וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת החינוך הורתה לגנוז "ספר היסטוריה בעייתי"

12.3.2001 / 19:32

לתלמידים יינתנו השלמות על פרטים החסרים בספר; "עולם של תמורות" זכה לביקורת קשה בוועדת החינוך של הכנסת ובוועדת מומחים מיוחדת; משרד החינוך: "הספר הוא כשל איום ונורא"

שרת החינוך, לימור לבנת, הורתה היום לגנוז את ספר ההיסטוריה "עולם של תמורות" לכיתות ט' ולהוציאו ממערכת הלימודים, לאחר שכבר לפני ארבעה חודשים פסלה אותו ועדת החינוך של הכנסת, אם לא ישוכתבו מחדש מספר פרקים.

בעקבות החלטת הוועדה, הקימה מנכ"לית משרד החינוך היוצאת, שלומית עמיחי, ועדת מומחים, לבדיקה מקצועית של הספר. ועדת המומחים פירסמה ביקורת קשה הרבה יותר וקבעה כי "בספר ליקויים חמורים ביותר". יו"ר הוועדה, פרופסור יוסף גורני, אמר ל"הארץ" כי "בספר יש ליקויים שאינם מובנים, בלשון המעטה. איך אפשר לכתוב ספר היסטוריה ללא אמפתיה. איך אפשר בספר לימוד, בפרק על השואה, לא לאזכר את מרד הגטאות או את מרד גטו ורשה. ללא כל קשר לוויכוח על כבוד ומיתוס לאומי, פה מדובר בכבוד אנושי".

בין היתר מופיעה בספר טבלה המשווה בין תשלובת תעשייתית לתעשיית הרצח ההמונית של הנאצים. מול "מערכת האספקה של חומרי גלם" בתעשייה מופיעה "מערכת להובלת יהודים", מול "התוצר הסופי" מופיע "רצח יהודים" ומול הגדרת "איחסון" במפעל רגיל מופיע "שריפת גופות או קבורתן". דו"ח הוועדה ממליץ לכתוב מחדש את כל הפרקים של ההיסטוריה שקדמה להקמת המדינה, תקופת ההעפלה והמאבק בשלטון הבריטי, תקופת השואה, תיאור הסכסוך הישראלי-ערבי ועוד. בדו"ח ישנה גם המלצה להכניס לספר תמונות של מנהיגי התנועה הציונית וניצולי מחנות הריכוז במקום "תמונות חוזרות של המנהיגים הנאציים".

לדברי חברי הוועדה, הספר גם לא מציג את נכונות ההנהגה הציונית למצוא פיתרון של פשרה עם התנועה הערבית לחלוקת הארץ, ואין ניסיון להסביר מדוע התנגד הימין להסכמי אוסלו. יו"ר המזכירות הפדגוגית, פרופסור מישל אביטבול, שמינה את וועדת המומחים הגדיר את הספר "כשל איום ונורא. זהו כשל מקצועי וכשל פדגוגי".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully