וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב גדלה במיליון קמ"ר תוך יום - וזו הסיבה המפתיעה לכך

21.1.2024 / 0:01

בוקר אחד התעוררו תושבי ארה"ב לגלות שהמדינה שלהם גדלה בשטח של מיליון קילומטר רבוע (שזה פי 50 משטח ישראל) - וזה לא כתוצאה מפלישה לארץ זרה או כוחות גיאולוגיים משונים. הנה הסיבה לכך

קו החוף של ארצות הברית - מהחלל/NASA

רק לפני מספר שבועות נחשף שארצות הברית גדלה בלא פחות ממיליון קמ"ר בין לילה - כמעט פי שניים משטחה של ספרד ופי 50 משטח ישראל. פרץ הגדילה הבלתי צפוי הזה הוא לא תוצאה של פעילות של כוחות גיאולוגיים מוזרים וגם לא פלישה לארץ זרה, אלא בגלל מדינות המנסות לתבוע את הטריטוריה שמסביב לקרקעית האוקיינוס שלהן.

המדפים היבשתיים הם אזור של קרקעית הים המקיף שטחים גדולים שבהם הים רדוד יחסית לאוקיינוס הפתוח. על פי החוק הבינלאומי, מדינות יכולות לתבוע את הזכויות למדפים היבשתיים הללו, מה שמאפשר להן לנהל ולנצל את המשאבים שיש בהם.

לא פחות מ-75 מדינות הגדירו את מגבלות המדף היבשתי המורחב שלהן (ECS), המתייחסות לחלק של המדף היבשתי מעבר ל-200 מייל ימי (230 מייל/370 קילומטרים) מהחוף. עד כה ארה"ב לא עשתה זאת.

ב-19 בדצמבר 2023, מחלקת המדינה האמריקאית הכריזה על קואורדינטות גיאוגרפיות חדשות המגדירות את מה שהם טוענים שהוא אזור ה-ECS שלהם. מאז 2003, רשויות ארה"ב משתפות פעולה עם ה-NOAA, המכון הגיאולוגי של ארה"ב ו-12 סוכנויות אחרות, כדי לאסוף נתונים גיאולוגיים כדי להגדיר את הגבולות החיצוניים של ה-ECS שלהם.

לאור עבודה זו, ארה"ב תובעת כעת ECS בשבעה אזורים מהחוף: הקוטב הצפוני, האוקיינוס האטלנטי (החוף המזרחי), ים ברינג, האוקיינוס השקט (החוף המערבי), איי מריאנה ושני אזורים במפרץ מקסיקו. בסך הכל, זה שטח בגודל של מיליון קמ"ר (יותר מ-386,000 מייל רבוע).

המדף היבשתי מול חופי לוס אנג'לס בתמונה הודות לנתונים באטימטריים. USGS Pacific Sea-Floor Mapping Project, אתר רשמי
המדף היבשתי מול חופי לוס אנג'לס בתמונה הודות לנתונים באטימטריים/אתר רשמי, USGS Pacific Sea-Floor Mapping Project

"אמריקה גדולה יותר ממה שהייתה אתמול", אמר מיד טרדוול, סגן מושל אלסקה לשעבר ויו"ר ועדת המחקר הארקטי של ארה"ב לשעבר, ב-19 בדצמבר, כך מדווחים ב-Alaska Public Media לפי מידע שפורסם גם ב-IFLscience.

"זו לא בדיוק הרכישה של לואיזיאנה. זה לא ממש הרכישה של אלסקה, אבל השטח החדש של הקרקע והמשאבים התת-קרקעיים מתחת לאדמה שבשליטת ארצות הברית גדול יותר משתי קליפורניות", הוסיף.

החוקיות של כל הצעד הזה קצת מעורפלת, מסביר טרידוול בפוסט שנכתב עבור מרכז וילסון. כדי להפוך את ההגדרה לרשמית, ארה"ב צריכה להגיש נתונים ודו"חות לאמנת האו"ם לחוק הים (UNCLOS). עם זאת, ארה"ב לא אישרה את הדברים דרך האו"ם עקב חילוקי דעות פוליטיים מורכבים (ההסכם אושרר על ידי 168 מדינות והאיחוד האירופי).

זה משאיר אי ודאות לגבי האופן שבו ההצעה תתקבל לפי החוק הבינלאומי.

"אם מישהו היה חוזר ואומר, 'המדע שלך גרוע', אני חושב שארצות הברית הייתה מקשיבה", אמר טרדוול לתקשורת, "אבל אני לא חושב שהמדע רע. אני חושב שהיה לנו מדע טוב מאוד".

עוד דברים שקורים בארה"ב:
האי המסתורי ליד ניו יורק ננטש לפני 50 שנה ומאז אף אחד אינו רשאי לבקר בו

אמריקאים מגלים רק עכשיו את האמת על אלסקה: "מאשימה את המורים שלי"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מפה המציגה את המדף הקונטיננטלי המורחב של ארה"ב (ECS). US State Department, אתר רשמי
מפה המציגה את המדף הקונטיננטלי המורחב של ארה"ב (ECS)/אתר רשמי, US State Department

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


מיותר לציין שטענה לגבולות ימיים חדשים יכולה ליצור מחלוקת על הבמה הבינלאומית. כמה מהפרעות הגיאו-פוליטיות המשמעותיות ביותר בתקופה האחרונה עירבו את סין ושכנותיה, כמו הפיליפינים ווייטנאם, בשל תביעות בים סין הדרומי.

עם זאת, ארה"ב צפויה להרוויח הרבה מההצהרה האחרונה שלה - הרחבת שטח קרקעית האוקיינוס באוקיינוס הארקטי עשויה לפתוח את האזור להמשך כרייה, שילוח ודיג - למרות הנזק הפוטנציאלי שהוא עלול לגרום מבחינה סביבתית.

יש לכך גם השלכות על ביטחון המדינה והפעלת הכוח הצבאי שלה בעולם. כפי שכתב סר וולטר ראלי במאה ה-17: "כי כל מי שפוקד על הים, פוקד על המסחר; כל המצווה על מסחר העולם, מצווה על עושר העולם, וכתוצאה מכך על העולם עצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully