וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפחות 19 הרוגים בפיגוע במסעדת "מקסים" בחיפה

5.10.2003 / 0:03

עשרות נפצעו, 8 קשה. בין הרוגים 3 ילדים, תינוקת ו-3 בני משפחה אחת. כמה אנשי מכבי חיפה נפצעו קל. מחבלת מתאבדת חברת ג'יהאד ותושבת ג'נין ביצעה הפיגוע

19 בני אדם נהרגו ולמעלה מחמישים נפצעו אתמול בצהריים בפיגוע התאבדות במסעדת "מקסים", בשדרות ההגנה בחיפה. מצבם של חמישה מהפצועים המאושפזים בבתי החולים, נותר קשה. בין ההרוגים שלושה ילדים ותינוקת, שלושה בני משפחה אחת, שלושה בני משפחה נוספת וארבעה אזרחים ערבים. מחבלת מתאבדת פוצצה עצמה בתוך המסעדה.

הפיגוע אירע זמן קצר לאחר השעה 14:00 בעת שהמסעדה היתה מלאה בעשרות סועדים. המסעדה נמצאת בבעלות משותפת של יהודים וערבים. מדובר במסעדה פופולרית הממוקמת בצומת הרחובות ההגנה ודרך הים בכניסה הדרומית לעיר, סמוך לחוף הים. על פי הדיווחים, המסעדה נהרסה לחלוטין. תחנת דלק הנמצאת בסמוך לא נפגעה בפיצוץ. כביש חיפה תל אביב נסגר לתנועה למשך שעות ארוכות, ונפתח לתנועה רק אחר הצהריים.

תושבת חיפה שישבה במסעדה ונפצעה באורח קל, עליזה גינתון, תיארה בראיון לקול ישראל את הרגעים שלאחר הפיצוץ: "היתה ברגע הראשון דממה נוראית, ואחר כך התחילו צרחות... רצינו להתפנות ולא יכולנו, כי כל הרהיטים היו הרוסים והשולחנות הפוכים. היו שם אנשים שדקה לפני זה ראיתי אותם מחייכים, סועדים את לבם, נהנים ויושבים בשלווה - ורגע אחרי זה אני רואה שהם שוכבים על הריצפה, מרוטשים בשלוליות של דם".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב שלמה אהרונישקי, מסר כי המטען שפוצץ היה גדול יחסית. לדברי אהרונישקי, במסעדה היה מאבטח, אולם עדיין לא ברור כיצד הצליחה המחבלת לחדור למקום. המפכ"ל ציין כי לא היתה התרעה ממוקדת לפיגוע בעיר חיפה, אולם היו התרעות בכל רחבי הארץ ובמערכת הביטחון הוכרזה כוננות מוגברת בכל הארץ לקראת יום הכיפורים.

ראש העיר: המרקם העדין של חיפה לא ייפגע

הג'יהאד האיסלאמי נטל אחריות לפיגוע ופירסם הודעה לפיה המחבלת המתאבדת היא הנאדי תייסיר ג'רדאת, חברת הארגון. שמה פורסם על ידי פעילי הג'יהאד בג'נין, העיר בה התגוררה.

"הארץ" דיווח כי ככל הנראה המחבלת נכנסה לישראל בין בקה אל שרקיה לבקה אל גרביה, בקטע שבו טרם הושלמה גדר ההפרדה, ולאחר מכן הוסעה לחיפה. הזרוע הצבאית של הפתח, גדודי חללי אל אקצה, פרסמה הודעה בה נטען כי הפיגוע הוכיח ש"גדר הקרטון הגזענית" לא תמנע פיגועים.

ראש עירית חיפה, יונה יהב, מסר כי המחבלת שביצעה את פיגוע ההתאבדות בחיפה ידעה כי מדובר במסעדה שבעליה ערבי ישראלי, ורצתה "לחבל במרקם העדין והמיוחד שכל כך מבטא את העיר וקיים מאה שנה". לדבריו, "המרקם הזה כנראה הרבה יותר חזק מכל מחבל ומכל פיגוע... אני לא מאמין שהמרקם ייפגע". ראש העיר קרא לתושבים להתנהג ב"איפוק שמאפיין אותם. אני מאמין שהאיפוק הזה יהיה סימן ההיכר של הימים הקרובים".

על פי הדיווחים, שהו במסעדה בזמן הפיגוע אנשי קבוצת הכדורגל מכבי חיפה. הקפטן אריק בנאדו, המאמן רוני לוי ומנהל הקבוצה, אריה בורנשטיין, נפגעו באורח קל. גם השחקן יניב קטן ומנכ"ל הקבוצה, איתמר צ'יזיק, היו במקום אך לא נפגעו.

צ'יזיק מסר כי מדובר במסעדת הבית של הקבוצה. לדבריו, אנשי הקבוצה פוקדים את המקום עשרות פעמים בחודש, ובעל המסעדה הוא "אוהד שרוף" של הקבוצה. לדבריו, הפיצוץ אירע במרכז המסעדה, קרוב למקום בו הוא ישב. בעקבות הפיגוע החליטה ההתאחדות לכדורגל לדחות למועד אחר את משחק הכדורגל שתוכנן להתקיים אחר הצהריים בין בני סכנין להפועל פתח תקווה, באיצטדיון קרית אליעזר.

אתמול אחר הצהריים הוכרזה כוננות גבוהה בכביש ואדי ערה ובחדרה בשל התרעה ממוקדת על חדירת מחבל. בגלי צה"ל דווח כי בשל מחסומי המשטרה נוצרו עומסי תנועה כבדים באזור. מאוחר יותר הסירה המשטרה את הכוננות.

בתי החולים פתחו קווי חירום

בתי החולים בחיפה פתחו קווי חירום בעקבות הפיגוע:

בית החולים בני ציון: 1255145
בית החולים רמב"ם: 1255144
בית החולים כרמל: 1255142

המשטרה פתחה מוקד חירום:
04-8354566
04-8354567
04-8354591

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully