וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווארמה, בולונז ומג'דרה: מנות הקרב של העתיד כבר הגיעו ללוחמים ברצועה

עודכן לאחרונה: 14.2.2024 / 9:23

הן מכילות את כל הערכים התזונתיים הדרושים לחייל בשטח, עמידות לאורך זמן והותאמו במיוחד לטעם הישראלי. בצל המלחמה, תהליך הפיתוח של הדור הבא של מנות הקרב של צה"ל הואץ - ואלפים מהן כבר נוסו על חיילים ברצועה: "שינוי תפיסה שהייתה בצה"ל עשרות שנים"

פיתוח מנות קרב במעבדת הפוד טק של מכללת תל חי/נדב אבס
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. 12 בפברואר 2024. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. 12 בפברואר 2024/דובר צה"ל

האם בקרוב חיילי צה"ל יאכלו בקרוב מנת קרב חמה שכוללת שווארמה טבעונית, פסטה בולונז ומג'דרה? בימים האחרונים חולקו לחיילי צה"ל שנלחמים ברצועת עזה 3,000 מנות קרב שעשויות להחליף את מנות הקרב הקרות. מדובר במנה חמה בעלת ערכים תזונתיים חשובים לחייל במצב לחימה ומותאמת לטעם הישראלי. המנה פותחה במעבדות הפודטק של המכללה האקדמית תל-חי עם בעלי חברת פרוסולב טכנולוגיות, ארתורו גייפמן וגיא טובי, בהובלת מפא"ת משרד הביטחון, ענף המזון בצה"ל וקצין רפואה ראשי.

לדברי ד"ר מאיר שליסל, טכנולוג מזון בכיר ומנהל מעבדת הפודטק בתל-חי, "לפני כשנתיים פנו אלינו ממשרד הביטחון והתבקשנו לפתח מנת קרב חדשה. הדרישה הראשונה היתה שתהיה טעימה לחיך הישראלי ולאחר מכן, הגיעו דרישות נוספות חשובות: על המנה להכיל חלבון ברמה גבוהה וכן שתהיה בעלת רמת נתרן גבוהה, כדי לספק ללוחמים את המלחים הרבים שהם מאבדים תוך כדי הזעה בזמן הלחימה".

גיא טובי, מומחה להנדסת מזון, בעלי חברת הייעוץ פרוסולב, ומנכל מכון המזון הלאומי במכללה האקדמית תל-חי, מסביר כי בבסיס פיתוח המנה החדשה עמד הרעיון לשנות את התפיסה לגבי מנת הקרב, שהייתה מקובלת בצבא במשך עשרות שנים.

מבצע חרבות ברזל, מנת קרב של חיילי צה"ל. אבי רוקח, עיבוד תמונה
מבצע חרבות ברזל, מנת קרב של חיילי צה"ל/עיבוד תמונה, אבי רוקח

"אחד הקריטריונים החשובים היו חיי מדף ארוכים; התבקשנו לפתח מנה מבושלת שתוקפה יהיה לשנתיים לפחות ותשמור על מרקם טוב לאורך חיי המדף", מסביר טובי. "לכן, בוצע תהליך הכנה ייחודי והמנה נארזה בשקי מיוחדת שאטומה לחדירת אוויר ולחות, שניתן להעבירה תהליך עיקור מיקרוביאלי ובכך לאפשר חיי מדף ארוכים. בנוסף על המנה להיות בעלת ערך תזונתי גבוה וערך קלורי רב, בעלת משקל מינימלי, באריזה שתיכנס בצורה נוחה לתרמיל ולא תתפוס הרבה מקום".

קריטריון חשוב נוסף שהוצב בפני המפתחים היה שהלוחמים יוכלו לאכול את המנה כאשר היא חמה. לצורך חימום המנה בשטח החיילים מכניסים כרית החימום יחד עם שקית המזון ומעט מים לתוך שקית חימום שניתנת לסגירה ולאחר כ-12 דקות המנה חמה. המגע בין תכולת כרית החימום למים גורמת לריאקציה היוצרת רתיחה של המים. האדים מרתיחת המים והמגע של השקית המיוחדת עם הכרית החמה, מחממים את המזון. המנה כוללת גם טורטיות ומספר רטבים: טחינה, עמבה, קטשופ, צ'ילי ומיונז, לבחירתם של הלוחמים.

תהליך הפיתוח הארוך כלל מבחני טעימות בהשתתפות לוחמים, שיפור ושדרוג המנה עד לתוצאה הסופית. התהליך הואץ באופן משמעותי בעקבות המלחמה שפרצה ב- 7 באוקטובר ובימים אלה אלפי מנות קרב חולקו ללוחמים בעזה. "התגובות שאנו מקבלים נלהבות מאוד" אומר ד"ר שליסל "עכשיו אנו שוקדים על פיתוח מנות נוספות ביניהן מנות קרב בשריות הכוללות נתחי בשר בקר ופסטה בולונז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully