וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 פלסטינים, מהם 4 ילדים, נהרגו ברפיח

20.5.2004 / 3:08

תחילה דווח על 23 הרוגים. קצינים בכירים: הפלסטינים ניפחו את רשימת ההרוגים במכוון, רק פניית צה"ל לתחקיר משותף הובילה לשינוי הגרסה

תושבים פלסטינים מרפיח דיווחו הלילה כי כוחות צה"ל נכנסו לאזור חדש, בשכונות ברזיל וא-סלאם. על פי הדיווחים, טנקים ונגמ"שים נכנסו לשכונה בליווי מסוקים. אחד המסוקים ירה שני טילים כדי להניס חמושים היורים לעבר החיילים. עדי ראיה פלסטינים דיווחו כי לפחות שלושה פלסטינים נהרגו ושניים נפצעו. בגלי צה"ל דווח כי הטילים נורו לשטח פתוח, לאחר שפלסטינים ירו רקטות מהאזור. עוד נמסר כי תושבים נמלטו מבתיהם עם התקדמות הכוחות.

תושבים פלסטינים ברפיח מסרו לסוכנות הידיעות איי.פי כי במהלך הלילה הרסו חיילי צה"ל בניין בן ארבע קומות במחנה הפליטים. בקול ישראל דווח כי הבניין שייך לאחד ממנהיגי הג'יהאד, נאפז עזאם.

עדיין לא ברור כמה פלסטינים בדיוק נהרגו אתמול בצהריים ברפיח. הדיווח המעודכן שהעביר צה"ל עומד של שמונה הרוגים, מהם ארבעה ילדים. בסמוך למועד התקרית עמד המספר על 23 פלסטינים. ב"הארץ" דווח אז, כי מרבית ההרוגים הינם נערים, תלמידי בית ספר בגילאי העשרה. בהמשך ירד המספר לעשרה הרוגים, אחר כך לשמונה, אז לשבעה, ועתה עלה שוב לשמונה. גם מספרם של החמושים - מתוך כלל ההרוגים - משתנה מדיווח לדיווח ואינו ברור כלל. כלומר, מה שהצטייר תחילה כאירוע של הרג ילדים המוני - הפך לאירוע מסדר גודל אחר.

קצינים בכירים אמרו ל"הארץ" כי הפלסטינים "ניפחו" את רשימת ההרוגים במכוון כדי להשיג אפקט תעמולתי בינלאומי ולהפליל את צה"ל, כמי שביצע פשע מלחמה. הקצינים הוסיפו כי צה"ל פנה לרשות הפלסטינית בבקשה לקיים תחקיר משותף על האירוע וכי דרישה הזו הובילה לשינוי הגירסאות הפלסטיניות בנוגע למספר הנפגעים.

הפלסטינים טענו כי מסוק של צה"ל ירה טיל לעבר הפגנה של אלפי בני אדם, שצערו מרפיח לשכונת תל-סולטן. עד כה לא ברור מה גרם להריגתם של הפלסטינים ומערכת הביטחון מוסיפה לחקור את האירוע. תחקיר צה"ל קבע, כי מסוק ירה טיל לשטח פתוח, ואז טנק ירה מספר פגזים לעבר בית נטוש הנמצא בסמוך, כדי להרתיע המפגינים. בתצלום האוויר המצורף לכתבה זו, ניתן לראות את המרחק הקצר יחסית בין הבית שלעברו נורו הפגזים ובין הנתיב בו נעו המפגינים.

שר הביטחון, שאול מופז, הגיע אמש לסיור ברצועה, והשיב לשאלות העיתונאים במקום. לדבריו, "הפעולה של כוחות צה"ל, אנשי השב"כ ושאר היחידות שלוחמות ברפיח, היא פעולה חיונית והכרחית לביטחונה של מדינת ישראל. עד כה הכוחות פעלו בצורה נכונה וטובה עם תוצאות כפי שהיו מצופות".

מופז הביע צער על הפגיעה באזרחים הפלסטינים והבטיח כי האירוע יתוחקר. עם זאת, לדבריו, "צריך לזכור שהאזור הזה מהווה את צינור החמצן המרכזי למערכות נשק ולאמצעי לחימה שמוחדרים לעזה ומהווים איום וסיכון לחיילי צה"ל. ולכן, הפעולה חיונית ותימשך ככל שתידרש, על פי הערכת המצב והתוצאות".

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, אמר כי "שום מפקד ושום חייל לא נתן או קיבל הוראה לבצע ירי מכוון לעבר אזרחים". לדבריו, "צר לנו אם נפגעו אזרחים".

דוברת צה"ל, תת אלוף רות ירון, הגיבה לפעולה, ואמרה בראיון לגלי צה"ל, כי "אנחנו מצטערים". לדבריה, "מדובר באירוע קשה ובתוצאות קשות. ברור שחלק מהנפגעים הם חפים מפשע, ואנחנו מצטערים". עם זאת, לדבריה, "יש לזכור, כי מדובר בשטח לחימה וכי "הם לא היו אמורים להסתובב שם, בוודאי לא עם חמושים בתוכם, ובוודאי לא בתנועה שנראתה כתנועה מאיימת לעבר כוחותינו".

בקול ישראל דווח, כי ירון מסרה שצה"ל הציע לפלסטינים להעביר פצועים פלסטינים לבתי חולים בארץ. "זה אירוע מאוד קשה, שקשה להסביר אותו", מסרה. "כשחמושים מתחבאים בתוך אוכלוסיה חפה מפשע, ומשתמשים בילדים, לצערי, הם עלולים להיפגע". לדבריה, "כל טענה כאילו היה פה ירי מכוון היא טענה שאין לה מקום ושאני דוחה אותה על הסף".

דוברת צה"ל מסרה עוד, כי על פי צילומים שנבדקו אחר הצהריים בישיבת המטה הכללי של צה"ל, "ברור שהטיל שירה מסוק האפאצ'י התפוצץ בשטח פתוח". לדבריה, הטיל נורה כדי להרתיע מאות פלסטינים, ובהם חמושים, שנעו לעבר צה"ל. "ירי הטיל לא הפסיק את הצעדה, ואז ניתנה פקודה לטנקים לירות במקלעים, וכן לירות ארבעה פגזים לעבר מבנה נטוש", מסרה. "אפשר שהפגזים האלה פגעו בהמון הפלסטינים". עם זאת, לדבריה, "הפלסטינים נעו בכביש שהחמושים מילכדו אותו, ועל כן עדיין קשה לקבוע מה גרם לפגיעה".

רבני יש"ע: מותר להרוג חפים מפשע

ראש ועד רבני יש"ע, הרב דב ליאור, פרסם אמש הודעה בה הוא קובע כי "מותר לצה"ל לפגוע תוך כדי לחימה באוכלוסייה אזרחית שכביכול חפה מפשע".

לדבריו, "דין תורת ישראל הוא לחוס ולהציל את חיילנו ואזרחנו. זהו המוסר האמיתי של תורת ישראל, ואין מקום להרגיש אשמה בשל מוסר של נוכרים". כך דווח בקול ישראל.

אתמול בבוקר נהרגו ברפיח ארבעה פלסטינים, בפעולת צה"ל. לדברי הצבא, שניים מההרוגים היו חמושים וניסו לפגוע בחיילים.

תושבים בשכונת תל-סולטן דיווחו בצהריים כי צה"ל קרא ברמקולים לכל הגברים מעל גיל 16 להתאסף בבית ספר מקומי, ולכל מי שיש בידיו נשק לצאת כשהוא מניף את הנשק מעל לראשו. חלק מתושבי השכונה החלו לצאת מבתיהם אבל אז החלו חילופי האש.

שלשום לפנות בוקר השתלטו כוחות צה"ל על שכונת תל א-סולטן ברפיח, במבצע הצבאי הגדול ביותר ברצועה בשנים האחרונות. בפעולה נהרגו 20 פלסטינים בהם אח ואחות בני 14 ו-16, אב ובנו, ושני אחים בני 17 ולפחות 40 נפצעו. על פי מקורות פלסטיניים, רוב הנפגעים נורו על ידי צלפים של צה"ל או נפגעו מירי מסוקים לעבר קבוצות חמושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully