וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי קורא לגנות שימוש בילדים לפיגועי התאבדות

25.3.2004 / 15:08

טוען כי ארגוני הטרור לוחצים על משפחות הילדים לשבח את מות קרוביהם בפיגועים. דיווח: צה"ל עצר 3 מחבריו של הנער המחבל

ארגון אמנסטי הבינלאומי קורא להנהגה הפלסטינית לגנות את השימוש שעושים ארגוני הטרור בילדים לביצוע פיגועי התאבדות. בגלי צה"ל דווח כי בהודעת הארגון נאמר שהארגונים הפלסטינים לוחצים על משפחות הילדים לשבח את מות קרוביהם בפיגועים.

כתבי "הארץ", ארנון רגולר ועמוס הראל, מוסיפים:

מקורות פלסטיניים מסרו הבוקר כי צה"ל עצר במהלך הלילה שלושה נערים הלומדים בבית הספר "עומר בן אל-חטאב" בשכונת מחפייה בשכם, שבו לומד חוסאם עבדו, הנער בן ה-16 שנעצר אתמול כשעליו חגורת נפץ. זאת, לאחר ששמם עלה ככל הנראה בחקירת הנער.

מקורות ביטחוניים אומרים היום, כי עבדו מבוגר מכפי שחשבו בתחילה. בדיקה העלתה כי הוא למעשה בן 16 וחצי, למרות שאתמול אמר לחיילים ולעיתונאים כי הוא בן 14 וחצי ולומד בכיתה ט'. בגלל קומתו הנמוכה סברו בתחילה החיילים כי מדובר בילד, והדיווח הצבאי הראשון היה שהוא בן 12.

במערכת הביטחון טרם החליטו מה לעשות בנער. ההתלבטות היא אם ניתן בכלל להעמידו לדין, בהתחשב בכך שהוא לוקה בפיגור שכלי קל.

מאז האירוע הוטל עוצר על העיר שכם וחלק מהכפרים שבסביבותיה. עבדו סיפר בחקירתו כי נשלח לפוצץ עצמו בידי פעילי פתח משכם. זהו המתאבד הצעיר ביותר שנלכד עד היום.

"מעשה מטורף הראוי לגינוי"

תמאם עבדו, אימו של חוסאם, הגיבה אמש למעצרו: "ניצלו את בני ותימרנו אותו. איני יודעת כיצד השפיעו עליו ושיכנעו אותו לבצע מעשה כזה. האחריות על המעשה היא של המבוגרים שפיתו אותו".

בראיון ל"הארץ" סיפרה עבדו כי חוסאם - בן הזקונים שלה, ולו אח בכור - "יצא מהבית כמו בכל יום, ושיקר כשסיפר שהוא הולך לבית הספר. אחר כך שמעתי מתלמידים אחרים שלא הגיע אליו ונעלם".

על הסבריו של חוסאם שקיבל כסף כדי לעשות את המעשה אומרת האם, "כל יום הוא יוצא כשבכיסו כסף להוצאות היום. אנחנו משפחה ממוצעת. לא עשירים, אבל גם לא עניים, ואיני מאמינה שביצע מעשה כזה בעבור כסף. יש לו כל מה שהוא צריך". לדברי האם, ייתכן שעשה את הדבר בעקבות "משהו שראה בטלוויזיה. אף אחד לא יכול להיות אדיש למצב העם הפלסטיני".

מקורות בשכם סיפרו שמשפחת עבדו היא משפחה מבוססת יחסית למצב הקשה השורר בעיר. האב בלאל מחזיק בבעלותו חנות מכולת גדולה, ועוד כמה בתי עסק למכירת קוסמטיקה ולטלפונים סלולאריים, ואינו מזוהה עם מי מהארגונים.

לדברי המקורות, חוסאם משתתף לעתים קרובות בהפגנות של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, ארגון מרקסיסטי, ונראה לא אחת מניף את דגלי הארגון האדומים.

האם אמרה עוד כי אין לה מושג היכן בילה אתמול בנה ואת מי פגש: "אלוהים יודע כיצד השפיעו עליו וכיצד ניצלו אותו ותימרנו אותו לבצע מעשה כזה, אבל זה מעשה אסור, מכיוון שהוא קטין ואין לו רצון עצמאי. צריך להעניש את מי שהדיח אותו לבצע דבר כזה בניגוד לעמדתנו, האחראים עליו".

ד"ר סעיד זידאני, מנכ"ל "האגודה הפלסטינית העצמאית לזכויות האזרח", ארגון זכויות אדם שבסיסו ברמאללה, אמר אתמול, כי "המקרה הזה הוא מעשה מטורף, וכל גורם ששולח קטינים לבצע דבר כזה צריך להיענש. התקשורת, בתי הספר וארגונים אחרים צריכים לגנות אותו בחריפות. בראש ובראשונה אלה מעשים הרסניים מבחינה חברתית, והם מזיקים לצד הפלסטיני ולא רק לצד הישראלי. לטובתנו, אני מאוד מקווה שמקרים כאלה לא יעברו בשתיקה מצד החברה הפלסטינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully