וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוד רום-מותו

גיא גיסר

30.7.2003 / 14:09

הרום מיוצר מקני סוכר העוברים תהליך מיוחד שבסופו מתקבל רום בהיר, זהוב או כהה. היסטוריה, צורת הגשה, מותגים, קוקטיילים ותשובה לשאלה מדוע שודדי ים שותים רום היישר מהבקבוק

בשנה האחרונה מדינת ישראל הופצצה, לא בטילים כימיים אלא באלכופופס, המוכרים יותר בשמם RTD (Ready To Drink), או כפי שהם מכונים בארץ- ה"בריזרים". מדובר בבקבוקים מעוצבים המכילים אלכוהול, השייך למותג ידוע, בתוספת טעמי פירות שונים וסודה. אחוז האלכוהול ברובם הוא בערך 5% בדומה לבירה ממוצעת, אבל יותר כמו בירה לעשירים. המשקאות התפשטו כאן כמו אש בשדה קוצים והגיעו לכל פלחי האוכלוסייה וככה אנחנו נראים: יפים, שזופים, מפזזים עם זוג משקפי שמש אופנתיים, בגד-ים צמוד ובקבוק צבעוני ביד מתוק עד בחילה. כלפי חוץ מרוח על פנינו חיוך גדול אבל בפנים יש ריקנות גדולה אם שילמנו 25- 30 ¤ בשביל להיראות קול. מצטער, אבל לא מתאים לי. אני אשב עם כוסית המשקה שלי תחת שמשיה ואשקיף עליכם מהצד. חבל להרוס אלכוהול טוב עם שילובים מזוויעים כמו הבריזרים למיניהם ועוד לשווק את זה כמשקה צעיר ותוסס. הצחקתם אותי.

המפורסם והראשון מבין האלכופופס שהגיעו ארצה הוא ה"בקרדי בריזר". אם תשאלו את אלו ששותים בקרדי בריזר לאיזה משפחת אלכוהול הוא שייך, מסופקני אם רובם יידעו שבקרדי הוא מותג של רום.

קני סוכר ודבשת סוכר

הרום (Rum) מיוצר מקני סוכר. את קני הסוכר קוטפים, מנקים מעלים ומכניסים למיכל גדול עם חורים קטנים כדי להעביר אותם תהליך של צנטריפוגה. כשמסובבים את המיכל במהירות גבוהה קני הסוכר נשברים, מתנגשים זה בזה ונמעכים. מיץ הסוכר שבהם יוצא דרך הנקבוביות וזורם לתעלת ניקוז שמרכזת אותו במיכל גדול. המיץ הזה מכונה מולסה (molasses) או דבשת הסוכר. מדובר בנוזל סמיך, כהה, דביק ומתוק. את המולסה מנקים ממוצקים שהסתננו פנימה, מוודאים שהיא נוזלית לחלוטין ואז מוסיפים מעט מים ושמרים כדי להתחיל את פעולת התסיסה. השמרים, כמו בכל תסיסה אלכוהולית, "אוכלים" את הסוכר ומשחררים לאוויר פחמן דו- חמצני ואלכוהול. בשלב זה המולסה היא שיכר לכל דבר (המכילה בדרך כלל 7% אלכוהול) ומכאן היא מועברת לזיקוק, תהליך שמעלה את רמת האלכוהול בנוזל.
סוג הזיקוק נקבע על פי סוג הרום:

רום בהיר (Light Rum) – מזוקקק כמעט תמיד בזיקוק רציף - קופי סטיל- זיקוק מודרני ומהיר עד שהנוזל המופק יכול להיקרא תזקיק. בסוף תהליך הזיקוק, לאחר כ- 12 שעות ויותר מ- 10,000 ליטרים שזוקקו, מתקבל נוזל שקוף ורמת האלכוהול מגיעה ל 94.5%! מכיוון שאחוז אלכוהול כזה הוא גבוה מדי, מדללים את התזקיק עם מים (טהורים וזכים, לא מהברז) ומביאים אותו לרמת האלכוהול הרצויה, סביב 40%, מבקבקים ומשווקים.

רום זהוב (Gold Rum) – עובר בדיוק את אותו תהליך, אלא שלפני הביקבוק מוסיפים לרום השקוף מעט קרמל (סוכר שרוף) שנותן לו גוון זהוב. בסיום התהליך מבקבקים ומשווקים.

רום כהה (Dark Rum)- עובר תהליך שונה לחלוטין. את המולסה מזקקים בזיקוק דודי (פוט סטיל) כפול - ממש כמו וויסקי מאלט. בסוף הזיקוק רמת האלכוהול מגיעה ל- 70%- 75%. מוהלים במים עד לרמה של כ- 60% ומכניסים לחביות עץ אלון חרוכות מבפנים ליישון שעשוי להימשך בין 3-12 שנה ואף יותר. היישון נותן לרום פיגמנטים הצובעים אותו בגוון זהבהב, ארומות מיוחדות וטעמים עדינים. בסיום היישון ניתן לבקבק ולשווק את הרום כמו שהוא, או כמו ברום הזהוב, להוסיף קרמל על מנת לתת לרום צבע כהה ועמוק יותר. לאחר ההוספה מדללים שוב במים עד לרמה של כ- 40% אלכוהול, מבקבקים ומשווקים.

סיפורה של תעשיית הרום (Rum) מתחיל במאה ה- 17, ב- West Indies (קבוצת איים בים הקריבי). הבריטים, בקולוניות שלהם, עיבדו וטיפחו גידולים של קני- סוכר והכינו מהם מולסה, אותה היו שולחים לאמריקה כדי לזקקה ולהפכה לרום. משראו שהתעשייה מתפתחת בקצב מהיר הם נזקקו לכח אדם נוסף שיעבוד במטעים וכך עשו: ספינה מלאה בחביות רום הייתה נשלחת למערב אפריקה, הרום היה מוחלף בעבדים שהוסעו לWest Indies וחוזר חלילה. הדבר נודע בתור "המסחר המשולש" (The Triangle Trade). לפעמים היו שודדי ים מתנפלים על הספינות עמוסות הרום ושודדים אותן ומכאן המיתוסים והאגדות על הקפיטנים והפיראטים השותים רום ישר מהבקבוק.

רום טוב ואיכותי מיוצר באזור הקריביים בו קני הסוכר גדלים בכמויות גדולות ולכן תהליכי הייצור זולים מאוד יחסית לייצור באזורים שבהם קני הסוכר לא גדלים בצורה טבעית. רוב מותגי הרום הבהיר מיוצרים בארצות דוברי ספרדית (פורטו-ריקו, קובה ועוד), מותגי הרום הזהוב מיוצרים במושבות הצרפתיות של פעם (גנואה, ברבדוס) והרום הכהה מיוצר בעיקר בגנואה וג'מייקה.

מותגים ידועים ומפורסמים

בקרדי (Bacardi)- מיוצר בפורטו- ריקו. מייצרים רום בהיר, זהוב, כהה ומתובל (Spicy) במיני תבלינים שונים. זהו מותג האלכוהול הנמכר ביותר בעולם, כל 4.5 שניות נמכר ארגז של 9 ליטר במקום כלשהו בתבל.

קפטן מורגן (Captain Morgen)- מיוצר בפורטו-ריקו. מייצרים רום בהיר, כהה ומתובל (Spicy).

מאיירס (Myer's)- מיוצר בג'מייקה. מייצרים רום כהה בלבד.

סיינט ג'יימס (saint James)- מיוצר במרטיניק- מושבה צרפתית לשעבר. מייצרים רום בהיר וכהה.

נגריטה (Negrita)- מיוצר בג'מייקה. מייצרים רום בהיר וכהה.

הוואנה קלאב (Havana Club)- מיוצר בקובה. מייצרים רום בהיר, זהוב וכהה.

צורות הגשה:

רום בהיר ונקי (ללא קרח) יוגש בכוס שוט, עם קרח יוגש באולד פאשן ועם משקה קל (כמו קולה) יוגש בהייבול בתוספת קרח וקראף עם המשקה הקל בצד.
רום זהוב- יוגש באותה צורה כמו הרום הבהיר.
רום כהה- יוגש נקי בכוס סניפטר (בגלל הארומות, הטעמים המעודנים וההתייחסות המכובדת למשקה שיושן בחביות), עם קרח ומשקה קל – יוגש כמו הרום הבהיר והזהוב.

קוקטיילים על בסיס רום

ישנם קוקטיילים רבים מאוד על בסיס רום. אני אתמקד בשלושה מהמפורסמים ביותר:

1. מוחיטו (Mojito)- כבר כתבתי על הקוקטייל הזה כתבה, אך בכל זאת כשמדברים על קוקטיילי רום מוכרחים להזכיר אותו - קליל, מרענן וקייצי.

2. דאקירי (DAIQUIRI)- קוקטייל הדאקירי המקורי הומצא בשנת 1898 בעיירה דאקירי שבקובה בכלל בשביל להילחם בהתפרצות מחלת המלריה שתקפה את קובה באותן השנים. עם הזמן, לאחר שהמגיפה חלפה, המשיכו התושבים לשתות מהמשקה והפכו אותו לאחד מ- 20 הקוקטיילים הנמכרים ביותר בכל הזמנים.

איך מערבבים:

מרכיבים:
2 מנות רום בהיר
1 מנה מיץ ליים/לימון ממותק
1 כפית אבקת סוכר

אופן ההכנה:

מנערים את כל המרכיבים בשייקר עם קרח ומסננים לכוס קוקטייל קלאסית.

מי שבאמת חייב יכול להוסיף קרח כתוש לכוס, למזוג את הקוקטייל המסונן על הקרח ולקבל דאקירי קפוא.
ומי שבאמת רוצה יכול לשים בבלנדר כ- 10 קוביות קרח, להוסיף את המרכיבים בתוספת פרי נחשק (תות, לימון, תפוח), לערבל ולמזוג לכוס קוקטייל.

3. קובה ליברה (Cuba Libre)- מכל קוקטיילי הרום זהו המפורסם ביותר והנמכר ביותר. האגדה מספרת שבינואר 1961, שנתיים לאחר שפידל קסטרו תפס את השלטון בקובה, פרץ משבר קשה בין קובה לארה"ב שהביא לנתק (שנמשך עד היום) בין שתי המדינות. קסטרו עמד על מרפסת גדולה ונאם בפני העם על כך שמוצרים קפיטליסטיים אמריקאים אינם רצויים בקובה. כשסיים לנאום לקח כוס, מזג רום, הוסיף קוקה קולה כרמז לבקבוק הקולה האחרון בקובה וצעק "קובה ליברה!" (קובה החופשית). האנשים צעקו בחזרה, וכך נולד השילוב הנפלא של רום וקולה כקוקטייל לכל דבר.

איך מערבבים:

מרכיבים:

1.5 מנות רום (60 cc) בהיר
קוקה קולה

אופן ההכנה:

1. מוזגים את הרום לכוס הייבול עם 4 קוביות קרח, מוסיפים קולה עד הסוף, מערבבים ולוגמים.

חשוב: כאשר מכינים את הקוקטיילים הללו ובכלל כששותים רום, יש להשתמש אך ורק במותגים ידועים ואיכותיים- אל תגעו בבקבוקי רום זולים, נחותים, תוצרת הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully