וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורבנות השואה תובעים את IBM

3.3.2001 / 18:53

טוענים כי הטכנולוגיה שלה סייעה להשמדה ההמונית; IBM סירבה להגיב ישירות לתביעה


ltpgt
עורכי דין שייצגו בעבר קורבנות של המשטר הנאצי בתביעות נגד בנקים אירופיים, חברות ביטוח ויצרניות, הגישו ביום שבת תביעה נגד IBM (סימול IBM), בטענה כי הטכנולוגיה של ענקית המחשבים סייעה לממש את השואה.
lt/pgt

ltpgt
בתביעה, שהוגשה בביהמ"ש המחוזי של ברוקלין, ניו יורק, טוענים עוה"ד כי IBM, יצרנית המחשבים הגדולה בעולם, חולקת באחריות לדרך בה הרייך השלישי השתמש בטכנולוגיית עיבוד המידע שלה. התביעה טוענת כי IBM סיפקה טכנולוגיה ביודעה כי תשמש "לממש רדיפה ורצח עם".
lt/pgt

ltpgt
התביעה תוזמנה בהתאם לפרסומו של הספר "IBM והשואה", מאת אדווין בלאק, שייצא ביום שני. בלאק הוא עיתונאי לשעבר ובנם של ניצולי שואה, שחקר במשך שלוש שנים את מעורבותה של IBM במשטר הנאצי בגרמניה. בלאק טוען כי טכנולוגיה שנבנתה במיוחד לצרכי הנאצים, איפשרה להיטלר למכן את רדיפת היהודים וליצור רשימות של קבוצות שנועדו להובלה למחנות המוות הנאציים.
lt/pgt

ltpgt
"הטכנולוגיה של IBM שמה את הבליץ (בזק) בבליצקריג (מלחמת הבזק), ואיפשרה את המספרים שלא יאומנו בשואה", טוען בלאק. "השואה היתה מתרחשת גם בלי IBM - אך השואה שאנו מכירים, עם המספרים שלא ייאמנו, זו השואה שנוצרה באמצעות הטכנולוגיה של IBM. היא איפשרה לנאצים להשיג את סדר הגודל, המהירות, היעילות".
lt/pgt

ltpgt
IBM סירבה להגיב ישירות לספר או לתביעה, אך ציינה כי השימוש של הנאצים במכונות החישוב שיוצרו על ידי דהומג, החברה הבת הגרמנית של IBM, היה ידוע במשך עשורים, והמכונה נמצאת בתערוכה במוזיאון השואה בוושינגטון.
ltbrgt
lt/bgtחברת IBM מגנה את המשטר הנאציltbgt
דוברת IBM אמרה כי החברה לא יכולה לתת תגובה, שכן לא קיבלה גישה לספר לפני פרסומו. "כמובן, IBM מגנה את המשטר הנאצי ואת הזוועות שביצע", אמרה הדוברת ל"וושינגטון פוסט".
lt/pgt

ltpgt
"בדומה להרבה חברות זרות בגרמניה באותה תקופה, דהומג עברה לשליטת הנאצים לפני מלחה"ע השנייה", נאמר בהודעה באתר הפנימי של החברה ביום שישי.
ltbrgt
lt/bgtמסקנות שנויות במחלוקתltbgt
מסקנותיו של בלאק עוררו מחלוקת בין חוקרי שואה ומומחים, טרם פרסום ספרו. היסטוריונים מסוימים אישרו את ממצאיו של בלאק, לפיהם IBM והחברה הבת שלה שיחקו תפקיד קריטי ברדיפות. אחרים טוענים כי לטכנולוגיה של IBM לא היה קשר לשואה, וכי הנאצים השתמשו בעיקר בשיטות קונוונציונליות לנהל את רשומות היהודים.
lt/pgt

ltpgt
פרסום הספר "IBM והשואה" עטה מסתורין לצורך הסקופ העיתונאי. המו"ל, קראון, לא הפיץ את הספר בקרב סוקרי ספרים, ובמקום זאת פירסם קטעים במגזין "ניוזוויק" ובעיתונים זרים. עותק של הספר נמסר ל"וושינגטון פוסט" תחת אמברגו עד אתמול.
lt/pgt

ltpgt
הטיעון השנוי ביותר במחלוקת בספר, הוא כי טכנולוגיית הניקוב של IBM סייעה לייצר את הרשימות של היהודים וקורבנות אחרים שנשלחו למחנות. אין ויכוח על כך ש-IBM התירה להשתמש בטכנולוגיה זו לצורך מפקד אוכלוסין בגרמניה, כולל ב-1933 ו-1939, אולם לא ברור כיצד שימש מידע זה באיתור יחידים.
lt/pgt

ltpgt
התביעה, שהוגשה בשם ניצולי מחנות ריכוז, דורשת פיצויים מ-IBM על בסיס "רווחים שעשתה מהפרת החוק הבינלאומי". התביעה אף דורשת כי ביהמ"ש ייאלץ את IBM לפרסם את מסמכיה בציבור.
ltbrgt
lt/bgtרווחיםltbgt
התביעה טוענת כי יו"ר IBM מ-1915 עד 1956, תומס ג'יי. ווטסון, ומנהלים בכירים אחרים בניו יורק, לא עשו דבר כדי לעצור את הנאצים מלהשתמש בטכנולוגיה של IBM, כיוון שרצו להגן על רווחיהם.
lt/pgt

ltpgt
התביעה טוענת כי הם ידעו, או היו צריכים לדעת, היכן משמשת הטכנולוגיה שלהם, כיוון ש-IBM החכירה את הציוד ללקוחות, ולא מכרה אותו, והעניקה שירות תחזוקה והתאמה אישית של כרטיסי הניקוב לכל יישום.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully