וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת חקירה: מותו של ראול ולנברג ב-47' אינו ודאי

12.1.2001 / 18:01

הוועדה המשותפת לרוסיה ושבדיה מסרה כי אין היא יכולה לקבוע בוודאות שהגירסה לפיה נרצח חסיד אומות העולם ברוסיה נכונה; בפני הוועדה הובאו עדויות כי ולנברג היה בחיים בשנות ה-80'

פרשת מותו המיסתורי של חסיד אומות העולם, ראול וולנברג, מסתבכת עם פירסום מסקנות ועדת החקירה המשותפת של רוסיה ושבדיה. הוועדה לא הצליחה להוכיח כי ולנברג, דיפלומט שבדי, נרצח על ידי ה-ק.ג.ב במוסקבה ב-1947, שנתיים לאחר היעלמו.

ממסקנות הוועדה עולה כי ישנה אפשרות כי ולנברג הוחזק בחיים בכלא הרוסי שנים רבות כדי שישמש בעתיד כקלף מיקוח. ולנברג נעצר על ידי כוחות הביטחון הסובייטים בזמן שפלשו לבודפשט ב-1945 ומאז נעלמו עקבותיו. לפני כחודש פירסמה רוסיה הודעה בה הודתה כי ולנברג נרצח בזמן הטיהורים של סטאלין ובכך טיהרה את שמו. התובע הכללי הרוסי הודה כי לא היתה סיבה חוקית לעצור את ולנברג.

בהודעת הוועדה המשותפת נמסר כי לגירסא הרוסית אין סימוכין וכי "אין יסוד סביר להניח" שהיא נכונה. עוד נמסר בהודעה כי הוועדה לא יכולה להתעלם מעדויות שהושמעו לפניה לפיהן נראה ולנברג בחיים בשנות ה-70' וה-80'.

ולנברג היה בן למשפחה עשירה שניצל את קשריו בתקופת מלחמת העולם השנייה כדי להציל את חייהם של אלפי יהודים מציפורני השלטון הנאצי. הוא כיהן אז כשגריר בהונגריה, הנפיק ליהודים דרכונים ואישורי כניסה לשבדיה - תעודות שהצילו את חייהם.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully