וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביילין: "שרון מחזיר את ישראל למסלול אוסלו"

אלי כהנא

26.5.2003 / 11:30

יוסי ביילין מפוכח. הסיכויים למימוש מפת הדרכים אינם מצוינים, אבל אישורה מוכיח לו את צדקת השמאל לאורך השנים. בראיון לוואלה! הוא מספר על שאיפתו להקמת מחנה שמאל גדול ועל גמילתו הסופית ממפלגת העבודה

-יוסי ביילין, אחד מאדריכלי אוסלו, ממשלת ישראל אשרה אתמול את מפת הדרכים. האם זהו רגע היסטורי או תחנת מעבר נוספת בדרך לשומקום?
-"זהו רגע היסטורי. לא בהכרח מכיוון שכתוצאה מכך המציאות תשתנה – היא עלולה לא להשתנות – אלא מכיוון שיש כאן הודאה מפורשת של הימין בישראל שאחרי 36 שנים מתברר שהשמאל צדק בוויכוח ההיסטורי. לא משנה אם ממשלת הימין הגיעה לכך כתוצאה מלחץ אמריקאי או אחר, הרי בסופו של דבר הבעיה הדמוגרפית לא יכולה להיפתר בדרכים מטורפות כמו טרנספר או אחרות. במזרח התיכון הזה של המאה ה- 21 או שתהיינה 2 מדינות – ישראל ופלסטין, ששוכנות זו לצד זו – או שתהיה מדינה אחת, בעלת רוב פלסטיני. המשמעות של מדינה כזאת, הוא כמובן סוף הציונות".

-כולנו מכירים את חילוקי הדעות הפנימיים בתוך ישראל ואפילו בתוך הממשלה, לגבי מפת הדרכים – מה המצב, להערכתך, בצד הפלסטיני, ועד כמה הם עלולים להכשיל את המהלך או יסייעו לקידומו?
-"הצד הפלסטיני, כמו הישראלי, מאופיין בדיעות שונות. הממשלה שם היא חלשה, משתי סיבות: האחת היא העובדה שישראל הרסה את הרשות על תשתיותיה ומנגנוני הביטחון שלה. אין ברשות אכיפה של חוק וסדר וביטחון מסכל. לכן, גם אם הפלסטינים מאוד רוצים לממש את המפה, הם יזדקקו לזמן. הם מריגישים שהדרך היחידה מבחינתם לקנות זמן היא להגיע להודנא (הסכם הפסקת אש זמני – א.כ.) עם החמאס, דבר שהוא לא פשוט עבורנו.

"הבעיה השניה היא המבנה השלטוני החדש ברשות. המבנה של נשיא וראש ממשלה אינו פשוט. הוא מזמין עימות בין השניים – ערפאת ואבו מאזן – בוודאי כשהוא מתחולל בתוך ישות כל-כך צעירה. לכן, יכול מאוד להיות שהעימות בין השניים יקשה גם הוא על מימוש המפה".

-האם מבחינתך, העובדה שממשלת ימין בראשות שרון אישרה את מפת הדרכים היא גם סמלית, מעבר להיותה שלב בדרך לפתרון הסכסוך?
-"שרון מחזיר את ישראל למסלול אוסלו. המסלול הזה אומר שבסופו של הסכסוך יקומו באזור שתי מדינות שכנות, פחות או יותר, לפי הגבולות של קווי 67. זה גם הסיפור של מתווה קלינטון, של תוכנית מיטשל ושל חזון בוש. אפשר לקרוא למסלול הזה בכל שם שרוצים – דרך רבין, מסלול אוסלו, מפת הדרכים, אבל עדיין זה יהיה אותו רעיון שעומד ביסודו של אותו פתרון".

-במהלך כמעט שלוש שנות אינתיפאדת אל-אקצה איבדו שני הצדדים לחלוטין את האמון אחד בשני. כיצד, אם בכלל, ניתן להגיע למימוש המפה – ובסופו של דבר לשלום – כאשר האווירה היא של מבוי סתום?
-"ונניח שהיה אמון מלא בין שני העמים, ושני המנהיגים, נו אז? הבעיה המרכזית כיום אינה חוסר אמון בין הצדדים, אלא חוסר היכולת של הרשות לשלוט. בצד הישראלי הבעיה היא חוסר הנכונות של ישראל לשלם את מחיר הסדר הקבע. דבר נוסף הוא ששני הצדדים אינם מתלהבים ממפת הדרכים. שניהם לא יתאבלו את המפה לא תתממש. הפלסטינים חוששים שהסדר ביניים יוריד אותם מסדר היום העולמי וייחשב לפתרון מצוקותיהם בעיניי העולם. הישראלים, לעומת זאת, חוששים שהסדר ביניים יוביל להסדר קבע, שמתוצאותיו הם חוששים מאוד.

"לכן, התפקיד של האמריקאים כאן הוא קריטי. אם הם ייכנסו לעובי הקורה וילחצו על שני הצדדים לממש את המפה, יש סיכוי לא רע להוצאתה לפועל. אולם אם האמריקאים יסתפקו רק בהתערבות בשלב זה, דבר לא ישתנה כאן. שני הצדדים פועלים למימוש המפה כמי שכפאם שד ולא כמי שמתלהבים להתקדם. הרי ממשלות הימין עסקו לאורך כל השנים בדחיית הקץ, בדיוק להיפך מממשלות השמאל שנהגו תמיד כאילו הזמן דוחק. השעון שמתקתק הוא זה של הבעיה הדמוגרפית, כמובן".

חלומות על שמאל גדול

-מפלגת העבודה הכריזה אמש על מהלך שבסופו תבחר יו"ר זמני, האם המפלגה הזאת עדיין רלבנטית בעיניך?
-"מה שחשוב לי הוא שהשמאל בישראל יהיה חזק ביחד. אין לי דבר כנגד מפלגת העבודה. חשבתי בשעתו שהיא סיימה את תפקידה, אבל כרגע מה שחשוב הוא שכל מחנה השמאל יתאחד ויפעל להקדמת הבחירות, כגוש שלום אחד. זה לא יקרה מחר, אבל זו הדרך היחידה לממש את מפת הדרכים. כמובן שאם שרון יפעל למימוש המפה הוא יקבל רשת ביטחון מהעבודה וממרצ, אבל אם לא, נפעל להדחתו".

-האם אתה רואה, בעתיד, אולי בהרכב אנושי אחר, את עצמך חוזר לשורות הבית הפוליטי שלך – מפלגת העבודה?
-"אני לא רואה כל אפשרות לחזור למפלגת העבודה. אבל איחוד על רקע רעיוני של כל מפלגות השמאל הוא בהחלט אפשרות שאשקול להיות שותף לה".

-מה בנוגע לראשות מרצ? האם תשקול להתמודד בעתיד על תפקיד זה?
-"גם זה לא עומד על סדר היום מבחינתי. אבל לא רק על סדר היום שלי, היות ומרצ אינה עתידה לבחור מנהיג. זה, כמובן, אינו אומר שלא אתמודד על ראשות הגוף החדש שיקום".

-מתי באמת יקום כבר הגוף החדש? הדיבורים על הקמתו תפסו תאוצה עם פרישת מצנע. היכן עומדים הדברים כרגע?
-ההחלטה של מפלגת העבודה למנות יו"ר זמני – וכל הסבירות היא שמדובר בשמעון פרס – תעכב כל מהלך כזה. לפחות בשנה הקרובה, אני לא רואה כל סיכוי לכך להתממש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully