וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: אנשי שמאל כושלים הולידו הסכם כושל

13.10.2003 / 13:53

שר המשפטים תוקף את "הבנות ז'נבה": הם השיגו רק הסכמה לקרוא לזכות השיבה בשם אחר. אהוד ברק: הסכם פיקטיבי, תמהוני, חסר אחריות ומזיק

"הבנות ז'נבה" שגובשו בין גורמים בשמאל הישראלים ונציגים פלסטינים להשגת להשגת הסכם קבע, מעוררים ביקורת קשה מכל קצות הקשת הפוליטית. שר המשפטים, יוסף לפיד, תקף היום בחריפות את ההסכם ואת גורמי השמאל שעמדו מאחוריו. "אני לא רואה למה שלושה שרים כושלים של השמאל, ביילין, בורג ומצנע, צריכים להכתיב לממשלת ישראל איזה הסכם להשיג עם הפלסטינים", אמר לפיד בראיון לקול ישראל. לדבריו, "מדובר בהסכם כושל מכל הבחינות האפשריות. הם אפילו לא השיגו ויתור על הנושא של זכות השיבה רק השיגו הסכמה שזה לא ייקרא בשם זה".

לפיד הוסיף ותמה, "בשם מי הם חותמים? אפילו שמעון פרס לא שם יד על ההסכם הזה. אני חושב שצריך לנהל מו"מ ולעשות מקסימום כדי להגיע לשלום. הממשלה לא אשמה שהפלסטינים סילקו את אבו מאזן".

גם שר החוץ, סילבן שלום, תקף את המהלך: "יש ממשלה בישראל והיא זו שמתעסקת עם הדברים האלה, כל השאר הוא וירטואלי. לא הייתי מצפה להרבה יותר מאלה שהביאו לנו את הסכם אוסלו". ראש הממשלה, אריאל שרון, שתקף את המהלך כבר בשבוע שעבר, אמר אתמול כי היוזמה פוגעת ביכולת להתקדם במו"מ ענייני להסכם שלום.

שר התמ"ת, אהוד אולמרט, אמר אתמול כי "הצרה של כל היוזמות האלה היא שהוויתורים הישראלים תמיד מהווים בהן נקודת מוצא. אולמרט מסביר כי מסמך ביילין-אבו מאזן הפך בזמנו לוויתורים בשיחות קמפ דיוויד שניהל ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, והוויתורים שהוא הסכים עליהם הפכו לדרישות הפלסטיניות כיום. לדעת אולמרט גם המסמך החדש יהפוך בסיס לדרישות פלסטיניות. שר התמ"ת אמר כי "מעולם במדינת ישראל לא פעלה אופוזיציה ברמה כזאת של חתרנות".

גורמים מדיניים בירושלים כינו את ההבנות "מצג שווא". לדבריהם, יו"ר הרשות, יאסר ערפאת, מבין שישראל לא תחזור לנהל איתו מו"מ והוא מנסה לחמוק מהגורל שהיא מייעדת לו על ידי דחיפת "הבנות ז'נבה". הגורמים מסבירים כי מדובר בעוד ניסיון של ערפאת לשלוח ידו לפוליטיקה הישראלית ולבחוש בה, בעזרת אישים מהשמאל.

מקורבי ביילין: לשכת שרון עודכנה לכל אורך הדרך

ביקורת על ההסכם המתגבש נשמעה גם מצד גורמים במפלגת העבודה. ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, אמר כי "זה הסכם פיקטיבי, קצת תמהוני, שהשתתפות של ראשי העבודה ושרים לשעבר הופך אותו פשוט לחסר אחריות ומזיק באופן ברור לאינטרסים של מדינת ישראל. זה מייצג נורמות בלתי ראויות של שלטון". ח"כ דליה איציק אמרה כי השותפים ליוזמה "לא הוכיחו לי כי יש עם מי לדבר". "הארץ" דיווח כי סיעת מרצ תתכנס בצהריים לדון בהבנות ז'נבה.

גורמים המקורבים ליוסי ביילין, שריכז את השיחות שהובילו להשגת הבנות ז'נבה, אמרו הבוקר כי לשכת ראש הממשלה הייתה מעודכנת לכל אורך הדרך במגעים, וכי ההסכם לא הגיע בהפתעה לשרון ולאנשיו. לשכת שרון הכחישה את הדברים.

ח"כ אברהם בורג (העבודה) אמר לגלי צה"ל כי אם אין הידברות בין הממשלה לפלסטינים, זוהי חובתה של החברה בישראל ליצור הידברות. יו"ר העבודה לשעבר, ח"כ עמרם מצנע, המשתתף בשיחות, טען כי ההבנות מוכיחות שאין אמת באמירה ש"אין עם מי לדבר ואין על מה לדבר".

בתוך כך, אמר הבוקר השר הפלסטיני לענייני אסירים לשעבר, הישאם עבדל ראזק, כי הפלסטינים לא ויתרו על זכות השיבה בהבנות ז'נבה אך הפליטים יוכלו לשוב לשטחי ישראל רק בהסכמתה. עבדל ראזק, שהיה שותף לדיונים, הסביר כי לפליטים יוצגו שלוש חלופות: להשתקע במדינה הפלסטינית שתקום; להתיישב בשטחים שיקבלו הפלסטינים בתמורה לגושי ההתנחלויות; להישאר במקום מושבם או לעבור למדינה אחרת. השר לשעבר ואחד ממנסחי ההבנות, חיים אורון (מרצ), אמר כי הפלסטינים הסכימו ליישב את עניין הפליטים מחוץ לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully