וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל: להשלים חקירת מלחמת יום כיפור

21.8.2003 / 21:56

צה"ל: בתום התהליך, תיבחן סוגיית הפצתו של המחקר בתוך צה"ל ומחוצה לו; לאחרונה פורסם בעיתונים תוכנן של קלטות החושפות מידע חדש על התנהלות הצבא במלחמה

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, הורה להשלים ולעדכן את המחקר הצה"לי המוסמך על מלחמת יום הכיפורים. יעלון הנחה את מחלקת ההיסטוריה הצבאית לעשות כן. בתום התהליך, תיבחן סוגיית הפצתו של המחקר בתוך צה"ל ומחוצה לו. הרמטכ"ל הדגיש את החשיבות ההיסטורית והלאומית שהוא מייחס להשלמת המחקר הצה"לי "שתכליתו תיעוד ולמידה".

שני העיתונים הגדולים - "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" - פירסמו בשבועות האחרונים את תוכנן של קלטות שביצע צה"ל בתקופת המלחמה, בהן נחשף מידע חדש בנוגע להתנהלות הצבא בגזרה הדרומית. שני העיתונים דיווחו על שני קשרים ששירתו עם אלוף פיקוד הדרום במלחמה, שמואל גונן (גורודיש), והחביאו במשך השנים את ההקלטות ובחרו להעבירן לתקשורת.

הקלטות גורודיש: שאלות המפתח נותרו פתוחות

כתב "הארץ" זאב שיף מוסיף:

קיימות כמה שאלות מפתח, שהקלטות של אלוף פיקוד הדרום בעת המלחמה יכלו אולי לאשר או לסתור - למשל להטיל ספק במסקנות ועדת אגרנט, שהוציאה על האלוף גונן משפט קשה. אלה השאלות העיקריות:

מה סוכם בין האלוף גונן לרמטכ"ל דוד (דדו) אלעזר בשתי פגישותיהם ביום הכיפורים, לפני שנפתחה האש, בקשר לפרישת הכוחות לפי תכנית המגננה "שובך יונים"? האם התיר לו אלעזר לבצע את הפרישה של "שובך יונים" רק אחר הצהריים? בעניין זה קיימת מחלוקת חריפה, וזו אחת הסיבות למסקנותיה של ועדת אגרנט על האלוף גונן. ההקלטות, כפי שפורסמו בינתיים על ידי שני הקשרים, אינן מחדשות בעניין זה דבר.

מתי בדיוק הוחלט לפנות את מעוזי קו בר-לב, ומתי ניתנה הסכמתו של האלוף גונן להתיר נסיגה של הלוחמים הבריאים ולא רק של חיילים פצועים? ההקלטות, כפי שפורסמו, אינן חושפות עובדות חדשות בקשר לשאלה רגישה זו.

כיצד קרה שגונן הורה לאלוף אברהם אדן (ברן), מפקד אוגדת מילואים שהשתתפה בקרבות, לתפוס גשר על תעלת סואץ ליד מעוז "חיזיון", סמוך לפירדאן, ולאלוף שרון לתפוס גשר בגזרה הדרומית של התעלה? כיצד ניתנה הוראה להעביר כוחות למערב התעלה, אף שהדבר עמד בניגוד לתכנית מתקפת הנגד הראשונה של צה"ל במלחמה, כפי שאושרה ערב קודם לכן על ידי הרמטכ"ל אלעזר? על שאלה זו יש בקטעי היומן של גונן ובהקלטות תשובה חלקית בלבד, אך אין בהם חומר חדש שיכול להעלות כיום סימני שאלה לגבי מסקנות ועדת אגרנט.

פה ושם שזורים בהקלטות כמה פרטים חדשים. למשל, הודעה שמעביר האלוף גונן כי התקבלה ידיעה על תקיפת אחד המעוזים בנשק כימי. במקרה אחר מועברת הודעה על התקפה בנשק כימי על מפקדת אוגדה 252 (של האלוף אלברט מנדלר); ידיעות אלה התגלו במהרה כבלתי מדויקות. פרט חדש נוסף הוא ציטוט שלפיו גונן היה מוכן ברגע מסוים לנסיגת צה"ל למצרי המתלה והגידי, וכך גם הבין אותו הרמטכ"ל אלעזר. כשמשה דיין הציע הצעה כזו קודם לכן, התנגד לכך גונן בתוקף. מהחומר שפורסם עולה כי גונן חזר בו מהר מאפשרות הנסיגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully