וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתה כללית במשק ביום רביעי

29.4.2003 / 0:03

פרץ: זהו המאבק הציבורי והחברתי החשוב ביותר שהיה במדינה להצלת הדמוקרטיה; טען: נתניהו רוצה לשבור המערכת המאורגנת בישראל; בין השובתים: משרדי הממשלה, מערכת החינוך והבנקים

מטה המאבק של ההסתדרות החליט אתמול אחר הצהריים על שביתה כללית במשק שתתחיל ביום רביעי בשעה 06:00 בבוקר. ביום זה אמורה התוכנית הכלכלית לעלות להצבעה בכנסת בקריאה ראשונה. שלשום הורה יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, על הפסקת המו"מ עם משרד האוצר. פרץ נימק את החלטתו בכך שוועדת השרים לענייני חקיקה התכנסה שלשום בלילה כדי להכין את התכנית הכלכלית לקראת הגשתה להצבעה.

השביתה תקיף את משרדי הממשלה ויחידות הסמך (כגון ביטוח לאומי ושירות התעסוקה), הרשויות המקומיות, המועצות האזוריות, החברות הממשלתיות, רשות הדואר, רשות שדות התעופה, נמלי הים, רכבת ישראל, עובדי המינהל באוניברסיטאות, מזכירויות בתי המשפט, הבנקים, הבורסה ומפעלים גדולים במגזר הפרטי והעסקי בהם קיימים ועדים. כן ישבתו המורים בבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים, התיכונים וגני הילדים.

"הארץ" דיווח כי בשל השביתה לא יהיו המראות מנתב"ג, אך הנחיתות יתקיימו כרגיל. בנוסף, ידלדלו קווי הרכבת ובנמלי הים לא תהיה פריקה וטעינה של אוניות. שירותי חברות "דן" ו"אגד" יתקיימו כמעט כרגיל.

מטה המאבק של ההסתדרות, הכולל עשרות ועדים מהמגזר הציבורי והפרטי, התכנס אתמול בבית הוועד הפועל בתל אביב כדי להיערך לשביתה. במהלך הישיבה אמר יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ: "אנחנו פותחים במאבק הארגוני, החברתי והציבורי החשוב ביותר שהיה במדינת ישראל, והוטל עלינו מבחינה היסטורית להוביל אותו. לדבריו, מדובר במאבק "להצלתה של הדמוקרטיה הישראלית. גם אם ילקו אותנו עכשיו- ההיסטוריה תשפוט אותנו. מדינת ישראל תודה לנו מאוד על כך שהצלנו את הדמוקרטיה בישראל ולא נתנו את התקדים של פגיעה בזכות קניין. כי היום פוגעים בזכות קניין בהסכם הקיבוצי, ומחר יפגעו בזכויות קניין בבית של כל אחד מהאזרחים בישראל".

פרץ תקף את שר האוצר, בנימין נתניהו, ואמר כי השר לא מתעניין בחיסול הגירעון, אלא בשבירת המערכת המאורגנת בישראל. לדבריו, מדובר בהחלטה אידיאולוגית של האוצר לנפץ את היכולת לשמור על ערכי ההסתדרות.

יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, עודד טירה, אמר לקול ישראל כי השביתה תביא לנזק של 400 מיליון שקלים, שיגיע כעבור מספר ימים למיליארד שקלים ביממה. לדבריו, הנפגעים הראשונים מן השביתה יהיו ענפי הייצוא והסחר הבינלאומי שאמורים לחולל צמיחה במשק ולהוסיף למשק מקומות עבודה - דבר שלהערכתו לא יקרה בקרוב. "הכרזת שביתה היום במשק כמוה כהכרזת מלחמה על המשק הלאומי, ולכן אני קורא לעמיר פרץ לחזור לאלתר לשולחן המו"מ... לספקים וללקוחות שלנו פשוט נמאס מאתנו. יהיו יותר מובטלים מקרב עובדי המפעלים, הסוחרים וכל מי שעובד בתחרות בישראל. יהיה פחות שכר לעובדי המפעלים ויהיה יותר שכר לפקידים במגזר הציבורי". הלשכה שוקלת לפנות לבית המשפט בניסיון למנוע את השביתה.

ועדת הכספים אישרה קיצוץ של 5 מיליארד שקל

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול אחר הצהריים חלק מן התוכנית הכלכלית, שאינו נזקק לשינוי בחקיקה, הכולל קיצוץ של חמישה מיליארד שקלים. שלושה מנציגי הליכוד בוועדה, הח"כים אלי אפללו, איוב קרא וחיים כ"ץ, סירבו להצביע בעד הקיצוץ, והוחלפו בידי יו"ר הקואליציה, ח"כ גדעון סער, זמן קצר לפני ההצבעה.

בין היתר נכלל בקיצוצים ביטול מענקי המשכנתאות לזכאים. חברי כנסת וגזבר הסוכנות, שי חרמש, הזהירו כי ביטול ההטבה הזאת תפגע קשות בעליה. ח"כ חיים אורון (מרצ) הזהיר מפגיעה קשה בשכבות הביניים. "אם תושבי הארץ, שבגיל צעיר יחסית בסביבות גיל השלושים מחליטים לקנות דירה, ועד היום היו מקבלים עזרה מסוימת קטנה כמענק כחלק מהמשכנתא, והיום כל הדבר הזה יתבטל. הם נכנסים למערבולת של הלוואות בשיעורים רציניים שלא ניתן להחזיר אותן".

במקביל, שינתה הממשלה חלק מן התוכנית הכלכלית. ועדת השרים לענייני חקיקה אימצה אחר הצהרים את הצעת יו"ר הוועדה, שר המשפטים יוסף לפיד, להפחית את הקיצוץ בשכר עובדי המגזר הציבורי. בתמורה, תפחית הממשלה את הקיצוץ בהשתתפותה בקרן ההשתלמות של העובדים. מדובר בהוראת שעה לשנתיים עם אופציה להארכה בשנה נוספת.

מערכת החינוך פעלה אתמול כסדרה, למרות שלא הושגו הסכמות במו"מ בין ארגוני המורים למשרדי האוצר והחינוך. אתמול החלו לפעול ועדות השימוע במשרד החינוך למורים המיועדים לפיטורין. המו"מ בין הצדדים יימשך במהלך השבוע, אך טרם נקבע מועד רשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully