וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב אסרה על מכירת אפדרין

30.12.2003 / 20:39

החומר הצמחי, המשמש להרזיה ושיפור יכולת ספורטיבית, נקשר למספר רב של מקרי מוות. היצרנים: הוא בטוח לשימוש. המדענים לא מסכימים

פקידים בממשל בוש דיווחו כי הממשל החליט לאסור על מכירת התוסף אפדרין, המשמש להרזיה ולשיפור יכולתם של ספורטאים, בשל חששות מפני סכנות בריאותיות הטמונות בחובו. שר הבריאות טומי תומפסון וראש מנהל המזון והתרופות (FDA) מארק מקללן הודיעו על האיסור החדש במסיבת עיתונאים שנערכה לפני זמן קצר.

ה"ניו יורק טיימס" מדווח שמבקרים טענו כי האיסור מגיע מאוחר מדי. מכירות התכשיר ברחבי ארה"ב כבר צנחו בעקבות פרסום כ-155 מקרי מוות המקושרים לחומר הממריץ, הדומה בהשפעתו לסם אמפטמין (ספיד).

המקרים המפורסמים ביותר היו של שני ספורטאים: שחקן הבייסבול סטיב בשלר מקבוצת בולטימור אוריולס, שנפטר מוקדם יותר השנה, ושחקן הפוטבול קורי סטרינגר מהמינסוטה וייקינגס, שהלך לעולמו לפני כשנתיים וחצי. אפדרין מקושר להתקפי לב ומקרי שבץ, אפילו כשמתשמשים בו אנשים בריאים במינונים המומלצים, מפני שהוא ממריץ את פעולת הלב ומצר את כלי הדם.

שלוש מדינות – ניו יורק, אילינוי וקליפורניה – העבירו איסורים משלהן על מכירת אפדרין. השימוש בו נאסר בליגת הפוטבול המקצוענית (NFL), בפוטבול מכללות ובליגות המשנה של הבייסבול. בכמה רשתות שיווק, כולל ענק תוספי הבריאות GNC, הפסיקו לאחרונה למכור אותו.

"זה מוצר מת ולמרבה הצער הוא הפך למוצר מת על גבם של הרבה אנשים מתים בשעה שה-FDA יכול היה לפעול קודם", אמר ד"ר סידני וולף, מארגון הצרכנים "פאבליק סיטיזן", שעתר לממשלה בדרישה לאסור על התכשיר ב-2001.

המכירות צנחו

"מועצת התזונה האחראית" של תעשיית התוספים מסרה שאינה מתנגדת לאיסור, וציינה כי מעט מאד חברות עדיין מייצרות את התוסף הממריץ, וכי חבריה שפעם עשו כך כבר אינם עושים זאת. "אנחנו חושבים שחברות אחראיות מצאו כל-כך הרבה חילוקי דעות וקשיים בשוק המסוים הזה, עד שהם החליטו לצאת ממנו", אמר דובר המועצה ג'ון האת'קוק. "אנו מודעים לכך שהשערוריה הזו מטילה צל על התעשייה כולה".

יצרני האפדרין הנותרים לא הגיבו נכון לשעה זו, אולם הם עומדים על כך שמחקריהם מורים כי האפדרין בטוח כשמשתמשים בו נכונה.

"כל מי שקורא את התוויות שלנו יודע שאנחנו עושים מאמצים גדולים כדי ליידע את לקוחותינו באשר לשימוש הנאות במוצרינו", אמר מנכ"ל חברת "מטאבולייף" ראסל שרק בקיץ האחרון. "אנחנו מבהירים על גבי התווית שאסור למכור מוצרי אפדרין לקטינים, ושלקוחות בעלי בעיות רפואיות מסוימות חייבים להיוועץ ברופא לפני השימוש במוצרים".

אולם מספר מדענים אמרו שבלתי אפשרי להוכיח אם האפדרין בטוח לשימוש או לא מפני שהמחקרים מסננים מראש משתתפים בעלי בעיות רפואיות – האנשים החשופים יותר מכל לפגיעה מן המוצר.

באוגוסט 2002 צנחו מכירות "מטאבולייף" לאחר שהחברה חשפה בפני ה-FDA קרוב ל-15 אלף "תגובות שליליות" של משתמשי אפדרין מאז מאי 1997.

האיסור הממשלתי, אחד הראשונים הנוגע לתוסף הרזיה, מגיע לאחר שבקיץ כתב שר הבריאות תומפסון הצעת חוק המבטלת חלק מהתקנות החלות על תוספי הרזיה, ובמקום זאת דורשת מן היצרנים לציין את תופעות הלוואי האפשריות.

האיסור המוצע יהווה מבחן לחוק משנת 1994, המגביל את יכולת הממשל לפקח על תוספי מזון ודיאטה. בניגוד לסמים, תוספים צמחיים אינם מחייבים את אישור ה-FDA לפני שהם מוצעים לציבור. על ה-FDA להוכיח שהתוסף מהווה "סיכון ניכר או בלתי סביר" לפני שהוא מגביל את מכירתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully