וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ורג' מ"סיינפלד" מנסה להביא שלום

צחי בירן

24.2.2004 / 15:58

יוזמת משאל שלום חדשה מתבלת את עצמה בפירורי סלבריטאות בדרך אל הדו קיום המיוחל

הבאתו ארצה של הכוכב האמיתי של הסדרה "סיינפלד", ג'ייסון אלכסנדר, הרי הוא ג'ורג' קונסטנזה, כאורח הכבוד של כנס השקת יוזמת השלום של ארגון "פה אחד", גרמה לטשטוש חושים כללי לשלל פוליטיקאים ואנשי תקשורת. אלכסנדר הגיע כדי לקדם יוזמה, הכוללת משאל עם ישראלי-פלסטיני לגבי סוגיות מרכזיות בסכסוך, שתוצאותיו יוגשו לקברניטים, שיידרשו ליישמן. לא ברור אם אלכסנדר האיר את היוזמה באור יקרות סלבריטאי ומחמיא או פשוט סנוור את האמ'אמ'אמא של רשימת המשתתפים האקלקטית ומסקריה השונים.

מאחורי הארגון עומדות שתי דמויות מרכזית – דניאל לובצקי, יהודי אמריקאי, ומוחמד דראושה, ערבי-ישראלי. השניים החלו לגלגל לפני שנתיים וחצי רעיונות כיצד לנסות ולהביא לסיום הסכסוך באמצעות יוזמה אזרחית, והכנס היום הציג את שנרקם לבסוף. יוזמת השלום החדשה מזכירה במעט את מיזם עמי איילון-סרי נוסייבה, המציעה למעשה חתימה על מסמך עקרונות המוסכמים על אזרחים בשני הצדדים והצגתם כקריאת הרוב לביצוע ראשי המדינות. "פה אחד" (או קול אחד בתרגום חופשי) מציע משאל שייערך דרך האינטרנט ובדוכנים במרכזי הערים ובו יוכל כל אזרח מגיל 15 ומעלה, לחוות דעתו לגבי מספר שאלות עקרוניות כגון, האם אתה מקבל את גבולות 67' כגבולות הסופיים; האם אתה מוכן לפינוי ההתנחלויות (מלבד גושי התיישבות); בעיית הפליטים וכדומה.

הסכסוך כמלון קליפורניה

לאולם בבית IBM (החברה המספקת את התשתית האינטרנטית של המשאל) נדחקו עשרות אנשי תקשורת, כולל כמובן צוות מטעם חדשות גיא פינס, תלמידי בתי ספר, ושלל פוליטיקאים בינוניים וקטנים עם שאיפות גדלות. ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) היה הראשון שהודה, אם כי לטענתו בבדיחות הדעת, כי "מה פתאום ימני קיצוני כמוני מצטרף ליוזמת שלום? אם יש לי הזדמנות לפגוש את ג'ורג' קונסטנזה - בטוח אני בא". גם נציג IBM, שהדגים ארוכות את התשתיות המשובחות שבנתה החברה, לא יכול היה לוותר על שני ציטוטים מסיינפלד במצגת המשמימה שערך, כאומר "אני חנון מחשבים, אבל גם לי יש הברקות".

נציג הממשלה באירוע היה לא פחות מסגן שר התמ"ת, מיכאל רצון, שמוקם בכסא ליד אורח הכבוד מארה"ב, אך שמר על ממלכתיות ונמנע מהתבדחויות מיותרות. מה שלא חסך רצון היה שלל ציטוטים ממגוון מקורות, החל ממשורר הימין אורי צבי גרינברג, דרך חיים נחמן ביאליק הא-פוליטי, המקרא ואפילו שורה מ"הוטל קליפורניה" של ה"איגלס": "אל הסכסוך, כמו למלון קליפורניה, נכנסנו אבל איננו יכולים לצאת". סגן השר הדגיש את חשיבות היוזמה, המאחדת פוליטיקאים מהימין ומהשמאל ואמר כי הוא מרגיש חובה לבצע את המשאל כי "אולי נגלה שיש פרטנר? ייתכן שגם הפלסטינים שואפים לשלום?".

חברי הכנסת ארדן, מתן וילנאי (עבודה) ואתי לבני (שינוי) הציגו משנה דומה הקוראת להידברות להשגת שלום ושימוש ביוזמה החדשה כמנוף לסיום הסכסוך. עוד התברר כי וילנאי שב מביקור במצרים בו שוחח עם אוסאמה אלבאז, יועצו של הנשיא מובארק ועם שר החוץ אחמד מאהר, על יוזמת השלום וביקש את תמיכתם בה.

גם ראש התאחדות הסטודנטים, שגיב אסולין, לא חסך מהקהל את משנתו הסדורה וטרח, כפוליטיקאי משופשף לגנות את הפיגוע בירושלים ולשלוח החלמה לפצועים. ראש מועצת התלמידים הארצית, הנראה כשילוב בין עופר שכטר לעומר ברנע, נאם בביטחון מופרז, הודה לג'ייסון אלכסנדר על בואו וניצל את הבמה לקריאה נרגשת לשרת החינוך ושר האוצר להפסיק את העיצומים במערכת החינוך.

או כמו נישואין

אחרי המתנה ארוכה עלה ג'ייסון אלכסנדר לבמה וציין כי שתי תופעות גורמות לו להרגיש כאן כמו בבית: צלמי הפפראצי לא יהססו לרמוס ילדים כדי לצלם אותו, והעובדה שגם במרכז הטכנולוגי של IBM אנשים לא מצליחים להבין איך להשתיק את הסלולריים שלהם. אלכסנדר סיפר איך שמע על היוזמה בעקבות מפגש שערכו לובצקי ודראושה בביתו של השחקן דני דה ויטו, והחליט מיד לסייע לה בהתנדבות. בתוכנית מעורבים, אגב, גם סלבריטאים נוספים כמו בראד פיט, ג'ניפר אניסטון, אדוארד נורטון ואחרים.

אלכסנדר השווה את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לתקופה בה נישואיו עלו על שרטון אחרי 25 שנה והוא ואשתו פנו לייעוץ. לדבריו, יועצת הנישואים אמרה לו שני דברים עיקריים: יש לכם ילדים, אז אם לא בשבילכם תשלימו בשבילם; אל תבחשו בעבר כי אי אפשר לתקנו. הוא סיפר כי אחרי טיפול ארוך ואינטנסיבי ניסחו הוא ואשתו "חוזה" חדש ביניהם וחזרו לחיות באושר ועושר. על היוזמה אמר כי "מה שחשוב בה שכולה מבוססת עליכם. אתם תגידו לשכנים שהפתרון היחידי הוא שלום. אתם תדרשו ממנהיגיכם ליישם את שיקבע המשאל - ואם לא, תחליפו אותם".

השבוע ייפגש ג'ייסון אלכסנדר גם עם פוליטיקאים וכתבים פלסטינים ברמאללה והוא הביע תקווה שבשנה הבאה יוכל לבוא עם בניו לביקור של שלום בישראל וברשות הפלסטינית. ידה ידה ידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully