וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עשרות ח"כים נהגו כמו גורלובסקי - אבל עליו קל לטפס"

אלי כהנא

3.6.2003 / 12:33

דן תיכון, יו"ר הכנסת לשעבר חושב שההתנפלות על ח"כ גורלובסקי בעקבות ההצבעה הכפולה נובעת מבורות או היתממות. בשיחה עם וואלה! הוא מספר על מנגנון הצבעה ניסיוני בן 15 שנים ועל קשיי הקואורדינציה של הח"כים

מנגנון הצבעה ניסיוני שפיתחו תלמידי בית הספר "אורט" בשנת 1988 הוא שמעורר את סערת ההצבעות הכפולות בכנסת. אם תשאלו את דן תיכון, יו"ר הכנסת בין השנים 99'-96', הוא יאמר לכם שלפני שהורגים את השליח, כדאי להחליף את השיטה. ולא יזיק גם לקלף כמה שכבות של צביעות. וואלה! יורדת לפרטים.

"במשך 19 השנים שכיהנתי בכנסת כח"כ וכיו"ר הייתי עד למקרים רבים כאלה (בשבוע שעבר הצביע ח"כ מיכאל גורלובסקי מהליכוד במקומו של גלעד ארדן, חבר סיעתו; היום פורסם כי אפשר וגם יחיאל חזן מהליכוד נהג בדרך דומה עם ענבל גבריאלי שנעדרה מההצבעה - א.כ). אתה צריך להבין שמנגנון ההצבעה האלקטרונית הוכנס בשנת 1988 לכנסת. אולי אתה לא יודע, אבל מדובר בפיתוח של שני תלמידי 'אורט' שתרמו לכנסת את המערכת ואנחנו השתמשנו בו בשמחה. בזמנו, ההצבעה האלקטרונית היתה מהפכנית והפכה את הכנסת לאחד הפרלמנטים המתקדמים בעולם.

"אבל המערכת הזאת עדיין נשארה 'ניסיונית' ואין שום סימן שהדבר עומד להשתנות בקרוב. יותר מכך, כל המהומה שפרצה בכנסת בעקבות הפרשה היא מוזרה - בהתחשב בכך שלאורך שנים, עשרות ח"כים מפורסמים וותיקים נהגו באותו אופן. זה לא דבר חדש. ח"כים עומדים מחוץ למליאה וצועקים לחבריהם שיצביעו במקומם. זה כשר? או ח"כים שמצביעים לאחר תום מועד ההצבעה ולבסוף מחשיבים את הקול שלהם, זה תקין? אבל זה דבר שכיח מאוד.

"כל הנושא הזה של ההצבעה בכנסת פרוץ ולא מטופל. לכן, כשח"כ ותיק נוהג כך, כולם מעלימים עין, אבל על ח"כ צעיר דוגמת גורלובסקי קל להתנפל. אני אגיד לך יותר מזה - אני לא חושב שיש היום אדם אחד בכנסת שבקי בכל תקנון ההצבעה לאשורו. הנושא הזה הוא עמום מאוד ולכן הח"כים שעכשיו קופצים על גורלובסקי ודורשים לפטר אותו אחת משתיים: או שהם מיתממים או שהם לא בקיאים בעובדות.

"הדבר היחיד שטוב במנגנון ההצבעה האלקטרוני הוא שהח"כ צריך ללחוץ בשתי ידיים. אבל לצערי יש הרבה מאוד ח"כים שמתקשים להצביע בשתי הידיים בעת ובעונה אחת. אתה יודע כמה הצבעות ירדו לטמיון בגלל ח"כים שהיו להם קשיים בקואורדינציה?

"אם אני הייתי היום יו"ר הכנסת הייתי עושה שני דברים: 1) הייתי מסתפק באזהרה חמורה לגורלובסקי. 2) פונה לוועדת הכנסת במקום לוועדת האתיקה ומבקש ממנה להסדיר את עניין תקנון ההצבעה והמנגנון אחת ולתמיד. התקנון נקבע בסוף שנות הארבעים ותחילת החמישים ויש בו המון עיוותים. למשל, יו"ר הכנסת רשאי לא לספור בכלל את מספר הקולות ולהתרשם על פי מראית עין אם יש רוב או אין. לכן, גורלובסקי לא אשם. הוא בכלל לא עבר על התקנון.

"אתה מבין שמנגנון ההצבעה הוא ניסיוני כבר 15 שנים? איך יכול להיות מצב כזה? בתקופתי כיו"ר הכנסת תכננתי להכניס בו שינוי ולהסדיר אותו, אבל מכיוון שהדבר עולה הרבה כסף חששתי שילינו עליי שאני מבזבז כספים. אבל כיום, בעיקר לאחר התפוצצות הפרשה הזאת, זה נושא שצריך להיות בקדימות הטיפול של יו"ר הכנסת, רובי ריבלין.

"אל תשאל אותי לדעתי על יו"ר הכנסת הנוכחי. אני יכול להגיד לך שהוא עושה עבודה טובה ומתפקד נכון. בעצם, אני יכול גם לומר שהוא הרבה יותר טוב מקודמו (אברהם בורג מהעבודה, עמו לתיכון היה סכסוך מתוקשר - א.כ.).

"השיטה פשוטה באופן יחסי"

דובר הכנסת מסר בתגובה כי לאחרונה יצא מכרז להחלפת מנגנון ההצבעה האלקטרוני, וכי החברה הזוכה כבר שוקדת על פיתוח תוכנה מתאימה. באשר לטענות על חוסר מקצועיות הח"כים בענייני הצבעה, נמסר בתגובה כי חברי הכנסת החדשים מקבלים הסברים והכשרה על שיטת ההצבעה: "השיטה היא פשוטה באופן יחסי... להוציא מקרה אחד בשת 1990 לא זכור מקרה בו נעשתה הצבעה כפולה".

באשר לביקורת של תיכון על תקנון הכנסת אומרים בדוברות הכנסת כי: "תקנון הכנסת בנושאי הצבעות הוא פשוט ומובן. אם לדעת דן תיכון יש שינויים או שיפורים שניתן להכניס לתקנון, אנו נשמח אם ישמיע אותם ואנו נבחן אותם ברצינות רבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully