וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: צה"ל יירט תשדורות איראניות על הגרעין

2.3.2004 / 8:01

המגזין "ניו יורקר": המודיעין הישראלי עקב אחר קשרים בין פקיסטן לאיראן בעניין תוכנית הגרעין של טהרן. האיראנים אמרו בשיחות: אנחנו לא רוצים שהאו"ם יחשוף אותנו

ישראל פענחה צופן איראני מתוחכם, וחשפה שיחות בין איראן לפקיסטן בנושא תוכנית הגרעין האיראנית. כך מגלה הבוקר העיתונאי סימור הירש במגזין "ניו יורקר". הירש טוען כי במהלך ביקור שקיים בחודש שעבר במזרח התיכון הוא גילה כי לפני שנים אחדות פענחה יחידת מודיעין ישראלית, הידועה בשם 8200, את הצופן האיראני והחלה לעקוב אחר השיחות בין טהרן לאיסלאמבאד.

לטענת העיתונאי, לקהילת המודיעין הישראלית מקורות סודיים רבים בתוך איראן, שמקורם בקשרים החזקים שקיימו שתי המדינות לפני המהפכה האיסלאמית בשנת 1979. כמה מקשרים אלה, טוען העיתונאי, עדיין קיימים. המודיעין הישראלי מקיים גם קשרים הדוקים עם קבוצות אופוזיציה איראניות רבות, בהן המועצה הלאומית. הירש טוען כי גורם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מסר לו שהמידע בדבר תוכנית הגרעין האיראנית שהיה בידי המועצה הלאומית, הגיע מן המודיעין הישראלי.

לטענת גורם מודיעיני בכיר לשעבר, ישראל שיתפה ברמה מסוימת את קהילת המודיעין האמריקאית בשיחות שיורטו. מהשיחות התברר כי בכירים באיסלאמבאד ובטהרן קיימו קשרים תכופים ודנו בחקירות שקיימה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית באיראן. לטענת הבכיר לשעבר, האיראנים אמרו בשיחות: "עלינו לשחק עם הסוכנות. אנחנו לא רוצים שהיא תחשוף אותנו, אבל עלינו לא להראות שום תנועה. בשום אופן לא נלך נגד דעת הקהל הבינלאומית. עלינו להראות שיתוף פעולה, ולהשיג את תמיכת האירופים". לדברי הבכיר, תשובת הפקיסטנים היתה: "אל תוותרו, ואנחנו נדאג לכם". לדבריו, שתי המדינות יצאו בשלום מהמשבר, לאחר שביצעו את מה שתכננו מבלי שנגרם להן נזק.

גורם מודיעיני בכיר בעל גישה לשיחות שנחשפו בין איראן לפקיסטן, מסר להירש בראיון בתל אביב כי ישראל עדיין משוכנעת "שהאיראנים לא מתכוונים לוותר על הפצצה. האיראנים מסרו לסוכנות האנרגיה מידע שהיה כבר ידוע, אולם יש הרבה דברים שלא נחשפו. המודיעין הישראלי ממשיך לאתר באיראן פעילות מחתרתית הקשורה לתוכנית הגרעין".

הדיווח בניו יורקר סותר את טענותיו של נשיא פקיסטן, פרבז מושארף, כי לא ידע על העברת טכנולוגיית גרעין מארצו לאיראן. בתחילת פברואר העניק מושארף חנינה למדען הגרעין הפקיסטני עבד אל קאדר חאן, שהודה באחריות לסחר ברכיבי נשק גרעיני בין ארצו לבין איראן, צפון קוריאה ומלזיה. לטענת הירש, פוליטיקאים, דיפלומטים ומומחי גרעין באיסלמאבד הודו בראיונות בחודש שעבר, כי הודאתו באשמה של חאן, כמו גם מתן החנינה של הנשיא, היו אחיזת עיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully