וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעולם לא פעלה אופוזיציה ברמה כזאת של חתרנות"

13.10.2003 / 7:16

השר אולמרט תקף את יוזמת הבנות ז'נבה. שרון: ההסכם לא יקום ולא יהיה. גורמים מדיניים: ערפאת מקדם היוזמה בעזרת השמאל. הישאם עבדל ראזק: לא הסכמנו לוותר על זכות השיבה

גורמים מדיניים בירושלים תוקפים את ההבנות שהושגו בין אנשי שמאל ישראלים לבכירים ברשות הפלסטינית ומכנים אותן "מצג שווא". לדבריהם, יו"ר הרשות, יאסר ערפאת, מבין שישראל לא תחזור לנהל איתו מו"מ והוא מנסה לחמוק מהגורל שהיא מייעדת לו על ידי דחיפת "הבנות ז'נבה". הגורמים מסבירים כי מדובר בעוד ניסיון של ערפאת לשלוח ידו לפוליטיקה הישראלית ולבחוש בה, בעזרת אישים מהשמאל.

בתוך כך, אמר הבוקר השר הפלסטיני לענייני אסירים לשעבר, הישאם עבדל ראזק, כי הפלסטינים לא ויתרו על זכות השיבה בהבנות ז'נבה אך הפליטים יוכלו לשוב לשטחי ישראל רק בהסכמתה. עבדל ראזק, שהיה שותף לדיונים, הסביר כי לפליטים יוצגו שלוש חלופות: להשתקע במדינה הפלסטינית שתקום; להתיישב בשטחים שיקבלו הפלסטינים בתמורה לגושי ההתנחלויות; להישאר במקום מושבם או לעבור למדינה אחרת. השר לשעבר ואחד ממנסחי ההבנות, חיים אורון (מרצ), אמר כי הפלסטינים הסכימו ליישב את עניין הפליטים מחוץ לישראל.

ראש הממשלה, אריאל שרון, שתקף את אנשי השמאל המקיימים מגעים עם הפלסטינים, אמר אתמול כי יש לשמור על אחדות. לדבריו, שום דבר שהושג בהסכם לא יקום ולא יהיה. שר התמ"ת, אהוד אולמרט, אמר אתמול כי "הצרה של כל היוזמות האלה היא שהוויתורים הישראלים תמיד מהווים בהן נקודת מוצא. אולמרט מסביר כי מסמך ביילין-אבו מאזן הפך בזמנו לוויתורים בשיחות קמפ דיוויד שניהל ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, והוויתורים שהוא הסכים עליהם הפכו לדרישות הפלסטיניות כיום. לדעת אולמרט גם המסמך החדש יהפוך בסיס לדרישות פלסטיניות. שר התמ"ת אמר כי "מעולם במדינת ישראל לא פעלה אופוזיציה ברמה כזאת של חתרנות".

שר החקלאות, ישראל כץ, אמר אמש כי "ראינו בתדהמה את ממשלת הצללים של השמאל שחותמת עם הסכמים עם ערפאת וברגותי כאילו אין ממשלה. הוא השווה את המצב לזה בו נציגי הדמוקרטים בארה"ב חתמו על הסכמים עם ראשי הטאליבן באפגניסטן ועם נשיא עיראק סדאם חוסיין. יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין אמר כי "בשמאל לא לומדים שערפאת משקר, מתי כבר ילמדו". שר המשפטים, יוסף לפיד, אמר: "מדובר בילדים המשחקים בנדמה לי". לדבריו, על הממשלה להגיע להדברות עם הפלסטינים, "ולא פוליטיקאים כושלים כמו ביילין, מצנע ובורג".

גורמים המקורבים ליוסי ביילין, שריכז את השיחות שהובילו להשגת הבנות ז'נבה, אמרו הבוקר כי לשכת ראש הממשלה הייתה מעודכנת לכל אורך הדרך במגעים, וכי ההסכם לא הגיע בהפתעה לשרון ולאנשיו. בגלי צה"ל דווח כי לשכת שרון הכחישה את הדברים.

"חובתה של החברה הישראלית ליצור הידברות"

כתבי "הארץ", מזל מועלם ואלוף בן מוסיפים:

ח"כ אברהם בורג (העבודה) אמר לגלי צה"ל כי אם אין הידברות בין הממשלה לפלסטינים, זוהי חובתה של החברה בישראל ליצור הידברות. יו"ר העבודה לשעבר, ח"כ עמרם מצנע, המשתתף בשיחות, טען כי ההבנות מוכיחות שאין אמת באמירה ש"אין עם מי לדבר ואין על מה לדבר".

מצנע אמר אתמול לקול ישראל כי בשיחות הוכנו מפות, על פיהן תיסוג ישראל לקווי 1967, כאשר גושי התנחלויות, ובהם כשלושה רבעים מהתושבים היהודיים מעבר לקו הירוק, יישארו בריבונות ישראל. מצנע הוסיף כי מזכ"ל הפתח בגדה, מרואן ברגותי, היה מעורב חלקית ביוזמה ויו"ר הרשות, יאסר ערפאת, ואבו עלא היו מודעים לה.

טיוטת ההבנות גובשה סופית אתמול בבוקר, בירדן. אנשי המשלחת הישראלית לשיחות, ששבו מסבב נוסף של דיונים בעמאן, אמרו כי "היוזמה תוצג בקרוב במסגרת אירוע בינלאומי שייערך בז'נבה, לאחר שיסוכמו העניינים הקשורים בה". ההערכה היא כי החתימה תתבצע בתוך כמה שבועות.

במשלחת השתתפו יוסי ביילין, חברי הכנסת מצנע ואברהם בורג (העבודה) וח"כ חיים אורון (מרצ). הנציגים הפלסטינים שהשתתפו בסבב השיחות הנוכחי הם יאסר עבד רבו, נביל קסיס, קדורה פארס והישאם עבד אל ראזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully