וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי מבנים אינם מוגנים מרעידת אדמה

11.2.2004 / 15:38

שר השיכון יכנס הערב דיון בנושא. 20 איש לקו בהלם בעקבות רעידת האדמה בעוצמה 5 בסולם ריכטר שפקדה הבוקר את ישראל

עשרות אלפי מבנים בישראל, שהוקמו לפני שנות התשעים, אינם מוגנים במקרה של רעידות אדמה קשה, אומרים באיגוד המהנדסים לבנייה ותשתית. מדובר, לפי הערכות, ב-80% מהמבנים שהוקמו עד אז.

שר השיכון, אפי איתם, יכנס הערב דיון מיוחד בנושא מוכנותה של ישראל לרעידות אדמה, בעקבות רעש האדמה שפקד היום את ישראל ומדינות האזור. בישיבה ישתתפו נציגים ממשרדי התשתיות, הפנים, וכן מן המשטרה ופיקוד העורף. ועדת הפנים של הכנסת תקיים בשבוע הבא דיון דחוף בהיערכות לרעידת אדמה.

שר התשתיות, יוסף פריצקי, כינס היום ישיבה דחופה בנושא ההיערכות לרעידות אדמה. המומחים שהשתתפו בדיון הזהירו כי אזור מפרץ חיפה, בו מרוכזים דלקים וחומרים רעילים, מסוכן במיוחד במקרה של רעידת אדמה. פריצקי החליט להקים ועדה שתעקוב אחרי מידת ההיערכות למקרה של רעידה.

פריצקי הגיע היום למכון הגיאופיזי, והודה שיש מחסור בתקציבים לחיזוק מבנים ישנים. בנוסף, קיים מחסור גם בתקציבים הבסיסיים ביותר לעבודת המכון הגיאופיזי. השנה קוצץ תקציב הכונן שאמור להיות במכון בלילה.

מנהל המכון הגיאולוגי, ד"ר עמוס ביין, קבע באחרונה כי רעידת אדמה בעוצמה גבוהה צפויה לאורך קן השבר הסורי-אפריקאי, החל מעמק החולה דרך עמק הירדן, בית שאן, בקעת הירדן והערבה ולאורך שבר הכרמל. רעידות אדמה נוצרות מהשתחררות אנרגיה שמצטברת בשברים גיאולוגיים. רעידת האדמה היום מפחיתה את הסבירות לרעידות אדמה גדולות באזור זה בזמן הקרוב, בשל שחרור האנרגיה. עם זאת, קיימת אפשרות לפיה שחרור אנרגיה במקום אחד יגרום להצטברותה במקום אחר ולרעידת אדמה בו.

ילדה ופועל נפצעו

רעידת האדמה, בעוצמה של 5 בסולם ריכטר, הורגשה בשעה 10:20 בכל רחבי המדינה, ובעיקר בשפלה ובמישור החוף מסיבות גיאולוגיות. מוקד הרעש היה בצפון ים המלח, סמוך לחוף ירדן, והוא נפרש על פני עשרה קילומטרים. הרעידה, שנמשכה כ-8 שניות, הורגשה גם בעמאן, ביירות ודמשק.

"הארץ" דיווח כי ילדה מעזה נפצעה באורח קל כתוצאה מהתמוטטות קיר ברעידת האדמה. בנוסף נפצע באורח בינוני פועל שעבד בבניין בנתניה, ונפל מפיגום בקומה חמישית בעת רעידת האדמה. הוא פונה לבית החולים "הלל יפה" בחדרה.

צוותי מד"א טיפלו בכ-20 נפגעי חרדה כתוצאה מהרעש. מספר דיווחים על בניינים שקרסו בתל אביב וקריית אונו התבררו כדיווחי שווא. בעקבות רעידת האדמה הנחה פיקוד העורף את משרד החינוך להורות למנהלי בתי הספר להעביר את כל התלמידים מהכיתות לחצר בתי הספר עד לשעה 12:30. סמוך לשעה 12:00 הוכרז על חזרה לשגרה.

בתל אביב פונו לרחובות עובדים שמשרדיהם ממוקמים בקומות גבוהות, שם הורגש הרעש במיוחד. כמו כן הורגש עומס רב ברשתות הסלולריות.

בירושלים יצאו תושבים במרכז העיר מהבתים, כשהם בטוחים שמדובר בפיגוע. בעקבות הרעש הופסקו דיוני הכנסת לאחר שאחד הסדרנים דיווח כי הקורות בגג אולם המליאה עלולות ליפול. בגלי צה"ל דווח עוד כי בנוסף התגלו סדקים במשרדים שונים בכנסת. הישיבה נפתחה שוב באיחור של שעתיים, לאחר שמהנדסים קבעו כי אין סכנה שתקרת המליאה תיפול. עיריית ירושלים הודיעה כי הלימודים יתקיימו מחר כרגיל, למרות שבכמה בתי ספר בעיר התגלו סדקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully