וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבדיה מגנה שגריר ישראל על השחתת המיצג

18.1.2004 / 0:02

השגריר צבי מזאל זומן לבירור במשרד החוץ השבדי, בעקבות השחתת יצירת אמנות בה הוצגה מבצעת הפיגוע ב"מקסים". האמן, דרור פיילר: השגריר התנהג כמו בעל באסטה

משרד החוץ השבדי הודיע כי יזמן את השגריר הישראלי, צבי מזאל, כדי שיסביר מדוע השחית במוזיאון בשטוקהולם את יצירת האומנות שכללה את תמונתה של הנאדי ג'רדאת, המחבלת המתאבדת שרצחה 21 איש בפיגוע במסעדת מקסים בחיפה לפני כ-3.5 חודשים. דוברת משרד החוץ של שבדיה מסרה: "נבקש מהשגריר להסביר, ונשמור על עמדתנו לפיה זה בלתי מתקבל על הדעת להרוס יצירת אמנות כפי שעשה".

בראיון לקול ישראל אמר מזאל כי בשבדיה יערך השבוע כינוס בנושא רצח עם, וסוכם עם השבדים כי סוגיית ישראל והפלסטינים לא תעלה בו. מזאל סיפר שלקראת הוועידה מוצגת תערוכה של אמנים מרחבי העולם, המבטאים דעתם על נושאים של רצח עם. "מישראל נבחרו 3 מיצגים, כולם מייצגים את נקודת מבטם של הפלסטינים. היה מיצג נוסף, פרו-ישראלי, אך הוא הוחלף בלחץ דיפלומט סורי".

בעבודה השנוייה במחלוקת, שנקראת "שלגיה והטירוף של האמת", הוצב דיוקנה של ג'רדאת על סירה הצפה בבריכה מלבנית ובה נוזל אדום - דמם של קורבנות הפיגוע. בסמוך הוצג שלט שבו הוסבר ש"רגשותיה של המחבלת גאו לאחר הרג אחיה". השגריר ביקש ממנהל האירוע להסיר את המיצג אך זה סירב בנימוק שמדובר ביצירת אמנות. הרדיו הציבורי השבדי דיווח, כי מזאל תלש בזעם כבלי חשמל שהיו מחוברים לעבודה, והשליך מנורה לתוך הבריכה.

את העבודה יצרו דרור פיילר, מוזיקאי ישראלי לשעבר המתגורר בשבדיה, ואשתו השבדית גונילה. פיילר, יליד תל אביב בן 52, הגדיר את מעשהו של מזאל כ"ונדליזם". לדברי היוצר, השגריר "ניסה לפגוע בחופש הדיבור ובחופש ההתבטאות האמנותית". לדבריו, "אני עצוב וכועס. עצוב, כי הדבר דורש תשומת לב אחרת מזו שקיבל, וכי השגריר לא הראה כבוד לאמנים, וכועס בגלל הניסיון להגביל את חופש הדיבור, ובגלל שהשגריר ניסה לעשות דברים שמבחינה דמוקרטית הם מאוד מפוקפקים". לדבריו, "בתור דיפלומט, הוא התנהג כאילו הוא אחד מבעלי הבאסטות הכי נמוכות בשוק ממדינה בעולם השלישי".

לדבריו, "כל מה שאני מנסה לעשות פה הוא למען ישראל. אני מגנה בתכלית הגינוי את פיגועי ההתאבדות, אך מנסה להבין את ההיגיון העקום והמטורף שגורם לאנשים במצב יאושי וחסר מוצא לעשות דברים שהם לא טובים".

מנהל המוזיאון, כריסטיאן ברג, אמר כי הוא מבין שהעבודה גרמה לתגובה רגשית קשה למאזל, אך הריסת עבודה אינה מתקבלת על הדעת. "אם אתה לא אוהב את מה שאתה רואה", אמר, "אתה יכול לעזוב את המקום".

לעיתים התנהגות לא דיפלומטית מעבירה את המסר

השגריר מזאל כיהן בעבר כשגריר ישראל בקהיר, וקודם לכן כשגריר בבוקרשט. השגריר אמר לרדיו הציבורי השבדי: "זאת לא היתה עבודת אמנות, אלא מפלצתיות. סילוף דוחה ומגעיל של המציאות".

השגריר הסביר לקול ישראל כי המיצג מעודד רצח עם. הוא הכחיש שהרס את המיצג, וטען כי רק ניתק את כבל החשמל שלו. השגריר אמר כי פיילר הוא "איש שמאל קיצוני... שמשמיע את המילה ישראל יחד עם המילה אפרטהייד". לדבריו, האמן "רצה להלל את המחבלים המתאבדים ולפגוע בישראל". השגריר הסביר את מעשהו ואמר: "אנחנו מוחים עשרות מחאות מדי חודש. הגיע הזמן לעשות מעשה קטן, כדי שאנשים בשבדיה יחשבו מה קורה בישראל הקטנה, שסובלת מטרור" עשרות שנים.

השר נתן שרנסקי אמר בתגובה לאירוע כי "מי שמתיר הצגת מיצג המהלל את תופעת המחבלים המתאבדים, מעודד את אלה מבקשים לחסל את העם היהודי". בגלי צה"ל דווח כי שרנסקי אמר עוד שהניסיון של ממשלת שבדיה להסתתר מאחורי חופש הביטוי, קשור ישירות לתקריות האנטישמיות ששבדיה משופעת בהן בשנים האחרונות".

ראש חטיבת התפוצות במשרד החוץ, נמרוד ברקן, אמר כי ממשלת שבדיה הפרה סיכום עם ישראל, לפיה לא תהיה התייחסות למצב במזרח התיכון במסגרת הכינוס על רצח עם. ברקן אמר כי בעקבות התקרית ישראל דורשת להסיר את המיצג מהמוזיאון, משום שמדובר ב"תיאור מחריד ומקומם, המעלה על נס רצח נשים וילדים במסווה של יצירת אמנות".

סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ, רן קוריאל, שוחח בטלפון עם שגריר שבדיה בישראל, רוברט רידברג, ומחה בפניו על הצגת היצירה. לדברי הסמנכ"ל, ישראל רואה בממשלת שבדיה אחראית למיצג "המצדיק פיגועי טרור, ולא תתן לה להסתתר מאחורי מעטה של חופש הביטוי". בגלי צה"ל דווח, כי הסמנכ"ל דרש מהשגריר שממשלת שבדיה תסיר לאלתר את המיצג מהתערוכה.

בתוך כך העניק היום ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד ברק, גיבוי לשגריר ישראל בשבדיה, צבי מזאל, שהשחית במוזיאון בשטוקהולם את יצירת האומנות. ברק, שהתראיין בערוץ 2, אמר כי לעיתים התנהגות לא דיפלומטית מעבירה את המסר הנכון. הוא תיאר את מזאל כדיפלומט מקצועי, ג'ינג'י, שלפעמים הג'ינג'יות יוצאת ממנו "ובמקרה הזה בצדק". לדברי ברק, הוא אינו מודאג מדעת הקהל בשבדיה, אלא "מישראלים שמייצרים אומנות במירכאות, דרך התבטלות בפני הצדק הפלסטיני - שהוא בעצם טרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully