וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקזוטיקה של תפוח זהב

גיא גיסר

7.1.2004 / 16:57

ה"גראנד מרנייה" הוא ליקר התפוזים המשובח בעולם המבוסס על קוניאק וקליפות תפוזים מרירות. גיא גיסר מספר עד לאן אפשר להגיע כשההשראה היא חבל הארץ 'קוניאק' בצרפת

בעולם המשקאות האלכוהוליים יש מעט מאוד ליקרים הראויים להיכלל בחוג המשקאות המכובד והיוקרתי של הוויסקי והקוניאק והאמת די בצדק, לדעתי, בהתחשב בכל הליקרים המיותרים בעולמנו: ליקרי פירות משונים (ליצ'י, פסיפלורה), ליקרים מוזרים ללא הגדרה מדויקת ("פרפה אמור" המיתולוגי) וסתם ליקרים מזעזעים (כמו למשל אדבוקט - ליקר חלמוני ביצים).

אחד הליקרים היחידים המככבים בטופ של "הריספקט ליסט" בעולם הוא ליקר תפוזים משובח ומצוין - "הגראנד מרנייה" (GRAND MARNIER), והאמת שהוא גורם לי לתהות מדוע אצלנו - בארץ שהסמל המסחרי שלה היה תפוז כתום עם מדבקת "JAFFA" - אין ליקר תפוזים הראוי להיכנס לפנתיאון הליקרים המובילים בעולם. חבל.

קצת היסטוריה

סיפורו של הגראנד מרנייה מתחיל בשנת 1827, כאשר בחור צרפתי בשם ז'אן בפטיסט ל'פוסטול החליט לפתוח מזקקת אלכוהול צנועה בעיירה קטנה ליד פריס. המזקקה קנתה לעצמה שם טוב בסביבה הקרובה, אבל רק כאשר בנו של ז'אן בפטיסט, יוג'ין, ירש את המזקקה, החלה ההצלחה הגדולה. יוג'ין בילה בשנת 1870 בחבל קוניאק (אותו אזור בו מיוצרים כל מותגי הקוניאק האיכותיים), והבין ששם טמון הפוטנציאל להצלחה. הוא חקר, התעניין ובירר פרטים על הקוניאק ועל תהליך הייצור שלו, וכשחזר הביתה הביא עימו סטוק גדול של קוניאקים משובחים וישנים. השמועות מספרות כי הוא חשב למכור אותם בעיירה הקטנה ולעשות קופה, אבל למעשה בעצם הבאת הקוניאקים לעיירה הוא הניח את היסוד להמצאת הליקר הגאוני.

לואי אלכסנדר מרנייה ל'פוסטול (גיסו של יוג'ין), הוא זה שייזכר בתור הממציא האמיתי של הגראנד מרנייה. ב-1880, לאחר שבילה זמן רב במעבדה שבביתו, הצליח להכין ליקר על בסיס קוניאק משובח, שמושרות בו קליפות תפוזים. צריך לזכור שתפוזים בצרפת היו אז מצרך נדיר, יוקרתי ואקזוטי והם יובאו במיוחד מהאיים הקריביים. בהתחלה תושבי העיירה לא אהבו בכלל את שילובו של התפוז במשקה הקוניאק בעל השורשים העמוקים במסורת הצרפתית, אבל זה רק החדיר בלואי אלכסנדר אמביציה לנסות וללכת עם הרעיון "עד הסוף" ולקחת את הסיכון. הוא החליט להוציא את הליקר החדש מחוץ לגבולות העיירה תחת שם חדש: "גראנד מרינייה" - מרנייה הגדול.

בעזרתם של כמה מחבריו הטובים של לואי אלכסנדר החל המשקה לתפוס תאוצה. סזאר ריץ, בעל רשת המלונות המפורסמת, שאהב מאוד את הטעם של הגראנד מרנייה הציג אותו במלון "סאבוי" בלונדון, והנסיך מוויילס, אדוארד ה-7 (לעתיד מלך אנגליה), שהיה מומחה גדול בכל הקשור לקולינרייה צרפתית, התאהב בטעמו של הליקר כשהוגש לו קרפ סוזט עם הליקר החדש. מאז הפך למעריץ נלהב של המשקה.

כיום, יותר מ-175 שנה מאז הוקמה המזקקה המקורית, הגראנד מרנייה נמכר ביותר מ-150 מדינות, והוא הליקר הצרפתי הנמכר ביותר בעולם. זהו אחד הליקרים המוערכים ביותר מכיוון שהבסיס האלכוהולי שלו הוא קוניאק - עובדה שהופכת אותו לחבר בקטגוריה המכובדת שנקראת "ליקרי פרמיום" (יש הטוענים ש"קורבזייה" הוא הקוניאק ששימש את חברת מרנייה-ל'פוסטול להכנת המשקה בתחילת הדרך, אך כיום זהו קוניאק שהחברה עצמה מייצרת).
אבל לא רק שהקוניאק איכותי בגראנד מרנייה אלא גם התפוזים לא סתם רגילים. מדובר בתפוזים מרירים מזן "ציטרוס ביגאראדיה" (Citrus Bigaradia) הגדלים, בעיקר, בהאיטי (שם נמצאים מטעי התפוזים הגדולים ביותר לייצור הגראנד מרנייה). ייחודם הוא בכך שגם לאחר קילוף הקליפה וייבושה הארומות החזקות עדיין מורגשות בה, וזהו יתרון גדול בעיצוב טעמו של הליקר.

עניבות אדומות וצהובות

לחברת מרנייה-ל'פוסטול מגוון מותגים רחב מאוד והעיקריים והמוכרים ביותר הם "גראנד מרנייה עניבה אדומה" (Cordon Rouge) ו"עניבה צהובה" (Cordon Jaune). ההבדל ביניהם הוא כמו ההבדל בין ברנדי לקוניאק.

Grand Marnier Cordon Rouge (עניבה אדומה)

זהו הליקר המקורי שאלכסנדר מרנייה-ל'פוסטול המציא והבסיס האלכוהולי שלו הוא קוניאק. את קליפות התפוזים המיובשות משרים בתערובת של קוניאק וסירופ סוכר למשך כשבועיים, לאחר מכן מסננים אותן מהמשקה ומכניסים את הנוזלים לחביות עץ אלון למשך 6-8 חודשים ליישון והאחדת טעמים. לאחר תקופת היישון, כשהטעמים עגולים והליקר מוכן לשתייה מבקבקים. את מיקום העניבה האדומה וחותמת השעווה המפורסמת על הבקבוק לא עושה מכונה אלא עבודת יד אנושית כאות הערכה לליקר המשובח. הטעם מדהים ומאופיין על ידי מתיקות הסוכר, מרירות התפוזים ועומק הקוניאק. 40% אלכוהול.

Grand Marnier Cordon Jaune (עניבה צהובה)

גם כן ליקר תפוזים, אך בניגוד ל"עניבה האדומה" הוא איננו מיוצר על בסיס קוניאק אלא על בסיס ברנדי. עובדה זו הופכת אותו, מן הסתם, לאיכותי פחות, אבל הוא עדיין נחשב לליקר מובחר ומשובח בפני עצמו. מומלץ במיוחד להכנת קינוחים מיוחדים (כמו קרפים). 40% אלכוהול.

Crème De Grand Marnier

לגראנד מרנייה היה מותג נוסף - "קרם דה גראנד מרנייה" (שכונה בארץ בטעות "עניבה ירוקה" בגלל התווית הירוקה שלו) - ליקר תפוזים על בסיס ברנדי בתוספת שמנת מחבל נורמנדי. ייצורו של מותג זה הופסק בשנת 1995, מאחר ולא עמד בתחרות עם "בייליס", מותג האייריש קרים המפורסם. שניהם משקאות על בסיס שמנת ואלכוהול איכותי.
אם בעתיד תתקלו בבקבוק סגור ואטום מסוג זה - אל תשתו ממנו! הקרם מיועד לשתייה כשנה לאחר ייצורו, ומכיוון שכבר יותר מ-8 שנים לא מייצרים אותו, אני חושב שזה רעיון לא כל כך מוצלח ללגום ממנו.

מלבד הגראנד מרנייה ה"רגיל" מייצרים "מרנייה-ל'פוסטול" גם קוניאק ברמות שונות, יינות משובחים, ליקר דובדבנים מהמשובחים בעולם (CHERRY MARNIER) ועוד. רציתי לציין עוד שלושה מותגים מיוחדים של "גראנד מרנייה" למרות שהם אינם מיובאים באופן סדיר לישראל (וחבל שכך):

CUVEE DU CENTENAIRE

גרסה מיוחדת לציון 100 שנים להקמת המפעל על ידי ז'אן בפטיסט ל'פוסטול שיצאה לראשונה בשנת 1927. מדובר בליקר תפוזים על בסיס קוניאקים בני 25 שנה ומעלה, רובם ברמה של " Fine Champagne" (מיוצרים מענבים משני האזורים המשובחים בחבל קוניאק). לאחר ההשריה והסינון מיושן המשקה משך שנתיים שלמות בחביות עץ אלון ורק אז מבוקבק.

CUVEE SPECIALE CENT CINQUANTENAIRE

גרסה מיוחדת לציון 150 שנה להקמת המפעל, שיצאה לראשונה בשנת 1977. מדובר בליקר תפוזים על בסיס קוניאקים בני 50 שנה ומעלה, רובם מגיעים מאזור "גראנד שמפיין" (Grande Champagne), שהוא אזור הקוניאקים המשובח ביותר שיש. לאחר ההשריה והסינון המשקה מיושן במשך שלוש שנים נוספות בחביות עץ אלון ורק אז מבוקבק.

CUVEE LOUIS-ALEXANDRE

מותג זה, הקרוי על שם האדם שהמציא את הגראנד מרנייה, הוא ניסיון לייצר באופן מדויק (עד כמה שאפשר) את הליקר המקורי של לואי אלכסנדר. זהו ליקר תפוזים על בסיס תערובות שונות של קוניאקים מכל אזורי הקוניאק אבל בשונה מה"עניבה האדומה" תערובת ומינון הקוניאקים במותג זה שונה ונבחרת בקפדנות. לכן רק אניני טעם אמיתיים יוכלו להבדיל בינו לבין הגראנד מרנייה ה"רגיל".

איך שותים?
מכיוון שהבסיס האלכוהולי של כל מותגי הגראנד מרנייה השונים הוא ברנדי או קוניאק, מוזגים לכוס סניפטר ללא קרח ושותים.

אני מצרף כאן כמה מתכונים של קוקטיילים עם גראנד מרנייה.
טיפ: בכל מתכון קוקטייל (קוסמופוליטן, מרגריטה, B52) בו מצויין במרכיבים ליקר תפוזים או טריפל-סק ניתן להחליף אותם בגראנד מרנייה, אבל תזכרו שהמחיר יעלה בגלל איכות הליקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

FRENCH CONNECTION

מרכיבים:
1 גראנד מרנייה אדום
1 קוניאק

אופן ההכנה:

מוזגים את המרכיבים לכוס סניפטר ללא קרח, מערבבים בעדינות ולוגמים בהנאה.

RED LION

מרכיבים:
1 גראנד מרנייה אדום
1 ג'ין
1/2 מיץ תפוזים
1/2 מיץ לימון

אופן ההכנה:

מוזגים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח, מנערים היטב ומסננים לכוס קוקטייל מקוררת.

והפתעה לסיום: מתכון מעולה לקרפ צרפתי עם גראנד מרנייה "עניבה צהובה". לשדרוג המנה אפשר להשתמש ב"עניבה אדומה":

קרפ גראנד מרנייה

מצרכים:

1/4 ליטר חלב
2 ביצים
30 גרם חמאה מומסת
30 גרם סוכר לבן
180 גרם קמח
קורט מלח
1 מנה גראנד מרנייה "עניבה צהובה"

אופן ההכנה:

1. מערבבים את הביצים, החלב והסוכר בקערה גדולה. מוסיפים את הקמח תוך כדי ערבוב עד שמתקבלת בלילה.

2. מוסיפים תוך כדי ערבוב את החמאה המומסת והגראנד מרנייה.

3. שמים את הבלילה במקרר למשך שעתיים וחצי-שלוש.

4. מורחים מעט שמן על מחבת רחבה, ומוזגים מהבלילה למחבת. לאחר כדקה הופכים.

לפני ההגשה מומלץ לבזוק מעט אבקת סוכר ואולי עוד כמה זילופים של גראנד מרנייה (אם כבר אז כבר, לא?).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully