וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראמספלד הגן על שיטות החקירה בעיראק

13.5.2004 / 10:15

שר ההגנה האמריקאי אמר כי משפטני הפנטגון אישרו את השיטות, הכוללות מניעת שינה, כפיית תנוחות בלתי נוחות ועוד. מחוקקים, שצפו בתמונות החדשות מעיראק: ראינו התעללות סדיסטית

שר ההגנה האמריקאי, דונלד ראמספלד, הגן אתמול על שיטות החקירה הצבאיות בעיראק, ודחה תלונות של מחוקקים לפיהן השיטות הללו מפרות את החוקים הבינלאומיים ועלולות לסכן אמריקאים הנופלים בשבי.

ראמספלד סיפר לועדת השירותים המזוינים של הקונגרס כי משפטני הפנטגון אישרו את השיטות, ביניהן מניעת שינה, שינויי תזונה וכפיית תנוחות בלתי נוחות. הגנרל ריצ'ארד מאיירס, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב (מקביל לרמטכ"ל), ציין כי הכללים מחייבים "יחס הומאני" לעצירים בכל עת.

אולם הסנאטור ריצ'ארד דורבין (דמוקרט מאילינוי) אמר כי חלק מהשיטות שאושרו "חורגות הרחק מעבר לאמנת ז'נבה", העוסקת בזכויותיהם של שבויי מלחמה.

בסוכנות הידיעות איי.פי דווח כי על פי דרישת המחוקקים, ארגן הפנטגון הצגה מיוחדת למחוקקים של תמונות וקטעי וידאו של ההתעללות בעצירים בכלא אבו-גרייב, כולל תמונות של עצירים שנכפו עליהם תנוחות מיניות משפילות. לאחר שצפה בחלק מן התמונות אמר הסנאטור רון ויידן, דמוקרט מאורגון: "ציפיתי שהתמונות הללו יגרמו לקיבה להתהפך, וזה היה גרוע במידה ניכרת מכל מה שצפיתי. קחו את התרחיש הגרוע ביותר ותכפילו אותו כמה וכמה פעמים".

חברת בית הנבחרים ג'יין הארמן (דמוקרטית מקליפורניה) אמרה כי בכמה מן התמונות נראים עצירים מאוננים. עוד ראתה הארמן עציר מטיח את עצמו בקיר כאילו רצה לאבד את הכרתו. "ראיתי עינויים אכזריים וסדיסטיים", אמרה.

"אנשים הוכרחו לקיים יחסי מין עם עצמם"

מחוקקים אחרים אמרו שראו תמונות של גוויות, כלבי משטרה נוהמים בשיניים חשופות על עצירים מבועתים, נשים שהוכרחו לחשוף את שדיהן ואקטים מיניים כפויים בין עצירים, כולל מין הומוסקסואלי. "אנשים הוכרחו לקיים יחסי מין זה עם זה", אמר חבר בית הנבחרים גארי אקרמן, דמוקרט מניו יורק. חבר בית הנבחרים טרנט פרנקס, רפובליקאי מאריזונה, אמר "היו תמונות שבהן נראה עציר מבצע בעצמו מעשה סדום באמצעות חפץ. ניתן היה לראות דם בתמונות".

עם זאת, לא כולם הגיבו בזעזוע למראה התמונות החדשות. מנהיג הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים, טום דיליי מטקסס, אמר "יש אנשים שמגזימים בתגובתם. יש אנשים שמתנגדים למלחמה ומשתמשים בעניין הזה למטרותיהם".

הסנאטור דורבין הזכיר לראמספלד כי עדיין יש חייל אמריקאי שנעדר בעיראק ושאל "לאור הנסיבות, האם לא יעזור אם יהיה ברור, מצדך ומצד הממשל, שאנחנו מחוייבים ללא סייג לאמנת ז'נבה כשמדובר בעצירים צבאיים ואזרחיים כאחד?" דורבין הרחיב את שאלתו כך שתחול גם על העצורים באפגניסטן ובגואנטנמו ביי.

ראמספלד השיב כי אמנת ז'נבה חלה על כל העצורים בעיראק, אך לא על אלה בגואנטנמו, שם עצורים אנשים שנלכדו במהלך המלחמה העולמית בטרור. לדבריו "טרוריסטים אינם שומרים על חוקי המלחמה. הם מסתובבים והורגים אזרחים חפים מפשע".

בלייר: תמונות ההתעללות של בריטים - כנראה מזויפות

כתבי "הארץ", נתן גוטמן (וושינגטון) ושרון שדה (לונדון) מוסיפים:

מוקדם יותר אתמול הדגישה ארה"ב כי היא אינה רואה כל קשר בין רצח האזרח האמריקאי ניק ברג למקרי ההתעללות של חיילים אמריקאים בעצירים עיראקים, וכי הרצח אינו נקמה על ההתעללויות. הנשיא ג'ורג' בוש גינה בחריפות את הרצח. "לא היתה כל הצדקה להוצאה להורג האכזרית של ברג. פעולות טרור אלה מזכירות לנו את טבעם האמיתי של אותם מעטים שרוצים לעצור את ההתקדמות בעיראק".

פרסום הצילומים של ההוצאה להורג, שזכו להבלטה רבה בתקשורת האמריקאית, עוררו זעם וזעזוע בציבור. אזרחים סיפרו לתחנות טלוויזיה על תחושותיהם בעקבות הרצח, אך על המשמעות הפוליטית של האירוע, הדעות היו חלוקות: מצדדי המלחמה הדגישו כי הרצח מבהיר שוב את הצורך להישאר בעיראק, בעוד שהמתנגדים ראו באירוע עדות נוספת להסתבכות האמריקאית במדינה.

ארגון חיזבאללה גינה אתמול את הרצח, והכריז שמדובר במעשה לא מוסלמי. בהצהרה שפירסם הארגון נאמר כי "המעשה הנורא הזה, שגרם נזק רב לאיסלאם ולמוסלמים, נעשה בידי קבוצה שמשייכת עצמה לדת החסד, החמלה והערכים האנושיים".

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הצהיר אתמול כי התמונות שפירסם לפני כשבועיים "דיילי מירור", המראות בריטים מתעללים בעציר עיראקי, הן "קרוב לוודאי מזויפות". בנאום בבית הנבחרים ציין בלייר כי "אין כל ראיה לעינויים שיטתיים" שמבצעים חיילים בריטיים בעיראקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully