וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוגוסלביה 1976

3.6.2004 / 12:17

אליפות האנדרדוג, כך ניתן לכנות את הטורניר המפתיע של 1976. בתור חימום, קחו את למשל נבחרת וויילס, בכיכובם של ג'ון טושאק, לייטון ג'יימס, ו-וטראן ארפון, שהכתה בשוק את יריבותיה כשסיימה ראשונה בבית לפני הונגריה, והתמודדה מול יוגוסלביה בשלב רבע הגמר.

אבל ההפתעה המדהימה של האליפות היא ללא ספק נבחרת צ'כוסלובקיה, שלא צלחה בשתי אליפויות אירופה האחרונות את שלב הבתים הראשוני. הימים היו ימי האימפריה האוסטרו-הונגרית ורוב שחקניה של צ'כיה היו סלובקים. שמות כמו סבהילק, דוביאס, וסלי, פנאקה, אינדראס, פולק ואחרים אולי לא יאמרו יותר מדי לחובבי הכדורגל, אבל באותה אליפות, הגיעו הצ'כים לשעתם היפה ביותר בהצגה מופלאה של הרבה כשרון, אופי ולב.

הצ'כים הפתיעו כשסיימו ראשונים את הבית, שכלל גם את אנגליה פורטוגל וקפריסין, למרות הפסד כואב 3:0 בוומבלי. ברבע הגמר הם נפגשו עם בריה"מ, אותה ניצחו 2:4.

בחצי הגמר חיכתה נבחרת הולנד, הפינאליסטית של מונדיאל 1974, בשורותיה שיחקו אז שמות כמו יוהאן קרויף ויוהאן נייסקנס. הצ'כים הצרו את צעדיהם של ההולנדים למן הפתיחה. נייסקנס נעלם ומאוחר יותר חטף כרטיס אדום. קרויף נשמר צמודה והתקשה לנהל את המשחק שהתאפיין בקשיחות ובעבירות למכביר. אונדרס השחיל את הראשון להולנדים במחצית הראשונה, ובשנייה דאג לאזן את התוצאה עם שער עצמי. המשחק הסתיים בתיקו 1:1 ובהארכה התעלו הצ'כים ומול 9 שחקנים בכתום (גם ואן האנחם יצא בכרטיס אדום) כבשו שני שערים וקבעו 1:3. הדרך לגמר הייתה סלולה.

בחצי הגמר השני התמודדה מערב גרמניה מול המארחת יוגוסלביה. המארחים פתחו את המשחק בתצוגת כדורגל כמעט מושלמת. דזג'יק, זונגל ופופיבודה היו בכל מקום ואילצו את אלופת העולם ואירופה להילחץ לשערה ואת ספ מאייר, השוער שלה לזנק שוב ושוב.

בחצי השעה הראשונה היממו היוגוסלבים, שגם אירחו את המשחק לעיני אלפי צופים בבלגרד, עם שני שערים של פופיבודה בדקה ה-10 ודזג'יק בדקה ה-30, אבל במחצית השנייה התעוררו הגרמנים והוכיחו מדוע הם עדיין האלופים. היינץ פלו צימק בדקה ה-64 ובדקה ה-82 הישווה דיטר מילר וכפה הארכה. מילר, שם מפורסם אבל לא שחקן מפורסם, נשא כנראה את רוחו של גרד מילר הגדול, שכבר לא היה בזירה, ובחלק השני של ההארכה כבש שני שערים נוספים כדי להעלות את גרמניה לגמר מול צ'כוסלובקיה.

משחק הגמר ב-20 ביוני בבלגרד, נפתח בטעות איומה של הגרמנים. בדקה ה-8 החזיר ברטי פוגטס כדור תועה לשוער שלו, מאייר. גוהג, החלוץ הצ'כי שהגיע בריצה, בעט וסחט הצלה נאה מהשוער הגרמני. את הריבאונד קלט נהודה, שמסר במהירות לסבהילק, וזה השחיל את הכדור פנימה. 0:1 לצ'כים. הבליץ הצ'כי, בדומה לזה שעשו היוגוסלבים בחצי הגמר נגד אותה גרמניה, נמשך ובדקה ה-25 זה כבר 0:2 משער של דוביאס. כעבור 3 דקות בלבד הזכיר מילר לכולם שהוא כאן, וכבש את הראשון לגרמנים בבעיטת וולה אקרובטית.

את רוב המחצית השנייה בילו הגרמנים, בעזרתו המאסיבית של בקנבאואר שהגיח מאחור, בניסיונות נואשים להשוות אבל מצאו את איבו ויקטור, השוער הצ'כי, בשיאו. דווקא כשנדמה היה שהגביע כבר בידיים של הצ'כים, הצליחו הגרמנים לכבוש דקה לסיום ולכפות הארכה.

לאחר חצי שעה מאופסת משערים התייצבו שתי הקבוצות לדו קרב בעיטות 11 מטר. המתח באצטדיון היה עצום. שבע הבעיטות הראשונות היו בפנים עד שאולי הנס מגרמניה, ירה כדור אדיר שעבר מעל המשקוף ויצא אל מחוץ לגבולות האצטדיון. פנאקה היה האיש עליו הוטלה האחריות לבעוט את הכדור המכריע. באופן מחוצף משהו, הוא בועט כדור חלש למרכז השער כשמאייר הדרוך מזנק שמאלה. זה הספיק. צ'כסלובקיה לקחה את גביע אירופה מידיה של מערב גרמניה, האלופה היוצאת, והעניקה לעצמה תואר אירופי ראשון. 20 שנה מאוחר יותר, הגרמנים נקמו. הולנד זכתה במקום השלישי לאחר ניצחון 2:3 על יוגוסלביה.

מלך השערים: דיטר מילר (מערב גרמניה) עם ארבעה שערים.

הנבחרות המשתתפות בטורניר: יוגוסלביה, וולס, בריה"מ, צ'כיה, גרמניה, ספרד, בלגיה והולנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully