וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החמאס: "ההתנקשות בקוואסמה" תשפיע על הפסקת האש

22.6.2003 / 7:34

צה"ל הרג אמש בחברון את בכיר החמאס, עבדאללה קוואסמה; הפלסטינים: מדובר בהתנקשות; ישראל: הוא נהרג במהלך ניסיון מעצר; בעקבות הפעולה עלולה להתבטל הפגישה הביטחונית שתוכננה הערב

כוח של משמר הגבול והשב"כ הרג אמש בחברון את עבדאללה אל-קוואסמה, בכיר המבוקשים בגדה המערבית. מקורות צבאיים טענו כי לא מדובר בהתנקשות וכי קוואסמה נורה בעת ניסיון לעוצרו, כשניסה להימלט מאנשי היחידה המיוחדת למלחמה בטרור (ימ"מ). גורם ביטחוני טען שקוואסמה ניסה לשלוף אקדח, ואז נורה ונהרג. מנגד מסרו מקורות פלסטיניים כי הכוחות הגיעו למרכז חברון בשלוש מכוניות אזרחיות. כחמישה חיילים יצאו מהן ומיד פתחו בירי לעבר קוואסמה, שעמד בפתח מסגד.

בארגון החמאס טוענים כי לאירוע תהיה השפעה בנוגע למגעים להסכמת אש בין הרשות הפלסטינית לארגונים הקיצונים. בעקבות הפעולה, עלולה להתבטל הפגישה הביטחונית שתוכננה להתקיים היום בין מתאם הפעולות בשטחים, האלוף עמוס גלעד, והשר הפלסטיני לענייני ביטחון, מוחמד דחלאן. בשל הריגת קוואסמה, קיים ספק אם דחלאן יגיע לפגישה כדי שלא להצטייר כמי שמקיים קשר הדוק מדי עם ישראל. חבר הרשות הפלסטינית, יאסר עבד רבו, אמר כי מעשים כמו "ההתנקשות בקוואסמה" נועדו לפגוע במו"מ עם הארגונים הפלסטינים שנועדו להביא להפסקת אש.

גורמים מדיניים בירושלים מסרו הבוקר לקול ישראל, כי אסור שהריגתו של קוואסמה תשפיע על נכונות הרשות הפלסטינית לקבל עליה את האחריות הביטחונית במקומות שישראל מוכנה לפנות. גורם ביטחוני הגדיר את קוואסמה כ"אבי כל הפצצות המתקתקות". קצין בכיר נוסף אמר אמר לגלי צה"ל כי הפעולה עוברת את "מבחן פאוול". בירושלים טוענים כי האמריקאים מסכימים למדיניות ישראל במקרים כאלה, והיא הובהרה במהלך ביקורו בישראל של מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, וכן בשיחות שנערכו בוושינגטון.

הפעיל רשת כדורגלנים שהתנדבו לפיגועים

כתבי "הארץ" עמוס הראל וארנון רגולר, מוסיפים:

ארגון החמאס עתיד לאיים בפיגועי נקמה על מות קוואסמה, ואולם מקורות ביטחוניים אומרים כי ממילא מספר ההתרעות לפיגועים גבוה במיוחד. חמאס קיבל על עצמו שלשום אחריות לפיגוע הירי מצפון לרמאללה, שבו נרצח צבי גולדסטין מההתנחלות עלי, ונפצעו שלושה מבני משפחתו. המקורות הוסיפו כי כוחות הביטחון ימשיכו בניסיונות לעצור פעילים האחראים לרצח ישראלים ומתכננים פיגועים נוספים.

קוואסמה, בן כ-30, עמד בראש הזרוע הצבאית של חמאס, "גדודי עז א-דין אל-קסאם", באזור חברון. מערכת הביטחון מייחסת לו אחריות ישירה לרצח של כ-50 אזרחים ישראלים. המצוד של כוחות הביטחון אחריו נמשך זה קרוב לשנתיים. באחרונה הוגברו המאמצים ללכידתו, מכיוון שההתארגנות בראשותו נהפכה למסוכנת ביותר בגדה. הניסיון האחרון לעוצרו היה ביום חמישי, כשכוח הגיע למקום שבו הסתתר, ואולם קוואסמה הצליח לברוח.

קוואסמה וסגנו, אחמד באדר (שעודנו מבוקש), היו אחראים לחלק ניכר מהפיגועים נגד התנחלויות באזור חברון ופיגועי התאבדות בשטח ישראל בחודשים האחרונים. ההתארגנות בראשה עמד קוואסמה, ביצעה את הפיגועים בחיפה בקו 37 שבו נהרגו 17 בני אדם, באוטובוס בצומת הגבעה הצרפתית שבו נהרגו שבעה ואת הפיגוע האחרון בירושלים בקו 14 ב-11 ביוני שבו נהרגו 17 בני אדם. עוד אחראית החוליה גם לרצח בני הזוג גדי ודינה לוי בכיכר גרוס בחברון במאי 2003, והחדירה לקרית ארבע במרץ 2003 בה נהרגו בני הזוג אליהו ודינה הורביץ.

קוואסמה ובאדר הפעילו רשת של צעירים, רובם חברי קבוצות כדורגל איסלאמיות באזור חברון, שהתנדבו לבצע פיגועי התאבדות. חלק מהצעירים היו בני אותה שכונה. קוואסמה היה אחראי למימון הפעילות, לבחירה כללית של יעדי הפיגועים ועיתויים ונראה שבחלק מהמקרים היה מעורב גם בגיוס המתאבדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully