וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצב חוזר בו מכינוי החילונים "תינוקות שנשבו"

24.11.2003 / 9:41

אמר אתמול: הדתי יכול לבחור דרך חילונית או דתית, לחילונים לא נתנו אפשרות לבחור. הבוקר הדגיש: יש לאפשר חופש מידע גם בציבור הדתי

הנשיא משה קצב עורר אתמול סערה, כשהגדיר את הציבור החילוני "תינוקות שנישבו ולא נתנו להם את האפשרות לבחור". לדבריו, "הדתי יכול לבחור דרך חילונית או דתית. החילוני לא יכול. יש לו רק דרך אחת להתחנך לפיה".

בראיון לגלי צה"ל הבוקר אמר הנשיא כי הוא דבק בדבריו, לפיהם לחילוני אין בחירה בין הדרך החילונית לדתית, אך חוזר בו מהכינוי "תינוק שנשבה". לדברי הנשיא "יש פגם בכך שילד יהודי לא יודע מהו תלמוד". הוא הוסיף כי "גם בציבור הדתי צריך לאפשר חופש מידע".

לדבריו, "אולי המושג תינוק שנשבה אינו מתאים כי הוא מעורר מחלוקת. תינוק שנשבה דווקא מתייחס בסלחנות למי שאין לו מושגי יסוד ביהדות. אני חושב שבמדינה יהודית ודמוקרטית צריך לאפשר לכל אחד לקבל מושגי יסוד ביהדות, בציונות ובהשכלה כללית".

בתגובה לדבריו אמש לפיהם לילדים חילונים אין בחירה חופשית, אמר הנשיא ש"חופש הבחירה זה גם החופש לקבל את מלוא המידע על כל דרך". הנשיא הוסיף שהוא עצמו "יציר של החינוך הישראלי" וככזה בכל מסלול חינוכו הוא לא נחשף למושגי יסוד ביהדות. "המחנה החילוני הוא מחנה ערכי ומוסרי אבל אני מצפה שמערכת החינוך תאפשר בפני כל צעיר שמתחנך לקבל מושגי יסוד ביהדות", אמר.

הנשיא הוסיף כי לא קרא "לעבור מהמחנה החילוני למחנה הדתי. להיפך, קראתי למחנה הדתי שלא יראה את עצמו כמי ששייך למחנה נאור. אמרתי שהמחנה החילוני באמת חושש מהמחנה הדתי, ואני חושב שהחשש הוא בלתי מוצדק... לא טענתי שהמחנה החילוני סגור. אני חושב שהדברים היו מאוד שקולים, מאוזנים ומדודים. הדברים נאמרו גם כלפי המחנה הדתי".

לפיד: קצב הוא תינוק שנשבה בדעותיו הקדומות

קצב אמר את הדברים אתמול במשכן הנשיא ב"כנס ירושלים הראשון", לפני שקיבל את ההמלצות לשיפור יחסי הדתיים והחילונים במדינה, שגיבשה "מועצת יח"ד - ליחסי חרדים, דתיים וחילוניים". המועצה הוקמה לפני שלוש שנים בהתאם להחלטת הממשלה במטרה להפגת המתח בין המגזרים השונים בעם. "מעריב" מדווח כי בנאומו קרא קצב למצוא את המכנה המשותף בין חלקי העם, ואף הוסיף: "בחברה מוסרית שפועלת על פי הציווי המוסרי והמצפון אין הבדל בין דתי לחילוני".

ואולם, דבריו מעוררי המחלוקת של קצב שנאמרו בהמשך נאומו גרמו לאי נוחות בקרב חלק מהשומעים, שלא העיזו למתוח עליהם ביקורת בפומבי. עם זאת, במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות על הנאום. השר יוסף לפיד אמר: "הנשיא קצב הוא תינוק שנשבה בדעותיו הקדומות נגד ציבור שהוא רוב מניינו ובניינו של העם שהוא נשיאו".

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ דליה איציק, אמרה שאינה מבינה "כיצד הנשיא, שאמור מתוקף תפקידו לייצג גם את החילוניים, יוכל כעת לעשות זאת אם זו תפיסת עולמו". ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה: "הנשיא בחר לעשות דה לגיטימציה למי שבחור להיות חילוניים מתוך בחירה. אנחנו החילוניים מכבדים מאד את הדתיים וחיים מתוך גישה שאיש באמונתו יחיה".

פרופסור מנחם פרידמן, מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת בר אילן, הסביר ל"ידיעות אחרונות" כי המושג תינוק שנשבה הוא "ממרת חכמים המאפשרת לציבור הדתי להתייחס בסובלנות כלפי יהודי שאינו שומר מצוות". לדבריו, מדובר "בפתרון טכני-הלכתי המאפשר לציבור הדתי לסבול את המציאות החילונית ולקבל את האדם החילוני כחלק מן העם היהודי, למרות שעל פי ההלכה כל מי שאינו שומר תורה ומצוות הוא בבחינת רשע גמור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully