וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום הגראס של ח"כ ברונפמן

ח"כ רומן ברונפמן

9.5.2004 / 11:10

המשטרה החרימה את מערכת ההגברה ביום המריחואנה לפני שהספיק הח"כ הנאור לשאת בפני הקהל את הדברים הבאים

חברות וחברים,

תתפלאו אולי לשמוע שאינני תומך בשימוש בסמים. סמים מכל הסוגים, החל בסיגריות ואלכוהול, דרך מריחואנה וכלה בהרואין, הם חומרים משני תודעה, יוצרי תלות במידה זו או אחרת ורצוי היה להמנע מהם. אני גם יכול לומר לכם, בעיקר לכם, כי גם שימוש במריחואנה אינו חף מנזקים. ראשית, עישון מכל סוג הוא בעל פוטנציאל לפגיעה בריאות (ובכלל זה סרטן ריאות). ייתכנו אף מקרים שבהם אנשים שיש להם גנטיקה של בעיות נפשיות יהיו יותר פגיעים לשימוש במריחואנה שיכולה לגרום להתפרצות מחלות, ואת זה חשוב מאד לדעת.

ואולם, אני כאן גם כדי לומר לרשות למלחמה בסמים, ולשר הבריאות, ח"כ דני נוה שאני מאד שמח על השתתפותו (השר נוה היה אמור לנאום באירוע, אולם בסופו של דבר לא הופיע – מערכת וואלה!), שמדיניות הסמים הישראלית, מדיניות האיסור המוחלט נכשלה כישלון חרוץ.

אוסיף ואומר שהמדיניות כפי שהיא נהוגה היום אף גורמת ליותר נזק מתועלת. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמדיניות ההסברה מבוססת על חצאי אמיתות במקרה הטוב ועל שקרים בוטים במקרה הרע. כך הקמפיין המפורסם שמראה שג'וינט של מריחואנה הופך למזרק של הרואין וכך הקמפיין האחרון של הרשות למלחמה בסמים, שאפילו המדענית הראשית של הרשות עצמה מודה שהיה יותר פרסומת לשימוש בסמים מאשר קמפיין מרתיע.

אני אומר שחברה בוגרת, אחראית ולא פטרנליסטית, חייבת לפעול למזער את נזקי הסמים! גישה של מזעור נזקים מכירה בעובדה שביעור "הנגע" או נצחון במלחמה בסמים אינה מטרה מציאותית וכי הנזק שנגרם בפרט בחברה עתירת אינפורמציה כמו שאנחנו חיים בה היום, מאמירת חצאי אמיתות או שקרים הוא רב על התועלת.

כשאני מסתכל מסביב ורואה אתכם אינני רואה עבריינים. אינני רואה כל טעם חברתי להפוך אותכם לעבריינים בשל בחירתכם לעשן מריחואנה. אני סבור שחשוב מאד להרחיק את בני הנוער ממריחואנה, אבל אינני מאמין כי ניתן לעשות את זה ע"י מסעות הפחדה וזריעת פאניקה. צעירינו חכמים מדי בשביל לבלוע מסרים כאלו. אני סבור שעלינו לאמץ בהקדם האפשרי גישה הסברתית ממסדית האומרת: "לא רצוי להשתמש בסמים, לא בסיגריות, לא במריחואנה, לא באקסטזי וכו', אבל...אם בכל זאת אתם מחליטים להשתמש בסמים אלו דעו מספר הוראות בטיחות. אל תשתמשו בסמים ותנהגו! אל תשתמשו בסמים כאשר אתם עדיין בגיל ההתבגרות, דעו כי הסמים גורמים לאלף, בית וגימל." גישה זו הולכת וצוברת תאוצה בכל העולם המערבי מלבד בארה"ב (ואנחנו כבר יודעים שארה"ב היא כבר לא המצפן המוסרי של העולם המערבי, ולראיה מעשי ההתעללות הבזויים של חיילים אמריקאים בבתי הכלא בעיראק). גישה זו היא הגישה ההולכת ומתרחבת באירופה. גישה זו מתבססת על תפיסה של מזעור נזקים.

אסור לנו, לא לאזרחים, ולא לממסד לטמון את הראש בחול. מכם האזרחים יש לדרוש רכישת ידע, אחראיות אישית ובגרות. מן הממסד יש לדרוש אספקת ידע מהימן ועדכני, הסברה בגובה העיניים וכבוד לאזרח. יש גם, לדעתי, להעמיד בראש מערך ההסברה אנשי מקצוע שתחום מומחיותם הוא שימוש ושימוש לרעה בסמים ויש בישראל אקדמאים בעלי שם עולמי בתחום. כאלטרנטיבה להסברה של הרשות הלאומית למלחמה בסמים, הקמתי לא מכבר פורום ישראלי למזעור נזקי סמים שבו לוקחים חלק פרופסורים בעלי שם עולמי בתחום הסמים וכן אנשי שטח שעוברים עם מכורים ותומכים בגישת מזעור נזקים.

לסיום, בדעתי להגיש שתי הצעות חוק בהקדם האפשרי. הצעה אחת, חשובה ביותר תוגש יחד עם ח"כ נוספים והיא תאפשר לאנשים החולים במחלות קשות, כגון סרטן, טרשת נפוצה, איידס, קרוהן ועוד, לקבל מרשם למריחואנה רפואית, או מריפואנה, ישירות מרופא מומחה ולא דרך פנייה למנכ"ל משרד הבריאות דרך וועדה מייעצת. ההצעה השניה היא ליצור מדיניות של אי הפללה של מעשני מריחואנה וחשיש. הצעה זו יש בה למשוך את השטיח מתחת לשוק שחור הנשלט ע"י סוחרי סמים ופושעים. הצעה זו גם תמתח קו ברור בין סמים קלים לבין סמים קשים והיא גם תפנה משאבי משטרה יקרים, שהיום מוקצים לרדיפה אחריכם, למשימות חשובות הרבה יותר.

אני משוכע כי אם מדינת ישראל תאמץ מודל של מזעור נזקים נוכל לעצור את מגמת העלייה בשימוש בסמים, בה התאפיינו השנים האחרונות, ואולי אף להפוך את המגמה. אני גם משוכנע כי נוכל להקטין את הסכנות הנגרמות לאזרחים כתוצאה משימוש בסמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully