וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון: הממשלה מתחייבת להחזיר שאר השבויים

30.1.2004 / 0:12

אלחנן טננבוים וארונות החיילים הוחזרו לישראל. שרון הזהיר: לא נסכים להפיכת חטיפות וכופר לשיטה. קצב: העולם החופשי עמד מנגד

האזרח השבוי אלחנן טננבוים, וגופותיהם של שלושת החיילים החטופים עדי אביטן בני אברהם ועומר סואעד, הוחזרו אמש לישראל. לאחר הנחיתה בבסיס חיל האוויר בלוד נפגש טננבוים עם בני משפחתו בחדר צדדי, ובני משפחותיהם של שלושת החיילים התייחדו עם ארונותיהם. לאחר מכן נפגשו בני המשפחות לשיחת ניחומים עם הנשיא, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. הלווייתו של סמ"ר עדי אביטן תיערך היום ב-11:00 בבית העלמין בטבריה. סמ"ר עומר סואעד יובא למנוחות היום בשעה 13:00 בכפרו סאלמה.

"הארץ" דיווח כי לפני שנפגש עם משפחתו שוחח עם טננבוים הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, שחיכה לו תחת כבש המטוס. לאחר שנפגש עם בני משפחתו, בליווי אנשי צבא ומשטרה, נלקח טננבוים לבדיקות רפואיות. לאחר שיושלמו הבדיקות יעוכב טננבוים לחקירה במתקן של המשטרה. קצין בכיר בצה"ל אמר כי הצבא מתכוון להציב לטננבוים "שאלות קשות", ומצפים לשמוע ממנו "תשובות ארוכות ומורכבות". בתו של טננבוים, קרן, אמרה כי בני המשפחה יורשו להיפגש עם טננבוים בזמן הבדיקות ובתקופת חקירתו.

"השבת הבנים מעוגנת ביהדות"

לאחר מכן התקיים בנתב"ג טקס צבאי ממלכתי, בהשתתפות ראשי המדינה והצבא. ראש הממשלה, אריאל שרון, הסביר בנאומו את השיקולים שהביאו אותו לאישור עסקת השבויים. שרון אמר: "זה המחיר שמשלמת חברה המקדשת את החיים, כשהיא שוכנת ליד חברה שאינה נוקפת אצבע למגר את הרוע מתוכה". לדבריו, "ההכרעה מוסרית וערכית, הלבטים מובנים. הטיעונים הסותרים חזקים וצודקים. אך אין מנוס מהכרעות קשות וזהו תפקידה של ההנהגה. ההחלטה להחזיר את הבנים מעוגנת במורשת היהודית. זוהי מחויבותנו כלפי יהודי ומי שקשר חייו בחיינו".

בנוגע ליתר השבויים אמר ראש הממשלה: לב העם עם השבויים והנעדרים אשר טרם שבו. לא שכחנו אותם, לא נרפה ולא נשקוט עד שנדע מה עלה בגורלם ונשיבם הביתה. זו התחייבות אישית וזו התחייבות הממשלה. מדינת ישראל לא תניח לשום אוייב וארגון טרור להפוך חטיפה וכופר לשיטה, אף זו התחייבות".

שרון גם איים על מתכנני חטיפה בעתיד, ואמר: "נכונותנו ללכת דרך ארוכה מאוד לפדיון שבויינו וחטופינו אינה צריכה להטעות. מדינת ישראל לא תניח לשום אויב ולשום ארגון טרור להפוך את החטיפה והכופר לשיטה. יש אמצעים שטרם נקטנו אך אם חלילה יישנו הנסיבות לא נירתע להשתמש בהם. אף זו התחייבות וכדאי שאף אחד לא יעמיד אותנו במבחן".

ראש הממשלה הוסיף: "לא עת שמחה היא, רק עת של הקלה וקורת רוח. כל בית ישראל ניצב בלב כבד נוכח 3 הארונות... עומר, עדי ובני יצאו יחד למשימתם האחרונה. יחד נפלו ויחד הם חוזרים היום להיטמן באדמת בית".

"כל חייל יודע שלא נחסוך מאמץ להשיבו"

נשיא המדינה, משה קצב, הודה לגרמניה על התיווך עם ארגון חיזבאללה, אך האשים את "העולם החופשי הנאור והליברלי", אשר לדבריו "עמד מנגד כל אותה תקופה, לא הרים קול". לדבריו, "מצפונו של העולם החופשי לא ייסר אותו כשבמשך שלוש שנים ויותר סירבו ארגוני הטרור באכזריות להעניק למשפחות סימן כל שהוא".

שר הביטחון, שאול מופז, אמר בטקס כי תמו הספקות ועינויי הנפש של בני משפחות החטופים. מופז חזר בדבריו על המונח "תם אך לא נשלם" והתייחס בכך בעיקר לרון ארד. "רון ארד איננו פה היום. 17 שנות המאמץ לעלות על עקבותיו טרם נשאו פרי. רק עכשיו נשקף סיכוי לחלץ את בני משפחתו מעמק עכור לפתח תקווה. ההבטחה למשפחתו של רון איתנה כתמיד ומתמיד להשיבו הביתה.

"מחוייבתנו למשפחות נעדרי קרב סולטן יעקב בעינה עומדת. תם אך לא לא נשלם כי בכלא מצרי נמק האזרח הישראלי עזאם עזאם. לא ננוח עד שובו אל חיק משפחתו. תם אך לא נשלם כי חידת היעלמו גיא חבר עדיין פתוחה". מופז אמר כי ההחלטה שקיבלה הממשלה לא היתה קלה, אך היתה נכונה, והוסיף כי המלה "עסקה" אינה יאה בהקשר זה. לדבריו, אין לשפוט את החזרת החללים והשבוי בערכים כמותיים.

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, פנה בנאומו לשלושת החללים ואמר: "עם שובכם מלווים אתכם חיילי וחיילות צה"ל. בכל מחנות צה"ל מצדיעים לחיילים ששבו הביתה. אזרחי ישראל מוחים דמעה בישובים עליהם הגנתם".

לאחר מכן הוסיף יעלון: "אנו אומה המביטה קדימה בתקווה אל חיים ואינה מייחלת למוות. זה מה שמייחד אותנו משאר העמים. גם במחיר יקר, נמשיך להגן על ארצנו ולהיות נאמנים לערכינו. אנו משלמים מחר יקר על הרצון לחיות כאן, מי יתן ונדע ימי שלום. אל יטעה איש בדמעותינו. אלה דמעות כאב, אך גם דמעות נחישות. ישראל צמחה בזכות יכולתנו להיות משפחה אחת, גם ברגעי צער ואבל. צה"ל מחויב לפעול ללא לאות להשבת שבויים ונעדרים. חייל היוצא למשימה חייב לדעת בביטחון גמור כי אנו ששלחנו אותו, לא נחסוך כל מאמץ להשיבו לביתו ולמשפחתו. ידיעה זו מהווה נדבך חשוב בקשר שבין המדינה לחייליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully