וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טננבוים וגופות החיילים נחתו בגרמניה

29.1.2004 / 8:32

במקביל נחת בקלן גם המטוס שיצא מישראל ובו 29 אסירים ערבים וזרים. הגופות יעברו זיהוי בשנית על ידי הרבנות הצבאית

מטוס חיל האוויר הישראלי ועליו 29 אסירים ערבים וזרים, והמטוס הגרמני ועליו אלחנן טננבוים וגופות החיילים בני אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד, נחתו הבוקר בנמל התעופה בקלן שבגרמניה.

הלילה נראה טננבוים בשידור בערוץ הטלוויזיה של החיזבאללה "אל מנאר" צועד למטוס שעושה דרכו מלבנון לגרמניה. צילום אחר הראה את שלושה הארונות המכילים כנראה את גופות החללים, מועמסים על המטוס. הגופות יעברו תהליך זיהוי על ידי הרבנות הצבאית בגרמניה. ראש אכ"א, האלוף גיל רגב, הודיע למשפחות החיילים כי הגופות זוהו זיהוי ראשוני על ידי הצוות הגרמני בביירות.

מוקדם יותר הודיע החיזבאללה כי שלושת החיילים החטופים אינם בין החיים. מדובר בהודאה ראשונה של הארגון כי השלושה נהרגו, כנראה בעת שבייתם באוקטובר 2000. בנאומו בראשית השבוע המשיך מזכ"ל החיזבאללה, השייח' חסן נסראללה, לזרוע תקוות שווא בלב משפחות החטופים כשאמר כי רק ביום חמישי יוודע מי חי ומי מת.

בנובמבר 2001 קבע הרב הצבאי הראשי, ישראל וייס, כי השלושה מוגדרים כחללים שמקום קבורתם לא נודע. בני משפחת אביטן ואברהם ישבו שבעה על בניהם בעקבות הודעת הרב אך רק השבוע אמרו ההורים כי הם עדיין מאמינים כי יש סיכוי שהשלושה יחזרו בחיים ארצה.

גרמניה מונעת סיקור תקשורתי

כתב "הארץ", יוסי מלמן, מוסיף:

הצוות הגרמני שמתווך בפרשה עושה מאמצים רבים למנוע סיקור של כלי התקשורת של העסקה והוא הגביר אתמול את אמצעי הבטיחות סביב נמל התעופה הצבאי בקלן, שבו תתבצע ההחלפה. בתוך כך, הביע המתווך הגרמני, ארנסט אורלאו, את תקוותו כי לאחר שתושלם עסקת החילופין בשלב הראשון, ניתן יהיה להתקדם ולהשיג מידע על רון ארד בשלב השני. אורלאו אמר את הדברים בראיון שמתפרסם היום בשבועון "די צייט" הגרמני. אורלאו ועמיתו הישראלי לצוות המו"מ, אלוף (במיל') אילן בירן, יהיו נוכחים היום בשדה התעופה כדי לפקח מקרוב על החילופין.

גורמי ביטחון ישראלים הדגישו אתמול כי העסקה כולה מותנית למעשה בזיהוי ודאי של שלושת החיילים. רק לאחר שהרב הראשי לצה"ל, תת-אלוף ישראל וייס, שעומד בראש המשלחת הישראלית, יאשר את הזיהוי יתחיל תהליך השיחרור וההחלפה במוקדים השונים. הצוות הישראלי נחת אתמול בנמל התעופה הצבאי שבקלן והקים באחד ההאנגרים בשדה חדר פיקוד קדמי.

נציגים של ביון החוץ הגרמני (BND) שפועלים מטעמו של המתווך הגרמני, נפגשו בביירות עם אלחנן טננבוים ועמדו מקרוב על מצב בריאותו. גורמי ביטחון ציינו אתמול בתדרוך לכתבים כי אף שישראל הכריזה על שלושת החיילים כחללים לפני כשנתיים וזאת על סמך מידע מודיעיני מעודכן שהיה בידיה באותה תקופה, הם אינם יודעים בוודאות מה ישראל אמורה לקבל - גופות או אולי, על אף הסבירות הנמוכה ביותר, חיילים חיים.

אמש שוחררו 29 האסירים הלא-פלסטינים מכלא רימונים שבשרון, לאחר שאתמול גם נבדקו על-ידי נציגי הצלב האדום. בין המשוחררים גם מי שנחשבו "קלפי מיקוח" בעניין מידע אודות הנווט השבוי רון ארד - מוסטפא דיראני והשייח עבד אל כרים עובייד. 29 האסירים הועברו מכלא רימונים שבשרון אל מתחם צבאי ליד שדה התעופה בלוד.

טננבוים יועבר לפגישה קצרה עם בני משפחתו

תהליך הזיהוי עלול לגרום לעיכוב בלוח הזמנים. לאחר שיסתיים הזיהוי הוודאי - לפי ההערכות בסביבות 11:00 - תועבר הודעה מגרמניה דרך גורמי צה"ל למשפחותיהם של שלושת החיילים, רק אז יינתן האות להשלמת עסקת החילופין. גופות שלושת החיילים ואלחנן טננבוים יועברו למטוס חיל האוויר, כשמשמר כבוד של חיילי צה"ל ילווה אותם. במקביל, יועברו האסירים הלא-פלסטינים - 23 הלבנונים לביירות, והשאר לשגריריות שלהם בגרמניה. בישראל עצמה יחל תהליך פיזורם של 400 האסירים הפלסטינים בחמישה מעברי גבול - ארז ברצועת עזה, טרקומיה, טול כרם, ביטוניה וסאלם בגדה המערבית והעברת 59 הגופות של אנשי חיזבאללה ולבנונים במעבר הגבול בראש הנקרה - תחת פיקוח אנשי הצלב האדום - ללבנון.

שני מטוסי חיל האוויר - שבהם שלושת החיילים, אלחנן טננבוים והצוות הישראלי - אמורים להגיע בטיסה לבסיס חיל האוויר בלוד ב-18:30 לערך. עם הגעת המטוס, יורד טננבוים ויועבר לפגישה קצרה עם בני משפחתו בחדר צדדי.

במקביל בני משפחותיהם של שלושת החיילים יתייחדו עם ארונותיהם, ואחר כך ייפגשו לשיחת ניחומים עם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. לפי התכנון, ב-20:00 בערב, צפוי להתקיים טקס צבאי ממלכתי בנמל התעופה הצבאי.

בהכנת הידיעה השתתף אורי אס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully