וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכא מכחיש שהאשים את גלעד בסילוף מודיעין

11.6.2004 / 8:40

ר' אמ"ן לשעבר מכחיש כי האשים בראיון ל"הארץ" את האלוף גלעד בכך שעיוות הערכות מודיעין שמסר לדרג המדיני, לגבי הסיבות לפרוץ האינתיפאדה

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס מלכא, הכחיש הבוקר כי בראיון ל"הארץ", אמר שהאלוף במיל' עמוס גלעד, ראש חטיבת המחקר באמ"ן בזמנו, סילף ההערכות לגבי סיבות פרוץ אינתיפאדת אל אקצה. מלכא אמר הבוקר לקול ישראל כי הוא סבור שבעת שגלעד מסר את ההערכות הוא עשה זאת באמונה שלמה ועל פי מיטב שיפוטו המקצועי.

בראיון שהופיע אתמול צוטט מלכא כאומר שגלעד שיכנע את הדרג המדיני בתפישה שגויה לפיה אין פרטנר פלסטיני. מלכא אמר עוד כי גלעד היה "גורם מאוד משמעותי שהשפיע על הרבה מאוד אנשים", טוען: "בכל תקופת כהונתי כראש אמ"ן לא היה אפילו מסמך אחד של חטיבת המחקר שנתן ביטוי להערכה שגלעד טוען שהציג בפני ראש הממשלה. אני טוען שרק לאחר הפסקת שיחות טאבה, ערב בחירות 2001, גלעד החל לשכתב בדיעבד את הערכות אמ"ן".

הבוקר אמר מלכא, כי רק לאחר פרוץ האינתיפאדה וכשלון שיחות קמפ דיוויד, החל עמוס גלעד לדבר על תאוריית המזימה של יאסר עראפת והיה נראה ששינה את הערכותיו.

ראש אמ"ן לשעבר ביקש להבהיר כי בראיון נשאל האם נכון שלפני פרוץ האינתיפאדה התריע עמוס גלעד כי כל המהלך של ערפאת הוא הונאה, וכי הוא אינו מתכוון לחתום כלל על הסכם עם ישראל. האלוף במיל' אמר כי השיב לכתב שלא היתה הערכה כזאת וכי חטיבת המחקר אמרה לפני האינתיפאדה שערפאת יעשה כל מאמץ למצות את התהליך המדיני. בהערכה שנמסרה בזמנו נאמר, כי אם יגיע ערפאת למסקנה שהתהליך המדיני אינו מועיל לו, יפנה לדרך האלימות כדי להשיג את מטרותיו.

לשכת מופז נתנה גיבוי מלא לגלעד

הערכת המודיעין שהאלוף (מיל') עמוס גלעד היה שותף להן בתפקידו כרח"ט מחקר באמ"ן, היו הערכות מהימנות, אשר הביאו את שר הביטחון, ששימש באותה עת רמטכ"ל, לקבל את ההחלטות הנדרשות לגבי העימות עם הפלסטינים" - כך נכתב בהודעה שפירסמה לשכת שר הביטחון, שאול מופז, בעקבות הראיון ב"הארץ".

מופז מביע בהודעה את "הערכתו העמוקה" לתפקודו של גלעד, ומוסיף כי הערכות המודיעין להן היה שותף הן שהובילו להכרזה על שנת 2000 כ"שנת המוכנות", החלטה שסייעה להתכונן לעימות. אשר להערכתו של גלעד כי "בצד הפלסטיני אין פרטנר", שלדברי אלוף (מיל') עמוס מלכא היתה סילוף של הערכת אמ"ן, קובע מופז כי היא "הוכיחה עצמה שוב ושוב, והיא שהובילה את ישראל להחליט על תוכנית ההתנתקות".

חברת הכנסת יולי תמיר (עבודה) קראה אתמול ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, להקים ועדת חקירה בעקבות פרסום דבריו של מלכא. היא הוסיפה שעיינה בחומר, ונראה לה שסילוף המידע המיוחס לאלוף גלעד הוא מחדל לא פחות חמור ממחדלי המודיעין ערב מלחמת יום כיפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully