וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להר הבית, תעברו בספרייה

אלי כהנא

6.8.2003 / 11:48

מבוכה גדולה נגרמה היום לחברי הכנסת ענבל גבריאלי ויחיאל חזן מהליכוד בתוכנית הבוקר "קפה טלעד". במקום לנאום על הקשר הרגשי העז להר הבית, התבקשו השניים להשתתף בחידון זריז בנושא ההיסטוריה של המקום. התוצאות, איך לומר, לא היו משביעות רצון

"קפה טלעד", תוכנית הבוקר של "טלעד" וערוץ 2, הפכה היום לזירת פאדיחה וגרוטסקה על חשבונם של חברי הכנסת יחיאל חזן וענבל גבריאלי (ליכוד). הסוגייה לשמה הוזמנו השניים, היתה שיחה בנושא מידת ההכרחיות של עלייתם המתוכננת להר הבית. ירדנה ארזי ניסתה לעמוד על ההיגיון הפוליטי בהעפלה להר המחלוקת, בעיצומה של ההודנה דווקא, אבל חברי הכנסת התעקשו: זכותו של (כל) יהודי לבקר בהר הבית.

בשלב זה התעניין דובי גילהר מה מידת הקרבה הרגשית של השניים להר הבית ולאחר ששניהם התעקשו כי הר הבית בנפשם וכי היום הזה הוא הקדוש ביותר ליהודים, הפתיע אותם גילהר בחידון לא צפוי, לצלילי מוסיקת מעליות. את מידת הצלחתם של השניים בחידון ובקיאותם בנושא תשפטו אתם בעצמכם.
וואלה! השיגה את התמליל המלא של האירוע המוזר, המביך והמשעשע.

ירדנה (ארזי): חברת הכנסת גבריאלי, עד כמה הנושא הזה הוא בנפשך?
דובי(גילהר): זאת אומרת, כמה את קשורה להר הבית?
גבריאלי: אני יהודיה, הר הבית הוא המקום הכי קדוש ליהודים.
דובי: לפני שהיית חברת כנסת, עלית הרבה להר הבית?
גבריאלי: לא. היום יש לי את האפשרות להשתמש במה שמקנה לי חוק חסינות חברי כנסת, להימצא בהר הבית, למחות ולייצג את אותם אזרחים שלא יכולים להגיע.
דובי: הר הבית מבחינתכם, זה אומר משהו?
חזן וגבריאלי: ודאי, ודאי.
דובי: כי אנחנו חשבנו שזה סתם צעד פוליטי פופוליסטי. זה מה שחושבים, שאתם רוצים ככה להתפרסם. אתם אומרים שהר הבית נמצא בנפשכם, אז אנחנו הכנו לכם חידון קטן. שאלות פשוטות, כל תלמיד בית-ספר יכול לענות...אם אפשר קצת מוזיקת רקע בבקשה..
חבריי הכנסת הנכבדים, איזה מבתי המקדש היו מוצבים בהר הבית, הראשון או השני? (התשובה: שניהם)
גבריאלי: שניהם.
דובי: מי בנה את בית המקדש הראשון? (התשובה: שלמה המלך)
חזן: הכהן, אהרון הכהן.
גבריאלי: אין לי שמץ.
דובי: שלמה המלך! ומי בנה את בית המקדש השני?
חזן: לא יודע, אבל אני לא חושב..אני צם בתשעה באב..
דובי: לא..הר הבית בנפשכם..איזה אירוע דרמטי בחיי העם היהודי התרחש בהר הבית זמן רב לפני בניית בית המקדש? רמז: הר המוריה..(התשובה: עקידת יצחק)
חזן וגבריאלי: דממה.
דובי: עקידת יצחק. מתי נחרב בית המקדש הראשון, מישהו יודע?
חזן: אני לא יודע.
גבריאלי מסתכלת לכל הכיוונים ושותקת.
דובי: תשעה באב. מי החריב את בית המקדש הראשון?
גבריאלי: אני צריכה לעצור את החידון הזה פה!
דובי: למה? אנחנו משפילים את חברי הכנסת?
גבריאלי: אין כאן שום השפלה..את כל הפרטים האלה..
דובי: אני מספר לצופים..נבוכדנצר מלך בבל..
חזן: בסך הכל אתם עושים מה שעשיתם בדרך כלל לפלסטינאים. אתם מסייעים בידם, אתם בסדר גמור. אתה צריך להבין, אני יהודי, זו זכותי על הארץ ואני רוצה לבקר בכל מקום שכף רגלו של יהודי מבקשת לדרוך בו.
דובי: לא משנה מה ההשלכות.
חזן: אני חושב שכאשר במשך דורות שלמים עם ישראל..
דובי: ואתה יודע מה הלאה מכאן? זה לא בא באמת מבפנים, זה לא שיש לכם קשר כזה היסטורי..
גבריאלי (מתפרצת): אני צריכה לדעת את כל הפרטים האלה?
דובי: כחברת כנסת? לא!
גבריאלי: לא, אני צריכה לדעת באופן כללי, כיהודיה את כל הפרטים האלה שכולנו למדנו בשיעורי תנ"ך ובשיעורי היסטוריה בבית ספר יסודי ובתיכון..אין לדברים האלה ולו נגיעה קלה עם העובדה שהר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים..שהר הבית נחרב בתשעה באב, שזה אקט מאוד סימלי.
דובי: בית המקדש נחרב בתשעה באב, לא הר הבית.
גבריאלי: סליחה, כן, בית המקדש. ..יש כאן אקט מאוד חשוב ומאוד סמלי לנו כיהודים לעלות על הר הבית בתשעה באב. יש כאן עניין מאוד מאוד עקרוני להפסיק את הרפיון ואת החולשה של עם ישראל לגבי הריבונות שלה בהר הבית...

"ח"כ חזן ידע חלק ניכר מהתשובות"

מלשכתו של חבר הכנסת יחיאל חזן נמסר בתגובה: "חבר הכנסת חזן לא מעוניין לרדת לרמה של קוריוזים. הוא וח"כ גבריאלי מדברים על סוגייה עקרונית, שהר הבית מקודש ליהודים. הוא לא מעוניין לתת את ידו למיני קוריוזים. הם לא עומדים למבחן, אלא הסוגייה שיהודים יוכלו ללכת באופן חופשי בהר הבית. אם תהיה הוגן, תציין גם שח"כ חזן ידע לא מעט מהתשובות".

מלשכתה של ענבל גבריאלי נמסר בתגובה: "סירבתי לענות על השאלות כדי לקחת חלק בניסיון להמעיט בחשיבות הנושא. העליה להר הבית דווקא בתשעה באב חשובה מדי בכדי להופכה לשעשועון טלוויזיה. מבחינתי זה היה ניסיון ציני ובוטה לתקוף את העמדות המדיניות שלנו בדרכים מגוחכות ולא ראויות. נלחמתי ואמשיך להילחם על הדברים החשובים לעם ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully