וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופי הכנרת - הצד המזרחי

ערן אלדר

25.6.2003 / 14:54

חופים פתוחים, סגורים, ציבוריים, מסחריים, פרטיים, שמורות טבע ועוד. סקירה של חוף אחר חוף

אורכו הכולל של החוף הוא 53 ק"מ, מתוכו משמשים 30 ק"מ כחופי רחצה מסוגים שונים: חופים פתוחים, ציבוריים או מסחריים. 15 ק"מ מחופי הכנרת הם חופים סגורים בפני הציבור: שטחים פרטיים למגורים, שטחים חקלאיים, שמורות טבע ושטחים סגורים באזור אתר ספיר – אתר השאיבה של המוביל הארצי.

בכל החופים המפותחים של הכנרת (רק כ-13 ק"מ של חופים) יש מתקנים לאשפה, בתי שימוש, שולחנות, ספסלים, מגרשי חניה ועצים. אחזקתם הנאותה של חופים אלה, בעיקר בכל הנוגע לנקיון השוטף, מחייבת מימון ולכן נגבה תשלום בחלק מהמקומות על חניה. המלצה קטנה: לכנרת עדיף לנסוע בחודש יולי, משום מה דווקא בחודש אוגוסט היא מתמלאת ואז צפוף מאוד בחופים.

שפך הירדן ובית הבק: שפע עצום של עופות מים

הירדן מביא עמו סחף עצום כשהוא נשפך לכנרת מצפון. מאז ייבוש החולה הסחף הלך וגבר והביא להיווצרות שתי לשונות יבשה ארוכות הנכנסות לכנרת משני צדי המשפך. על הלשון המערבית התפתח סבך נהדר של צומח ומים, שמצא חן בעיני בעלי חיים שונים ולכן תמצאו כאן מושבת אנפות ענקית שחיה כאן חיים שלווים. מזרחה מכאן משתרע חוף רדוד מאוד, הנחשף ממים בקיץ עם ירידת מפלס הכנרת. החוף הזה בוצי ואינו נעים לרחצה אבל זהו מקום יפה לטיול ושהייה ועם נסיגת מי הכנרת נובטים כאן צמחי מים במגוון רחב מאוד. בשנים בהן הנסיגה נמשכת זמן רב, גדל כאן סבך גבוה, המורכב בעיקר מאשל הירדן, גומא צפוף ועוד. השינויים בנוף מעונה לעונה ומשנה לשנה מרשימים ביותר. בחורף תראו כאן שפע עצום של עופות מים. כדאי לדעת שחוף זה נמצא בתחומי שמורת הטבע בית צידה וחלים עליו כללי השמורה.

איך מגיעים? סעו בדרך עפר מסומנת אדום המתפצלת מכביש 87, מיד מזרחה לגשר אריק הדרומי. זהירות: ממערב לדרך נותר שדה מוקשים. שימו לב: קטע החוף שבין שפך הזאכי לשפך המג'רסה שארכו 1100 מטרים אינו מתאים לרחצה, אבל יפה לטיולים ולתצפיות טבע.

חוף שפמנון

משפך המג'רסה דרומה נמשך סבך אשלים עוד חצי ק"מ, ומשם מתחיל מפרץ גדול ובו חוף חולי. אין כאן כמעט צל, והגישה עם רכב לא קלה. קטע חוף זה כלול עדיין בתחום השמורה. בחלקו הדרומי של המפרץ חודר שרטון ארוך לתוך הכנרת. בעונת השפל תראו את האשלים הגדלים עליו. סמוך לחוף נמצאות חמש לגונות קטנות. באוגוסט 1966 עלתה כאן על שרטון ספינת משמר של חיל הים, הסורים ניצלו את ההזדמנות וירו עליה. התפתחה תקרית אש חמורה שבה הופלו 2 מיגים סוריים.

חוף כינר

החוף צמוד לכפר הנופש הדתי כינר אבל לא שייך לו, למרות שבחוף זה מקפידים על הפרדה בין נשים וגברים. הכניסה אליו היא דרך חוף דוגית או כפר כינר. מקורו של השם כינר בשמו של אל כנעני הנזכר בכתבים ישנים מהמאה ה-16 לפנה"ס. זוגתו, האלה כנרת, היא אולי מקור שמה של העיר הקדומה כנרת, שעל שמה נקרא ים כנרת. בחוף כינר יש חורשת אקליפטוסים רבי שנים ועבי גזע.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

חוף דוגית -

חוף דוגית, הכולל גם את חוף גולן, הוא קטע החוף הנרחב ביותר בכנרת והמתאים ביותר לרחצה. זהו מפרץ באורך 2.5 ק"מ, שפותח ומתופעל כולו כיחידה אחת שלמה. השם דוגית, אגב, נגזר מהשם הערבי דוגה שהיה כפר סורי קטן ששכן כאן בעבר. בשנת 1970 ניטעו כאן עצי אקליפטוס המהווים היום חלק מתשתית החוף. באותן שנים גם הלכה וגדלה הצפיפות בחופי הכנרת, ואז התברר כי חוף דוגית מתאים ביותר לקליטת המוני נופשים בקיץ. מנהלת הכנרת החלה בפיתוחו של החוף בשנת 1983 בעזרת קק"ל. הוקמו חניונים לרכב, מתקני שירותים ומערך לפינוי אשפה. ניטעו כאן גם עצים נוספים לגיוון הנטיעות כמו צאלון, תמר, פיקוס ועוד. הוקמו גם מסעדות וימייה המציעה השכרת סירות-פדלים וקייקים. בחוף גולן הוקם פארק המים, הלונה גל.

איך מגיעים?
לחוף דוגית נכנסים מכביש 92 בק"מ ה-19, בצומת הלונה גל. הכניסה משותפת גם לחוף גולן וגם לחוף דוגית.
בחוף שירותים, מקלחות, שירותי הצלה, תאורה מרכזית, מזנון, מיני מרקט וכמובן אפשרות להקים אוהלים במקום. הכניסה לרכב ל-24 שעות: 70 ש"ח.

תל הדר – במרכז המפרץ של חוף דוגית תמצאו אתר עתיקות מיוחד הנקרא תל הדר. במקום נערכו חפירות בין השנים 89-1987 על ידי משלחת מאוניברסיטת תל-אביב ונתגלו שרידי יישוב מסוף תקופת הברונזה התיכונה ועד התקופה הישראלית (מהמאה ה-16 עד המאה ה-8 לפנה"ס).

חוף צאלון

משתרע בחלקו הדרומי של מפרץ דוגית ונקרא על שם עצי הצאלון הצובעים את חופי הכנרת באדום עז בחודשי הקיץ. בקו החוף גדל סבך אשלים יפה הנמשך דרומה לאורך כל הלשון הגדולה של שפך נחל סמך. חוף צאלון הוא אחת מהפינות המעטות בכנרת שקו החוף שומר בהן עדיין על אופיו הטבעי. החוף בחלקו חולי ובחלקו עם אבנים. אורכו 500 מטר והכניסה אליו כקילומטר וחצי מצומת סמך.

חוף האשלים

בלשון הגדולה שבשפך תראו סבך מרהיב של אשל הירדן. זוהי בהחלט פינת טבע קסומה שאפשר לחוש בה עדיין משהו מאופיים המקורי של חופי הכנרת, לפני שפיתחו אותם. הגישה אל החוף אינה נוחה, מעט מאוד פעולות פיתוח נעשו כאן ונראה כי גם בעתיד יישאר קטע חוף זה כשטח ציבורי ללא מתקנים שיישנו את אופיו הפראי והמיוחד. בחוף גם אבנים וגם חול. במקום הבולט ביותר בלשון נוצרה לגונה קטנה ובה גדלים אשלם היוצרים נוף קסום על המים.

חוף לבנון

לבנון הוא שמו של דג קטן הנפוץ בכנרת ואכן זהו אחד מאזורי ההטלה של דגי הלבנון המתקבצים כאן בעיקר בחורף. בחוף זה נטעו ב-1970 אקליפטוסים והוא מרהיב ביופיו. החוף נוח לרחצה, שכן הוא מרוצף בחלוקי כנרת קטנים. מנהלת הכנרת השקיעה מאמץ רב בפיקוח על מנת למנוע את שוד החלוקים לצרכי בניה.

--חוף גופרה--
שמו של חוף זה נגזר מהמעיין החם הנובע בו שמימיו מכילים גופרית. החוף בנוי חלוקים והוא נוח מאוד לרחצה. נטועה בו חורשת אקליפטוס ושיטה מכחילה. מתקני החוף כוללים משטחי דשא, מזנון, השכרת קייקים וסירות פדלים, מינימרקט, שירותים ומקלחות, חניה ומשחקים לילדים. ויש גם בר טרופי על המים. החוף נמצא כ-3 ק"מ מצפון לעין גב והוא ארוך ומפותח. יש גם תאי קירור להשכרה ואפשרות ללינת שטח, תאורת לילה וגישה לנכים. מחיר הכניסה לחוף לרכב ל-24 שעות: 65 ש"ח. טל' 04-6731942

--חוף סוסיתא--
זהו אחד החופים הפופולריים בכנרת והוא נקרא על שם העיר העתיקה סוסיתא ששרידיה נמצאו בראש ההר הסמוך. החוף נמצא צפונית לעין גב ויש בו אפשרות ללינת שטח במשטחי הדשא בצל עצי האקליפטוס. יש גם שולחנות פיקניק, מזנון ומקלחות אך בעיקר יש כאן חוף כנרת נהדר.
הכניסה לכאן עם רכב היא בתשלום: 65 ש"ח. טל' 04-6658008
שימו לב: קיבוץ עין גב מפעיל מספר מפעלי תיירות כמו מזח לשיט על הכנרת, מסעדה ואולם קונצרטים. בטלפון המצורף תוכלו לקבל פרטים על כל אלה.

--חניון האון--
חניון האון נמצא דרומית לקיבוץ עצמו והוא כולל בתי נופש ומשטחי דשא לאוהלים עם סידורים מיוחדים לחניית רכבי נופש וחיבורי חשמל. יש במקום גם מסעדה לא רעה. ליד החניון נמצאת חוות יענים. ביולי תשלמו כאן 395 ש"ח ללילה לזוג באמצע שבוע ו-450 ש"ח בסופי שבוע (כולל ארוחת בוקר). באוגוסט התעריף משתנה: 490 ש"ח גם באמצע השבוע וגם בסופי שבוע. חדרי הנופש מאובזרים בכל מה שצריך. פרטים נוספים: 04-6656555

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully