וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד מקבלים באל קאעדה אחריות לפיגוע

שי גולדן

14.3.2004 / 12:49

קואופרטיב הטרור האיסלאמי החשאי אינו משוויץ בפיגועיו, לפחות לא מיד, ויכול להיות שזה מה שהופך אותו למפחיד כל כך

אין צורך להסתמך ביתר רצינות על הודעתו של דג'אן אל אפגני - שהושארה בקלטת בפח זבל במדריד – כי סניף אל קאעדה-אירופה הוא שאחראי לשרשרת פיגועי התופת במדריד. דפוס נטילת האחריות של אל קאעדה שונה מזה המקובל אצל מרבית ארגוני הטרור. אם הנוהל השגור אצל מרבית ארגוני הטרור הוא פיגוע תופת-כרוז נטילת אחריות/טלפון אנונימי לכלי תקשורת-ריקוד על הדם-איום למפרע – הרי שאל קאעדה, מלמדת ההיסטוריה הקצרה והבלתי תיאמן של הארגון האפוקליפטי, נוהג בדרך אחרת לגמרי.

12.10.2000

ספינת דייגים עמוסה במאות קילוגרמים של חומר נפץ תקני נצמדה לדופן המשחתת האמריקאית "קול", שעגנה במפרץ בתימן. 17 הרוגים ועשרות רבים של פצועים, כולל חור אדיר מימדים שנפער בצדה של המשחתת, גבה המפגש עם סירת התופת.

זהות מבצעי הפיגוע, שהיה הראשון המשמעותי שביצע אל קאעדה, נותרה עלומה. כלומר, איש לא נטל עליו אחריות. פרשנים מערביים שפכו מלל רב על חוסר שביעות הרצון של התימנים מהנוכחות האמריקאית בנמל הבית שלהם, ואף שמה של אל קאעדה הוזכר בהקשר, אולם הודעה רשמית, כרוז צוהל, טלפון מתנשף למערכת הבי.בי.סי לא הגיע. רק חודשים רבים לאחר מכן פסקו שירותי הביון האמריקאים כי מבצעי הפיגוע הם אנשיו של בן-לאדן. להזכיר: שם זה עדיין לא הרטיט באותה עת את לבבות המאזינים.

11.9.2001

בנייני התאומים בניו-יורק הופלו ואחת מצלעות הפנטגון רוטשה בהתרסקות מטוס מכוונת. פיגוע הטרור הגדול בתולדות האנושות ויריית הפתיחה למלחמת העולם השלישית נותר גם הוא ללא אבא רשמי. אם המכניזם של טרור התעופה של שנות השבעים היה נטילת אחריות לאירוע מרגע שעלו החוטפים למטוס – כדי לקצור את הדיבידנד התעמולתי והפוליטי – הרי שהיה אלמנט לא מפוענח בעובדה שאיש לא נטל אחריות לפיגוע הסנסציוני הזה.

כמובן, עד סוף היום היו כל הפרשנים ואנשי הביון מאוחדים בדיעה כי אל קאעדה הוא שעומד מאחורי התופת, אבל אל קאעדה סירב לשתף פעולה עם גל הספוקלציות ונדם. למעשה, רק לאחר שהתחילה מכונת המלחמה האמריקאית להתגלגל בכיוונה של אפגניסטן (מבלי שבידיו של בוש הודעה רשמית של אל קאעדה), נצפה בן לאדן בקלטת הבלתי נשכחת שדוורה לתחנת הטלוויזיה אל ג'זירה, כשהוא רועה את כבשיו בקלצ'ניקוב ומודה בחצי פה כי "אמריקה תסבול מכות כואבות ואיומות בהרבה מאלה שספגה ב-11 לספטמבר". "הנה", צהלו הכל, "אל קאעדה נטלה אחריות לפיגוע באופן רשמי". אבל לא באמת.

3.1.2001

ריצ'ארד ריד נתפס על טיסת אמריקן אירליינס מארה"ב לפאריס כשסוליות נעליו מרופדות בחומר נפץ תקני. הוא נעצר, הועמד לחקירה, לא שיתף פעולה עם חוקריו, שמצידם פסקו – ניסיון פיגוע נוסף של אל קאעדה. גם כאן: שתיקה מכיוון טורה בורה. היה או לא היה? אל קאעדה מעולם לא אישר או הכחיש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

15.4.2002

שתי פצצות התפוצצו בבית כנסת בג'רבה, טוניסיה וקיפדו את חייהם של 16 אנשים. טלפון, 24 שעות לאחר מכן, למערכת העיתון "אל קודס אל ערבי", נטל בשם אל קאעדה את האחריות לפיגוע. אך אישור רשמי, של רועה הצאן בעצמו, לא נמסר, אלא שנה לאחר מכן, בקלטת אודיו (שוב, אל ג'זירה) ערב המתקפה האמריקאית בעיראק, בה נמסר במעורפל כי אל קאעדה יהלום בציונים ובבני בריתם בכל רחבי העולם, כפי שנהג. השם המפורש "ג'רבה" לא נאמר, אך מומחי הביון ראו בכך הודאה מספקת. מכל מקום, אובססיית התיוק של העולם המערבי הושבה ריקם גם הפעם. אל קאעדה משחק את משחק התקשורת בכללים הלא קונבנציונאליים שלו.

כל אותה העת מוכיחה מדיניות עמימות זאת של אל קאעדה את עצמה ומכניסה את כלי התקשורת ואת הציבור בעולם המערבי להלך רוח נפשי פרנואידי. שמועות על פיגועים מתוכננים בנמלי ארה"ב, העלו שם את הכוננות לצבע אדום. התרעות על כוונת אל קאעדה לבצע פיגוע טרור בפסל החירות, העלו את חיישני החרדה של כל משטרת החוף המזרחי בארה"ב. ידיעות מוצקות שהגיעו מנחקרים בגואנטנמו ביי בדבר כוונת האירגון להפוך את יום העצמאות האמריקאי של 2002 למופע פירוטכניקה ושכול בלתי נשכח, שבו והקפיצו את הממשל הפדרלי על רגליו. אפילו בישראל סערו כותרות העיתונים, כאשר בחודש מאי 2002 הוצמד מטען נפץ לתחתית מיכלית גז שנכנסה למתחם פי גלילות. "אל קאעדה אחראי, ככל הנראה לפיגוע", שיחרר השב"כ ספוקלציה שקלעה היטב לאל-קאעדה-פוביה שאחזה בעולם ובישראל. ובן לאדן בשלו – אחת למספר חודשים הוא משחרר קלטת אודיו או וידאו לאוויר ומאיים בפיגועי יום הדין, בטיהור הגלובוס מכופרים, בג'יאהדית הסתומה שלו וגורם לעולם המערבי כולו לנסות ולפענח את שפת הסתרים המפחידה שלו.

28.11.2002

15 הרוגים, ביניהם 3 ישראלים, נמנו בהתקפת הטרור המשולבת של מכוניות תופת ויורים על פרדייס הוטל במומבסה קניה ועל מטוס ארקיע. כל האצבעות הופנו לאל קאעדה. גם כאן, הנוהל הקבוע – אין תגובה. ישראל החליטה לבדוק ולמצות את הדין וכו', אך ללא הועיל. משטרת קניה, מכל מקום, הגישה כתבי אישום כנגד ארבעה חשודים במעורבות בעניין. ככל הנראה, פעילי אל קאעדה באפריקה. לך תרדוף אחרי הרוח המנשבת. נא לא לשכוח – אחת לחודש בקירוב, ידיעה בארה"ב או באירופה על התרעה ממוקדת בדבר כוונת אל קאעדה לבצע פיגוע. מדובר בזמזום לא פוסק שלעולם אינו נענה בתשובה. המערב עוסק בניחושים. אל קאעדה בפיגועים. זה סדר הדברים.

18.5.2003

גבה 41 קורבנות בשרשרת של ארבעה פיגועים, שכללו עשרה (!) מחבלים מתאבדים, במוקדים יהודיים ומערבים שונים בקזבלנקה, מרוקו. גם כאן, משטרת מרוקו, המוסד והסי.איי.איי הוזנקו לטפל בעניין, רק כדי לשוב עם המסקנה המדכדכת: "פרופיל הפעולה תואם את זה של אל קאעדה. לאף אירגון טרור אחר אין את התעוזה או את היכולת הלוגיסטית להפיק פיגוע כזה". אל קאעדה, ככל הנראה אמנם ביצע את הפיגוע (ע"ע הודעתו של בן לאדן ערב המתקפה על עיראק – בדבר מלחמת חורמה על הציונים ובני בריתם), אבל לך תדע. הודעה רשמית לא באה מעולם.

1.9.2003

השבועון "ניוזוויק" פרסם סיפור ראשי שכותרתו "בן לאדן מתכנן פיגוע ביולוגי בלתי נתפס בתחומה של ארה"ב". שבוע קודם לכן הוצבו טנקים בנמל התעופה הית'רו בלונדון וסיור רשמי של המלכה בוטל, בשל התרעות ממוקדות. ללמדכם כי כוחה של השתיקה גדול לאין ערוך מזה של המילה.

20.11.2003

שרשרת פיצוצים מזעזעת את הבנק ואת הקונסוליה הבריטית באיסטנבול. 27 הרוגים. ארבעה ימים קודם לכן נארזו בשקים כתומים 15 גופות, לאחר ששני פיגועים מקבילים החרידו את תפילת יום השבת בבתי הכנסת הגדולים בעיר. למותר לציין את זהותו של החשוד המיידי. למותר גם להוסיף כי אחריות רשמית לפיגוע לא נלקחה עד לרגע זה. משטרת טורקיה, שירות הביון הבריטי והמוסד, בודקים את העניין. תנוח דעתכם.

11.3.2004

ספרד ואירופה כולה הזדעזעו כשסדרת פיצוצים בתחנת הרכבת של העיר גבתה 200 קורבנות ואלפי פצועים. הממשלה הספרדית מיהרה לשלוח אצבע מאשימה לעברה של המחתרת הבאסקית (אט"א). אך ככל שנקפו השעות ועם ההכחשות הגורפות והלא אופייניות של אט"א, קונן החשד המוכר כי אצבע ארוכה וגרומה אחרת, שמקום מושב אי שם בין אפגניסטן לפקיסטן, לחצה על ההדק. העניין לא הפריע לארגון בשם "ההתנגדות הערבית" ליטול על עצמו את האחריות לפיגועים. אותו ארגון, אגב, הזדרז לקחת על עצמו את האחריות להפסקת החשמל הגדולה בתולדות ארה"ב, אשר החשיכה את האורות בכל החוף המזרחי באוגוסט שעבר. הפסקה שאמנם נגרמה, ככל הנראה, כתוצאה מתקלה ברשת החשמל האמריקאית. אבל לך תדע. לא מעט מומחי ביון עדיין בודקים את העניין ומצליבים את המילים "אל קאעדה" ו"נפילת מתח" במחשבים שלהם.

כך שגם אם אמנם תתברר לבסוף הודעתו של "דובר אל קאעדה באירופה" כמהימנה, אין לצהול ולראות אותה או אותו כמהימנים בעצמם, בוודאי לא כ"הודעה רשמית". ניסיון העבר מלמד כי אל קאעדה אינו מאמין ב"הודעות רשמיות". יכול מאוד להיות שמדובר בטרמפיסט תהילה שהפנים כהלכה את מנגנון ההתכתבות של אל קאעדה עם כלי התקשורת בעולם. טרמפיסט שיודע כי אל קאעדה לעולם אינו מתייצב לתבוע לעצמו באופן ישיר את התהילה על הפיגועים שביצע. בן לאדן מסתפק בזריעת אימה, פחד ושכול בעולם כולו. מדובר בהבנה והפנמה עמוקה ומעמיקה מאוד מצדו של המושג "טרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully