וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטליה 1980

3.6.2004 / 12:19

אופ"א החליטה לתת לאליפות אירופה של 1980, אופי ספקטקולרי. התאחדות הכדורגל האירופית ביקשה להוריד מהעומס על הנבחרות ובנתה טורניר עם פורמט רחב יותר וחוקים חדשים. 34 נבחרות חולקו לשבעה בתים לא שווים. הראשונות בכל בית עלו לשלב הבא והתחלקו לשני בתים, בני ארבע קבוצות כ"א.

איטליה, כמארחת, הייתה פטורה משלב הבתים המוקדם, והוגרלה לבית 2 ביחד עם בלגיה, ספרד ואנגליה. בית 1 כלל את צ'כיה האלופה, הולנד, גרמניה ויוון. בשוך הקרבות האחת מול השנייה, עלו שתי המובילות מכל בית ישירות למשחק הגמר, תוך ביטול שלב חצי הגמר.

איטליה סבלה מנבחרת של חילופי דורות והיו כאלו שאמרו שעל המאמן, אנצו ביארזוט, עומדת המשימה הקשה ביותר של מאמן איטלקי בכל הזמנים - לחבר בין הדור שסיים רביעי באליפות העולם בארגנטינה, שנתיים קודם לכן, לבין הדור הלא כל כך מוכשר, למראית עין, שצמח באותן שנים. מערב גרמניה, פייבוריטית בכל שנה, הציגה נבחרת מחודשת ומשופרת, בעיקר בזכות שני שחקנים מבטיחים בני 20: ברנד שוסטר, פליימייקר בסגנון של גינטר נצר הגדול, וחלוץ נמרץ בשם קארל היינץ רומיניגה. גם הורסט רובש, טוני שומאכר ולותר מתיאוס הינוקה, תפסו את מקומם בהרכב.

שלב הבתים הסופי נפתח עם הפתעה מרעישה אחת: נבחרת יוון הפתיעה והתמקמה בראש בית 1, לאחר שגברה על הונגריה ובריה"מ. אנגליה, עם הכוכב הלוהט קווין קיגן (שחקן השנה באירופה לשנת 78', ו-79') הציגה יכולת גבוהה במשחקים המוקדמים וניצחה ב-7 מתוך 8 המשחקים בבית המוקדם, אך בבית 2 השיגה ניצחון בודד על ספרד, שלא הספיק לה לעלות. איטליה פתחה את הטורניר עם תיקו אפס מול ספרד, אבל לאחר מכן ניצחה את אנגליה 0:1 משער של מרקו טארדלי לקראת הסיום.

הניצחון של בלגיה על ספרד 1:2 כפה עימות מכריע בינה ובין הנבחרת המארחת, כאשר לבלגים הספיק תיקו בכדי להעפיל לגמר. כנראה שהיעדר כח התקפי היה בעוכריהם של האיטלקים והמפגש הסתיים בתיקו אפס מאכזב, הרבה תודות לתצוגה גדולה של השוער הבלגי, ז'אן מארי פפאף. האיטלקים אמרו יפה שלום, כשבאמתחתם רק שער אחד בטורניר. בלגיה, לעומתה, הופתעה למצוא את עצמה לראשונה בגמר אליפות אירופה עם יאן קולמנס ככוכב הגדול של הנבחרת.

היריבות הוותיקות הולנד ומערב גרמניה התייצבו למשחק המכריע של בית 1 בנאפולי. הגרמנים פתחו נפלא והובילו 0:3 משלושער של קלאוס אלופס. ההולנדים לא נשברו והצליחו לצמצם ל-2:3 משערים של ג'וני רפ ודה-קרקהוף, אבל בסיום הניצחון נשאר אצל הגרמנים.

משחק הגמר באולימפיקו של רומא ב-22 ביוני, הפגיש את מערב גרמניה מול בלגיה. הגרמנים פתחו בסערה כששוסטר הדומיננטי מניע את המשחק באפקטיביות. כבר בדקה ה-10 בישל הקשר המצטיין להורסט רובש, המפלצת כפי שכונה, את הראשון לגרמניה שכבר חשבה כיצד היא הולכת לשייט לה בדרך לתואר. בהמשך אלופס עשה שמות בהגנה הבלגית ואילץ את פפאף להזיע.

במחצית השנייה הרוחות השתנו וגם בלגיה הוכיחה שלא הגיעה למעמד הגמר במקרה. ואן דר אלסט נשלח חופשי לעבר השער ואולי שטיליקה, המגן הגרמני, הכשיל אותו מחוץ לרחבה. השופט הורה משום מה על פנדל והרגיז את הגרמנים.

ואנדרייקן לא נכשל מהנקודה הלבנה והישווה ל-1:1. הגרמנים ההמומים נעלמו מהמשחק עד שהצליחו לקלוט את מה שהשופט עשה להם והבלגים יכלו להכריע את הגמר עם כמה הזדמנויות טובות. אבל אז הגיעה הדקה ה-89. רומינגה הרים קרן משמאל וידע שזו הולכת להיות ההזדמנות האחרונה בכדי לגמור את המשחק. רובש, אחד הנוגחים הטובים ביבשת אם לא הגדול שבהם, התרומם והסיט את הכדור בראשו לעבר הפינה הקרובה כדי לכבוש את השני שלו בתרגיל עליו עבד עם רומיניגה באימונים. מערב גרמניה אלופת אירופה בפעם השנייה.

במקום השלישי זכתה צ'כוסלובקיה לאחר ניצחון בפנדלים (8:9) על איטליה, לאחר 1:1 בתום 120 דקות. אגב, המשחק על המקום השלישי היה כל כך חלש, עד שקברניטי אופ"א החליטו לוותר עליו בטורנירים הבאים. המאמן האיטלקי ביארזוט לפחות הרים את מוראל האזורי ובנה את השלד שזכה שנתיים מאוחר יותר בגביע העולמי.

מלך השערים: קלאוס אלופס (מערב גרמניה) עם שלושה שערים.

הנבחרות המשתתפות בטורניר: גרמניה, בלגיה, צ'כיה, איטליה, הולנד, אנגליה, יוון וספרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully