וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבן, נייר ומספריים. משחק מזל?

19.7.2003 / 13:54

תומאס שאפר, תיכוניסט מניו-יורק, טוען שבמשחק הפשוט לכאורה ישנם טקטיקות וצורות משחק שניתן ללמוד, ואף אירגן טורניר מיוחד בבית ספרו, שבו הפסיד לתלמיד אחר במשחק הגמר

למי מאתנו לא יצא לשחק בילדותו את המשחק המוכר 'אבן, נייר ומספריים'? הרבה מאוד החלטות הרות גורל בגיל בית הספר הוכרעו בעזרת המשחק המוכר והעתיק הזה. אף אחד לא ממש יודע מתי הומצא המשחק ואיפה, אך מה שבטוח, הוא נחשב לאחד המשחקים הפופולרים ביותר בעולם. תומאס שאפר, תלמיד תיכון אליזבת'טאון שבניו יורק, טוען כי המשחק לא מתבסס אך ורק על מזל, אלא שיש בו טקטיקות שונות ואפשר לנחש את הצעד הבא של היריב.

חוקי המשחק פשוטים

למי שלא מכיר או שמע, חוקי המשחק פשוטים מאוד. המתמודדים עומדים זה מול זה באגרופים סגורים, מניפים אותם למעלה ומורידים חזרה, פעם אחת, פעם שניה ואז בפעם השלישית, שנקראת שליפה, כל שחקן חייב ליצור את אחת מהצורות הבאות בעזרת כף ידו: אבן (האגרוף נשאר סגור), נייר (כף יד פתוחה) ומספריים (שתי אצבעות שלופות).

המנצח מוכרז בדרך הזו: אבן מנצחת מספריים (מרסקת אותן), מספריים מנצחות נייר (גוזרות אותו), ונייר מנצח אבן (עוטף אותו). אם השחקנים שלפו את אותו הדבר מוכרז תיקו.

תומאס שפר טוען שיש במשחק הילדים הזה טיפה יותר

אז כל מה שצריך לעשות, בעצם, זה לשלוף אקראית אחת משלוש הצורות ולהתפלל למזל? לא כך חושב תומאס שאפר, שאירגן טורניר אבן, נייר ומספריים בתיכון אליזבת'טאון בניו יורק שבו הוא לומד. שאפר טוען שהמשחק ה'פשוט' הזה לא מתבסס על מזל בלבד, ולכל שחקן יש צורת משחק או טקטיקה שבהן הוא משתמש, כך שסיכויי הזכייה גדלים אם אתה לומד איך לזהות את הטקטיקה של יריבך ומסוגל לנחש נכון את השליפות הבאות שלו.

"בהתחלה האמנתי שזה סתם עוד משחק שבנוי על מזל בלבד", סיפר שאפרד. "תרשו לי לספר לכם סוד קטן: רוב האנשים פותחים עם מספריים. שחקנים מתחילים כמעט ולא שולפים את אותו הדבר פעמיים ברציפות".

שאפר, שגייס לטורניר 75 תלמידים, קיבל את אישור בית הספר לקיים אותו באולם ההתעמלות ואפילו מצא ספונסר שיתרום קצת כסף עבור הפרסים, מחלבה באיזור אפילו תרמה שוקו. הטקטיקן הצליח לעמוד מאחורי הטענות שלו על מורכבות המשחק, כשהגיע לסיבוב הגמר לאחר שניצח 19 משחקים ברציפות.

אך במשחק הגמר, לא תאמינו, הוא הפסיד לתלמיד אחר, ג'ף לגט. "זה לא קשור רק למזל", הסביר האלוף הטרי. "זה קשור הרבה גם בריכוז שלך במשחק. יש גם ימים שאתה לא מצליח לזהות את הטקטיקה של היריב שמולך".

שאפר מסיים השנה את לימודיו בתיכון אליזבת'טאון, אך לגט, שרק נכנס אליו, הבטיח כי ימשיך את המסורת ויארגן את התחרות גם בשנה הבאה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

יש גם חוג עולמי ותחרויות מקצועניות

טורנירי 'אבן, נייר ומספריים', כמו זה שערך שאפר בתיכון אליזבת'טאון, אפשר למצוא בכל רחבי ארה"ב ואפילו במקומות אחרים בעולם, כשהגדול שבהם הוא טורניר שמקיים חוג ה-RPS העולמי (rock-paper-scissors) שבדרום מערב ארה"ב, טורניר שמשתתפים בו רק מקצוענים שהוזמנו אליו אישית, ומתקיים אחת לשנה בהלדסבורג, קאליף.

זוכת הטורניר השנה היתה אנה מרטינז, בת 20, שזכתה בפרס של 1,000 דולר. כחלק מהטקטיקה שלה, שלפה מרטינז מספריים פעם אחת בלבד, מתוך 13 השליפות שהובילו אותה לגמר. מרסקת לא קטנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully