וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 חורים בראש וחוט ברזל בעין שמאל. ללא הרדמה מלאה

אלי כהנא

18.3.2003 / 12:00

סרטון שהגיע לוואלה! חושף תמונות קשות מהנעשה במעבדה לחקר המוח באוניברסיטה העברית. הניסוי שנערך בקוף מאליש מגלה את פניו האכזריות של המדע

הסרטון המצורף בסוף הכתבה מכיל תמונות קשות מאוד לצפייה. הוא צולם בהסתר על ידי עובדת במעבדה לנוירוביולוגיה – חקר המוח באוניברסיטה העברית בירושלים. העובדת, שהועסקה במקום הזדעזעה מהתנאים הקשים בהם מוחזקים הקופים ופנתה ל"אגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים" בבקשה להצטייד במצלמה כדי לתעד את המתחולל שם.

הסרטון הערוך מתאר את ניסוי שנערך בקוף העונה לשם מאליש, אחד מארבעה קופים שהוחזקו במעבדה של ד"ר אודי זוהרי מהאוניברסיטה העברית. בסרטון המצורף נחשפות תמונות קשות, שנחשפות בוואלה! בפעם הראשונה ומלמדות על דרך הייסורים ומסלול הסבל שעבר מאליש במעבדת הניסוי.

במהלך הניסוי נקדחו בגולגולתו של מאליש 20 ברגים וחוט ברזל הוחדר לתוך עינו השמאלית. במהלך הניסוי מאליש לא היה שרוי בהרדמה מלאה – תוצאה של מתן חומר הרדמה שתוקפו פג, וממילא במינון נמוך מהרצוי.

הקופים במעבדת הניסויים מוחזקים בתנאים קשים מאוד – לעתים הם מוצמדים למתקן כדי למנוע מהם לזוז, מורעבים ומוצמאים על מנת לדרבן אותם לשתף פעולה עם החוקרים. אלקטרודות מחוברות להם למוח והם שוהים במרתף תת-קרקעי, הרחק מאור יום. לטענת אנשי "האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים", המחקרים המבוצעים במעבדה אינם תורמים דבר וחצי דבר למדע הרפואה ולהצלת חיי אדם. יש להם חלופות מתקדמות ולא פוגעניות בהן לא נעשה שימוש. תוצאות הניסוי המדובר, בו נעשה שימוש במאליש, פורסמו בכתב העת המדעי NATURE וסוכמו במילים הבאות:"גילינו כי קופים מסוג מקוק ארוך זנב זוכרים שלוש תמונות ברצף".

בחודש אוקטובר 2002 הוגשה עתירה לבג"צ בבקשה להורות לד"ר אודי זוהרי להפסיק את הניסויים במעבדה. לאחר שני דיונים החליט בג"צ להורות למשרד הבריאות על הקמת ועדה שתתמודד עם נושא הניסויים בבעלי חיים. עד היום, חמישה חודשים לאחר החלטת בית המשפט, לא הוסדרה כהלכה הוועדה. אנשי האגודה חוששים כי עיכוב הקמתה יגרום לסבל נוסף ומיותר לקופים רבים.

ד"ר אודי זוהרי מהאוניברסיטה העברית, שבמעבדתו נערך הניסוי המופיע בסרטון, סירב להגיב לכתבה והפנה אותנו להחלטת בג"צ. יותר מזה לא היה מוכן להגיד.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully