וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מהיום: זכויות היוצרים על דמותו של מיקי מאוס פקעו

ד"ר אייל ברסלר

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 10:00

לפני שאתם פותחים חנות של מוצרי מיקי, שימו לב שמדובר רק בדמות מהסרטון הראשון ששודר ב-1928

דיסני 100 - חלום שמתגשם/דיסני

מיקי מאוס הוא אחת הדמויות המצוירות הידועות והמפורסמות בעולם, והדמות הזו שווה למי שיצר אותה הרבה מאוד כסף. כמה כסף? נכון לדצמבר 2023, חברת וולט דיסני שווה 178 מיליארד דולר. כמובן שהכסף הזה מגיע ממרצ'נדייז של דמותו של מיקי מאוס ודמויות נוספות, כמו גם פארקי שעשועים, ערוץ דיסני, אתרי נופש, אולפנים כדוגמת פיקסאר ומארוול ועוד.

דמותו של מיקי נוצרה על ידי המאייר וולט דיסני בשנת 1928, וזכויות היוצרים בגינו היו בתוקף כ-95 שנה.
בשנות השבעים, המאייר דן אוניל וחבריו במחתרת "Air Pirates" אירו את דמותו של מיקי וחבריו, ולאחר משפט ממושך נקנסו בשנות השמונים בסכום של 2 מיליון דולר.

Screenshot of Mickey Mouse from the film Steamboat Willie (1928). צילום מסך, אתר רשמי
מיקי מאוס המקורי. עכשיו הוא נחלת הכלל/אתר רשמי, צילום מסך

והנה, היום נפל דבר והזכויות על שימוש בדמותו של מיקי מאוס פגו. במילים אחרות, כל אחד יוכל להשתמש בדמותו מבלי לשלם תמלוגים לחברת דיסני. לפני שאתם רצים להדפיס את דמותו על חולצה, מחברת או כל דבר אחר חשוב שתדעו שהזכויות פגו רק בנוגע למיקי מאוס המקורי, זה שעוד בצבעי שחור-לבן מסרט האנימציה ספינת הקיטור וילי (Steamboat Willie) משנת 1928. המיקי הזה יהיה חופשי לנחלת הכלל.

באופן עקרוני הזכויות כבר היו אמורות להסתיים 56 שנה אחרי שנת ההוצאה של הסרט הראשון בכיכובו. ואולם דיסני הפעילה לחץ כבד של דיסני כדי שהזכויות יישמרו שוב ושוב עד ל-95 שנים מהצגתו לראשונה, כלומר 2023. כעת, כשאנחנו לקראת 2024, דיסני מוותרת על הזכויות והתוקף לא יוארך יותר.

ועדיין, מיקי מאוס עבר שינויים רבים ב-95 השנים האחרונות. חלק מהשינויים הם גרפיים (עיצוביים). ההגנה בזכות יוצרים פגה על הדמות המוקדמת והיא עדיין תקפה לדמות העגלגלה - האנושית של היום. דמויות מיקי מהשנים האחרונות עדיין מוגנים בזכויות יוצרים ובסימני מסחר.


חלק מהשינויים שמיקי עבר במשך השנים מהווים שינוי של ממש בתכונותיו, אופיו ויחסו לסביבה ומכאן גם נגזרות זכויות היוצרים עליו. הוספת צבע - הטכניקולור של שנות הארבעים והחמישים איפשרה לדיסני לעדן ולהאניש את הדמות, שתחילה דמתה לעכברוש והיום - לילד של ממש.

עוד בוואלה!

200 מיליון שקל לניקוי הירקון: "נרחץ בו לכל אורכו"

לכתבה המלאה
"פנטזיה". Motion Picture © 1940 Disney Enterprises, Inc. All rights reserved באדיבות דיסני ישראל,
מיקי מאוס ב-1940. דמותו השתנתה במהלך השנים/Motion Picture © 1940 Disney Enterprises, Inc. All rights reserved באדיבות דיסני ישראל

בנוסף, בשינוי מראינוע לקולנוע, מיקי זקוק היה לקול, והמדבב התחלף משך השנים, משווה למיקי את ייחודיותו: פעם בוגר ועצמאי, והיום יותר ילד-מבוגר. הבדל נוסף הוא במיקום - בגרסת 1928, הפרסום הראשון של "אניית קיטור ושמה ווילי", מיקי היה נווד, עתה הוא גר בבית (ואיור הבית ותכולתו, לרבות הכלבלב והברווז שחיים בבית) שעדין מוגנים בזכויות יוצרים.

התנהגות שלוחת רסן של נווד התחלפה בתקינות פוליטית למגדר האחר, לרבות בכל האמור ביחסים בין מיקי ומיני. הבדל נוסף הוא בחירויות - בתחילת הדרך, מיקי היה הבוס הישיר של עובדיו: גופי ודונלד. היום הם חברים של ממש. יחד עם זה, מנהיג נשאר מנהיג, ומיקי הוא עדין ראש החבורה והוא הגיבור העומד (הרבה פעמים לבד) מול הרוע.

הכותב הוא מומחה בקניין רוחני ועריכת פטנטים, מייסד משרד עו"ד ברסלר ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully