וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: רומניה תכננה השמדת 400 אלף יהודים בשואה

22.6.2003 / 17:08

ממשלת רומניה חוללה סערה כשהכחישה השואה בתחומה; היום מפרסמת אוניברסיטת ת"א מחקר חדש הטוען: רומניה סייעה להשמדת היהודים יותר מכל מדינה; בתוך כך הודתה בוקרשט: השמדנו יהודים

הוויכוח הבינלאומי שהתעורר בשבועות האחרונים עם הודעתה של ממשלת רומניה, לפיה היא עומדת על כך שבגבולותיה "לא היתה שואה בין השנים 1945-1940", מקבל היום תפנית חדשה עם פרסום מחקר חדש של המרכז לחקר התפוצות באוניברסיטת תל אביב. המחקר, שנערך על ידי ד"ר ז'אן אנצ'ל, חושף לראשונה כיצד תכננה הממשלה הרומנית את השמדתם של למעלה מ-400 אלף יהודים, וטוען חד משמעית: "מכל בנות בריתה של גרמניה הנאצית, 'תרמה' רומניה יותר מכולן לחיסולו של העם היהודי."

המחקר מחזק את ההודעה שמסרה ביום רביעי ממשלת רומניה, ובה חזרה בה מהכחשת השואה בשטחה. בוקרשט הודתה שמנהיגיה הקודמים של המדינה השתתפו בשואת היהודים במלחמת העולם השניה, גירשו יהודים רומנים והשמידו אותם.

המחקר מכיל למעלה מ-1,100 מסמכים, שהגישה לרבים מהם התאפשרה רק לאחר שקיעתו של מסך הברזל. מדובר במסמכים מקוריים המעידים על גירושם של יהודי רומניה והסביבה, על תנאי ריכוזם במחנות שהקים המשטר הרומני בטרנסניסטריה (לאורכו של הגבול הרומני-אוקראיני), ועל השמדתם. כך למשל, בתעודה משנת 1942, מציין המזכיר הכללי של הממשל הרומני בטרנסניסטריה בכתב ידו: "נקטנו אמצעים לשרוף את גוויות היהודים". לפי המחקר מדובר בשריפת גוויותיהם של כ-70 אלף יהודים.

הכנסייה סייעה בהכשרת הקרקע לחיסול

באחד מפרקי המחקר, המתייחס לחלקה של הכנסייה בהשמדת היהודים, הוא מראה כיצד בשם הנצרות וערכי הלאומיות, שיתפו הממשלה והממסד הדתי פעולה בדה-הומניזציה של היהודים בעיני הציבור, והכשירו את הקרקע לחיסולם.

מערכת "הארץ" מוסיפה:

הודעת רומניה עוררה ביקורת ציבורית רבה, בין השאר מצד הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר) ומרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל. זאת, על רקע תיעוד היסטורי כי תחת משטרו הפרו-נאצי של מנהיג רומניה במלחמת העולם השנייה, מרשל יון אנטונסקו, הושמדה כמחצית מאוכלוסיית הקהילה היהודית, שמנתה 760 אלף איש לפני המלחמה.

רוב היהודים נרצחו במחנות ריכוז שהוקמו בברית המועצות לשעבר, לשם גורשו תחת משטרו של אנטונסקו. כ-130 אלף יהודים רומנים נרצחו אחרי שגורשו על ידי השלטונות ההונגרים, ששלטו באופן זמני במהלך המלחמה על חלקים מרומניה. כיום חיים ברומניה כ-6,000 יהודים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully