וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו איסור יציאה מהארץ נגד מרדכי ואנונו

20.4.2004 / 0:02

פורז חתם על הצו, "מטעמי ביטחון". עם זאת, חלק מההגבלות הוקלו במעט, והוא יוכל לנוע בגוש דן. ערוץ 2: ואנונו יגור בגבעת אנדרומדה ביפו

מערכת הביטחון באמצעות משרד הפנים ופיקוד העורף דחו אמש את ההשגות של חושף סודות האטום של ישראל, מרדכי ואנונו, על ההגבלות שיוטלו עליו עם שחרורו ביום רביעי, והחליטה להתירן על כנן.

עם זאת, הוקלו במעט חלק מההגבלות כדי להקל על ואנונו להבין את אופיין. לדוגמא - לא תוטל עליו מגבלה על מעבר מעיר לעיר בתוך גוש דן. לחיצת יד והחלפת מילות ברכה - לא ייחשבו למגע עם זרים שאינם ישראלים - שאסור עליו. ואנונו יוכל להתקרב לשגריריות זרות עד למרחק של 100 מטר - למרות שהכניסה אליהן אסורה.

שר הפנים, אברהם פורז, חתם אמש על צו איסור יציאה מהארץ לואנונו מטעמי ביטחון. צו איסור היציאה תקף למשך שנה אחת. הנימוק המרכזי של צו איסור היציאה: בידי ואנונו סודות מדינה שטרם חשף, וביטחון המדינה גובר על הגבלת חופש התנועה שלו.

השר פורז נימק אמש בפני עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, את נימוקיו להוצאת צו איסור היציאה מן הארץ. לדבריו, "במספר ישיבות הוצגו בפני גורמי הביטחון ראיות על כוונתו של ואנונו למסור לאחר שחרורו, למי שאינו מוסמך, מידע סודי שעיקרו מידע שהגיע אליו בעת עבודתו בקריה למחקר גרעיני".

פורז אמר עוד כי בתאו של ואנונו "נמצא חומר סודי". שר הפנים דחה את בקשת עו"ד פלר לעיין בחומר זה, מאחר שאין בידו סיווג ביטחוני מתאים, וכן סירב לבקשת עורך הדין לקבל לידו את חוות הדעת הפסיכיאטרית שנערכה לואנונו בשבתו בכלא. פורז ציין כי "ממכתבים שכתב ואנונו בתקופת מאסרו, מחומר שהכין בעת מאסרו ומהתבטאויות שאמר בבית המשפט, עולה בבירור כי קיימת סכנה ממשית שאם ואנונו ייצא מישראל הוא עלול למסור סודות מדינה, סודות שלא נמסרו על ידו וטרם פורסמו".

ערוץ 2 דיווח אמש כי משפחתו של ואנונו הודיעה לרשויות הביטחון כי שכרה עבורו דירה במתחם "גבעת אנדרומדה" ביפו.

ואנונו: רציתי ליידע העולם על מה שקורה

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הוציא אמש הוראה לפיה אין לשדר בכלי התקשורת את קלטת הווידאו המכילה את הראיון שביצע שירות בתי הסוהר (שב"ס) עם ואנונו. ואנונו שיגר בעבר לגורמי הביטחון מכתב שבו הוא מתנגד לפרסום קלטת הווידאו, משום שלטענתו הובטח שפרטיותו תישמר.

עם זאת, קלטת שמע של ואנונו שהוקלטה לפני חודש בכלא שקמה על ידי נציג של הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב) ונציג השב"כ, הועברה לכלי התקשורת ושודרה אתמול. עו"ד אביגדור פלדמן והאגודה לזכויות אזרח פנו הערב לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כדי לאסור את פרסום הקלטת, בטענה כי מדובר בחדירה לצנעת הפרט.

מזוז אמר בתגובה כי אין סיבה לאסור על שידור ראיון השמע. במכתב תשובה לעתירה, כתב עוזר היועמ"ש כי מעולם לא הובטח לואנונו שלא לעשות שימוש בקלטת, וציין בנוסף, שפרטי הראיון פורסמו אתמול בעיתונים.

בקלטת השמע, אומר ואנונו, הצפוי להשתחרר מחר ממאסר של 18 שנה, כי הוא אינו רואה במעשיו בגידה או ריגול. "אני טוען כי רציתי ליידע את העולם על מה שקורה", אמר. כשנשאל אם אין זו בגידה, השיב: "אני אגיד לך במלים שלי: זו לא בגידה, זה ליידע את העולם בניגוד למדיניות ישראל".

בהמשך הראיון אומר ואנונו דברים חריפים נגד מדינת ישראל. "לא צריך מדינה יהודית", אמר, והוסיף כי תחתיה צריכה לקום מדינה פלסטינית שבה יותר ליהודים לחיות. ואנונו קובל על כך שלא ננקטו צעדים נגד ישראל בעקבות המידע שחשף: "ולמרות כל מה שפורסם, לא השתנה כלום. אף אחד לא בא לישראל ודרש". הוא נשאל בתגובה אם זה מה שהוא רוצה שיקרה, ומשיב: "כמו שהרסו את הכור בעיראק, אני רוצה שיהרסו את הכור בישראל".

ואנונו אמר עוד בראיון כי הוא אינו כותב ספר. "אני כותב מכתבים, אני כותב את הדעות הפוליטיות שלי, זה אסור?". הוא טוען כי המידע שבידיו לגבי הכור הגרעיני בדימונה אינו רלוונטי כיום. "אני 20 שנה בפנים, כבר השתנה הכל, ושנית - מה שאני עברתי זה תהליך שידוע לכל העולם, ברור שהכל התפרסם, המדע התקדם, הטכנולוגיה התקדמה בצעדים ענקיים, אז מה שאני ראיתי נראה לי מאוד ישן. לא נראה לי שהאמריקאים צריכים את הידע הזה או האירופאים. הם לא צריכים את ואנונו שיגיד להם. אם הם ירצו מידע הם יקבלו אותו".

הקלטת הועברה לוועדה מיוחדת לענייני הסברה, שהוקמה לאחרונה על ידי כמה משרדי ממשלה, לקראת שחרורו של ואנונו. גורם מתוך הוועדה העביר את קלטת השמע לידי ערוץ 2 וערוץ 10 של הטלוויזיה, כדי שתשודר. ערוץ 10 העביר את תוכן הקלטת לידי העיתונים היומיים "ידיעות אחרונות" ו"מעריב", שפרסמו את תוכנה כבר אתמול בבוקר.

בראש הוועדה עומדת דוברת משרד הביטחון רחל ניידיק-אשכנזי. היא אמרה הבוקר ל"הארץ" כי אינה אחראית להעברת הקלטות, וסירבה למסור מי הורה על כך. לדבריה, ההחלטה לפרסם את הקלטת התקבלה "כדי שהציבור בישראל יכיר את דמותו של ואנונו". בתגובה לשאלה אם ראוי לראיין אסיר בבית כלא ולייחס לכך מעמד של ראיון עיתונאי בלתי תלוי, השיבה: "הוא אמר דברים שאנחנו לא אוהבים לשמוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully