וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוואק קוואק, אמר כבוד השופט העליון

רחביה ברמן

19.2.2004 / 18:48

אנטונין סקאליה, שופט עליון בארה"ב, יצא לצוד ברווזים עם סגן הנשיא צ'ייני, זמן קצר לפני הכרעה בתיק ציבורי רגיש הקשור לסגן הנשיא. כנשאל אם זה לא ניגוד אינטרסים, הוא קירקר

אחד הסיפורים החמים שמתבשלים בימים אלה בפוליטיקה האמריקאית אינו קשור להווארד דין, ג'ון קרי, ג'ון אדוארדס או אפילו לנשיא בוש. הוא קשור לסגן הנשיא דיק צ'ייני, לשופט העליון אנטונין סקאליה ו...גם לברווזים.

בחודש ינואר האחרון יצא אנטונין סקאליה, אחד מתשעת שופטי בית המשפט העליון של ארה"ב, לצוד ברווזים במשך כמה ימים. את הברווזים הוא צד בלואיזיאנה, באחוזה ששייכת לוואלאס קרליין, בעליו של דיאמונד סרוויסס, חברה גדולה לשירותי נפט. אחד המשתתפים בחופשת הציד של סקאליה היה סגן נשיא ארה"ב, ריצ'ארד (דיק) צ'ייני, שבמטוסו הרשמי הגיע סקאליה לחופשה.

הסערה התעוררה כיוון ששלושה שבועות לפני כן, הסכים בית המשפט העליון (בו כאמור חבר סקאליה), לשפוט בתיק שהוגש נגד סגן הנשיא ונגד מדיניות האנרגיה שלו. התיק הוא עתירה של שתי קבוצות שונות, האחת ארגון לשימור הסביבה בשם הסיירה קלאב, והשנייה עוסקת באיכות השלטון ושקיפותו, ושמה ג'ודישיאל ווטץ'. שני הארגונים תובעים שבית המשפט יורה לסגן הנשיא לשחרר מסמכים שונים הנוגע לפעילות צוות המשימה, שסייע לו לנסח את מדיניות האנרגיה של הממשל.

צ'ייני מסרב, וכנראה שיש לו סיבה לכך. בצוות שותפו אך ורק נציגים מתעשיית האנרגיה, ולא נציגים מארגונים סביבתיים. בנוסף, שמם של חלק מאנשי התעשייה שהשתתפו בצוות הוכתם מאז בשערוריות - כמו לדוגמא קן ליי, לשעבר יו"ר אנרון.

בקיצור, מדובר בפרשה רגישה, שעשויה להשפיע ישירות על עתידו הפוליטי של סגן הנשיא - הן בשל עצם התעקשותו שלא למסור את המסמכים, בניגוד לחוק חופש המידע, והן בשל מה שעלול להתגלות בהם. לאור זאת, סבורים רוב המשקיפים כי לא ראוי ששופט המקיים יחסי ידידות כה קרובים עם סגן הנשיא שבעניינו הוא עומד לשפוט. איש לא אומר לכבוד השופט לא להמשיך להיות ידיד של סגן הנשיא - רק מבקשים שיפסול את עצמו מהתיק המסוים הזה.

ככה מדבר שופט?

סקאליה , מצדו, מתנגד בתוקף. בנאום שנשא באוניברסיטת אמהרסט במסצ'וסטס נשאל סקאליה על העניין וטען נחרצות שמאחר והתיק אינו עוסק בריצ'ארד צ'ייני האזרח אלא בתפקודו כאיש הממשל, הרי שאין מניעה שישפוט בתיק למרות יחסיהם הקרובים. אבל מה שהדהים את השומעים לא היה הטיעון, שיש גם מיעוט המקבל אותו (כולל הארגון ג'ודישיאל ווטץ', שהוא כזכור אחד העותרים נגד צ'ייני).

מה שעורר עוד סערה בפרשה הזו היה העובדה שלאחר שסיים סקאליה לענות, הוא סיים ב"קוואק-קוואק", לציון ציד הברווזים וכלגלוג על מבקריו. רבים תוהים אם זו הדרך שבה ראוי לשופט עליון להתבטא.

הפרשה הזו רק מעמיקה את הרושם שיש לרבים בארה"ב, כי בית המשפט העליון איבד מחוסר הפניות שלו והחל לפסוק על פי נטיות הפוליטיות. קו השבר היה בבחירות 2000 לנשיאות, אז פסקו השופטים כי יש להפסיק לספור מחדש את הקולות השנויים במחלוקת של מדינת פלורידה, ובכך בעצם העניקו את הנשיאות לג'ורג' וו. בוש.

סקאליה עצמו גם ידוע בעמדות הנחרצות בנושאים רבים השנויים במחלוקת, כגון עונש מוות, הפלות וזכויות להומוסקסואלים. כשפסק בית המשפט כי החוק של מדינת טקסס האוסר על יחסים חד מיניים נוגד את החוקה, כתב סקאליה דעת מיעוט משתלחת ומרירה, בו האשים את עמיתיו לכס בכניעה לאג'נדה ההומוסקסואלית. אשתקד נאלץ סקאליה לפסול עצמו מתיק בנוגע לתפילה בבתי ספר, לאחר שהביע דעה בנדון לפני הדיון.

כעת מעמיקה הפרשה החדשה את השבר, ונראה שהיא לא הולכת לרדת מסדר היום - במיוחד אם סקאליה ועמיתיו השמרנים לכס, המהווים רוב דחוק בין שופטי העליון, יפסקו לטובת הנתבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully