וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים(חג החנוכה)

20.12.2003 / 19:07

לרגל חג החנוכה, ניסינו לסמן את המרידות הגדולות באינטרנט ובטכנולוגיה. יון יוהנסון מרד באולפני הסרטים, הקוד הפתוח בסגור, השפה העברית באנגלית, מורידי הקבצים בתאגידי הוליווד, כותבי הווירוסים בכולם. האם המורדים ינצחו? גל מור

לכאורה, חג החנוכה, המציין מרד דתי-תרבותי שהסתיים בהצלחה (זמנית) בשנת 164 לפני הספירה, קרוב יותר לגבעות הטרשים של יהודה ושומרון מאשר לטכנולוגיה מתקדמת. הלכה למעשה, כל מרד מחייב את נאמניו למידה של קנאות. מילון "רב מילים" מגדיר קנאות כך: "התלהבות עצומה לפעול למען משהו או נגד משהו". לרגל החג, ניסינו לאפיין את המרידות הגדולות בעולם הטכנולוגיה ובאינטרנט. כולן מובלות על ידי קנאים, מיעוטן על ידי פונדמנטליסטים.



מקימי האינטרנט נגד העולם הישן



האינטרנט היה התגשמות החלום הסייברפאנקי: רשת שבמקור תוכננה על ידי הפנטגון לצורך תקשורת מבוזרת במקרה של מלחמת אטום הפכה למרחב האנרכי הגדול בעולם, גן עדן פיראטי, חופשי מצנזורה, המעניק ליחידים כוח מול המוסדות המדכאים: ממשלות, תאגידים ואמצעי התקשורת ההמוניים. הנצחון יושג בכוח המקלדת.



סטיבן לוי מתאר את החזון האוטופי בספרו מ-1984, "האקרים: גיבורי מהפכת המיחשוב" (שהשיקה למהפכת האינטרנט):



על הגישה למחשבים להיות בלתי מוגבלת ומוחלטת.
כל המידע צריך להיות חופשי.
אסור לבטוח ברשויות – יש לקדם את הביזור.
אפשר ליצור אמנות ויופי במחשב.
מחשבים יכולים לשנות את חייכם לחיוב.



אלה עקרונות מופרכים בחלקם - האינטרנט הולך ומתרחק מהאתוס הכמו אמריקני "ארצם של החופשיים" ומתקרב בצעדים מבהילים לארצות הברית של אמריקה בנוסח ג'ורג' בוש הבן – רשת ללא פרטיות בשליטת תאגידים המפעילים אמצעי ציתות ופיקוח. עשרות מיליוני האנשים המשתמשים בה מדי יום עוד חשים כמו תיירים בארץ זרה ולא בכיף יזנקו אל תוך המטריקס.



ובכל זאת, הסייברפייס הוא חלל אמורפי שלא היה נתפש על ידי מרבית תושבי כדור הארץ לפני שני עשורים וכיום הוא מתקבל בטבעיות - רשת שבה חלומות ופנטזיות מקבלים צורה ממשית. הצלחת סרטים כמו המטריקס, מצועצעים ומקושקשים ככל שיהיו, מעידה כי דווקא רעיונות סייברפאנקיים-דיסוטופיים מחלחלים לזרם המרכזי, לא רק של אופנת מעילי עור ארוכים ושחורים. גם קדחת הקניות באתרי המכירות הפומביות משתלבת היטב בחזונו של ויליאם גיבסון.




האם המרד הצליח? יותר מעשור לאחר המצאת ה-WWW ושנתיים-שלוש בלבד לאחר ש"מומחים כלכליים" הביעו ספק באשר לעתיד האינטרנט, ברור לכל כי עולם בלתי מרושת אינו אפשרי עוד. אך איזה עולם זה? עולם של תאגידים חסרי פנים, ארגוני מידע מניפולטיביים ואפס פרטיות או עולם של חופש ביטוי, דמוקרטיה בו הלאומיות מיטשטשת והולכת? כנראה ששתי התשובות נכונות גם יחד.



מרד השפה העברית בשפה האנגלית



מחשבים לא מדברים עברית או ערבית – דוברי שפות אלה, הנכתבות מימין לשמאל, הם מיעוט באוקיינוס טכנולוגי של דוברי אנגלית. נקודת המוצא הזו היא הבסיס לחיים הקשים של המשתמשים בישראל, מורדים בעל כורחם. המצב היה חמור פי כמה לפני כמה שנים, יעיד כל מי שניסה לשלוח דואר אלקטרוני בעברית לחבר שמשתמש בתוכנת דואר נדירה או לצפות בעברית שבורה ורצוצה באתרי אינטרנט. רוב מכריע מבין משחקי המחשבים הנמכרים בישראל חסרי ממשק עברי וכך גם לגבי תוכנות גרפיקה ואנימיציה. העברית גם כמעט ופסחה לחלוטין על מחשבי המקינטוש, וחברי הכת הכמעט תמהונית הזו בישראל נאבקים לשיפור המצב, ללא הצלחה ניכרת.




אחד הפתרונות המקוריים הראוי לפרס "אנטי מחיקון", אם יחולק לממציאי טכנולוגיות חביבות שעוקפות בעיות שנוצרו על ידי טכנולוגיות אחרות, הוא העברית הוויזואלית, תקן לצפייה בעברית שגרם למערכת ההפעלה "לחשוב" שהטקסט העברי באתר הוא אנגלי ולהציג אותו כראוי, כל עוד מפתח האתר טרח לכתוב אותו הפוך.



מיליוני שקלים הושקעו בשנים האחרונים במיזמים שמטרתם לשפר את התמיכה בעברית במחשבים. זה לא היה קל. רק בחלוף שתיים-שלוש גרסאות של וורד הצליחה מיקרוסופט לאלף את מעבד התמלילים להציג את המקף ב"בית-הספר" או ב"03-3333333" במקומו.



המעבר הגורף של אתרי אינטרנט ישראלים לפיתוח בעברית תקנית (לוגית) והתמיכה של מיקרוסופט בעברית באמצעות תקןUNICODE , הקובע איך לייצג אותיות עבריות במחשבים (יחד עם שפות רבות אחרות) פתר חלק גדול מהבעיות אך העובדה כי העברית והערבית מתעקשות להיכתב מימין לשמאל, ומשפטים בה עשויים להכיל גם לועזית ומספרים, מוסיפה להקשות את חיינו.



בעוד שהמרד הטכנולוגי עשוי להצליח, ייתכן ויתברר כי רוב המשתמשים "יתייוונו" מרצונם. אם אנשים אינם מעוניינים לכתוב בשפתם לא יועילו כלים טכנולוגיים המאפשרים להם לעשות כן. בשנים האחרונות חדרו מלים אנגליות לשפה העברית, בחסות האינטרנט וההיי טק. לחברת הכבלים המאוחדת קוראים HOT, ליופלה יש "דאבל קרים", כדי לרענן את דף האינטרנט אנחנו "מרפרשים", רשת החנויות "מתאים לי" הפכה ל-ML ועוד (לכל המגיבים באשר הם: אנחנו יודעים ומתוודים, גם ynet זה באנגלית).



יון יוהנסון נגד אולפני הסרטים



אם יבוטל אי פעם חוק זכויות היוצרים האמריקני, "דיגיטל מילניום", הקובע מגבלות חמורות על האפשרות לעקוף אמצעים נגד העתקה בתוכנה וחומרה, ניתן יהיה לזקוף חלק מההישג לנער נורבגי שהיה בן 15 בלבד כאשר פיתח את תוכנת DeCSS, העוקפת את המנגנונים נגד העתקה בכותרי DVD.



כאשר היה בן 16 פשטו שוטרי מפלג עבירות המחשב של נורבגיה על ביתו ועצרו אותו בחשד כי "פרץ למערכת טכנולוגית". יוהנסון נעצר וזוכה לאחר שהתוכנה שפיתח הופצה באלפי עותקים באינטרנט ומאז הופיעו גרסאות מתקדמות יותר.



יוהנסון אינו פיראט (על אף שאחד השימושים של התוכנה שפיתח הוא לצורך העתקת כותרי DVD). לטענתו בבית המשפט, ה-DeCSS מיועדת לנגן סרטי DVD שנרכשו כחוק במחשבים שפועלים עם מערכת ההפעלה לינוקס – פלטפורמה שתעשיית הסרטים לא תמכה בה. טענה דומה העלה המתכנת דמיטרי סקליירוב, שנעצר בארה"ב לאחר שפיתח תוכנה העוקפת את מנגנוני האבטחה בתוכנת הספרים הדיגיטליים של אדובי.



בית המשפט בנורבגיה פסק בעניין יוהנסון, כי הצרכנים זכאים להשתמש בכותרי DVD שרכשו כחוק, ג

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully