היעד. כשחצו את התעלה נפתחה לעברם אש נ"מ עזה מהסוללות המאוישות בצוותים סובייטים.

מטוסם של חץ ועייני נפגע מטיל וחץ הפעיל את מנגנון הפליטה שפולט תחילה את הנווט ומספר שניות לאחר מכן את הטייס. עייני נפל בשבי המצרי ואילו חץ נראה על ידי טייסים אחרים צונח מהמטוס. רק יממה לאחר האירוע דיווחו המצרים על הפלת המטוס ועל מות הטייס. גופתו של חץ נמצאה ליד שרידי מטוסו ארבע שנים לאחר נפילת המטוס, ליד איסמעיליה.

עד ראייה: חץ טס איתי במטוס למוסקבה

הספר שיצא בהוצאת משרד ההגנה הרוסי מציג גרסה שונה לחלוטין מזו הישראלית הרשמית. לפי הספר, מטוס הפנטום נחת בשלמותו בחולות סיני והטייס הועבר כשהוא בחיים למוסקבה. עמו הועבר גם מטוסו. מומחים סובייטים היו מעוניינים מאוד באותה תקופה לחקור לעומק את מטוס הפנטום האמריקאי וללמוד על תורת הלחימה האמריקאית שבה עשו שימוש בחיל האוויר הישראלי. לפיכך, מסביר הכותב, הועברו המטוס והטייס לבדיקה ברוסיה.

הספר פורסם בעקבות כנס ותיקי מלחמת ההתשה ברוסיה. במערכה, שכונתה על ידי הרוסים "מבצע קווקז", השתתפו כ-50 אלף חיילים שלחמו לצד מצרים נגד ישראל.

בכנס שתועד בספר דיברו ותיקי קרבות רוסים וגם גנרלים מצרים שלחמו לצידם באותם השנים. אחד המשתתפים בכנס, קולונל בדימוס ולרי יארמנקו אמר: "הטייס הישראלי שהובא למוסקבה היה שמואל חץ. העדויות בספר כוללות גם עדות של מפעילי סוללת הנ"מ שראו בבירור כיצד מעלים את הטייס הישראלי למטוס. חייל נוסף העיד שחץ טס עמו במטוס למוסקבה". מפקד סוללת הנ"מ, ואסילי וולניקוב, אמר כי ראה את הטייס בחיים וכי הוא נחקר על ידי אחד הקצינים בסוללה.

כותב הספר מסביר כי ההעברה של הטייס והמטוס בחשאי התאפשרה בזכות העובדה שלסובייטים היתה שליטה בלעדית על מספר בסיסים שלמצרים לא הייתה גישה אליהם. הודעתם של המצרים על הפלת המטוס רק כיממה לאחר האירוע מצביעה, לפי המחבר, כי ייתכן שהמצרים לא ידעו על הפלת המטוס ושמעו על כך מהסובייטים.

חולדאי: "יש לחיות מעובדות ולא משמועות"

שלוש שנים וחצי לאחר הפלתו, יצאה משלחת חיפוש ישראלית לאתר את מקום ההתרסקות כשהיא נעזרת בתיאור המקום שנמסר על ידי הנווט עייני. דובר צה"ל מתאר את זיהוי שרידי הגופה כ"נסיבתי" מפני שבאותה עת לא היו אמצעים כמו די.אנ.איי והשרידים שנמצאו לא סיפקו זיהוי ודאי. גוף המטוס לא נמצא, עובדה שניתן להסביר באפשרות שהמטוס התפוצץ באוויר.

בתחילת שנות התשעים הופיע במוזיאון במוסקבה מטוס ישראלי, מה שעשוי לתמוך בגרסת הספר הרוסי, לפיה הועברו המטוס והטייס למוסקבה. עם זאת, פרטים מסוימים בספר שגויים: הספר מתאר את חץ כאמריקאי בוגר וייטנאם שנלחם לצד ישראל, למרות שחץ הוא יליד הארץ, שמעולם לא ביקר בווייטנאם. העובדה שהסיפור פורסם מחזקת את אמינותו מפני שלרוסים אין עניין להציג את עצמם כמפרי אמנות בינלאומיות.

דובר צה"ל הגיב היום על הטענות שהועלו בספר ושלל אפשרות כי הטייס חץ שרד את התרסקות מטוסו. רון חולדאי, מי שהיה מס' 2 בתקיפה ומטוסו היה סמוך לזה של חץ, אמר היום כי הפרסומים אודות חברו הם רשעות לשמה. "הייתי בטווח קצר מאוד ממטוסו של חץ, ראיתי רק מצנח אחד נפלט מהמטוס - זה היה מצנחו של עייני. מיד אחר כך פגע המטוס בקרקע והתפוצץ. לא ברור לי מאיפה מגיעה הגרסה הרוסית. אם מישהו מפריח אי שם משהו, זה לא הופך זאת לעובדה", אמר חולדאי. לדבריו, ידוע שכאשר נמצאו שרידי המטוס נמצאו עדויות בשטח ששוללות את הגירסה הרוסית. חולדאי ציין כי ההערכה שחץ פגע עם המטוס בקרקע ונהרג במקום. "יש לחיות מעובדות ולא משמועות", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully