וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי הרבה נרצחים בכל הזמנים, כפול מבשנה שעברה: השנה המדממת ביותר בתולדות החברה הערבית

עודכן לאחרונה: 31.12.2023 / 23:13

מנתוני "יוזמת אברהם" עולה כי 250 ערבים קיפחו את חיים ב-2023 בנסיבות של אלימות ופשיעה, יותר מפי שניים בהשוואה לשנה שעברה. מתוך אותם מקרים, רק 23 פוענחו. היוזמה מאשימה את הממשלה ואת השר בן גביר בכישלון. "כדי למגר את הפשיעה דרוש רצון אמיתי"

זירת הרצח בלוד, 29 בדצמבר 2023/דוברות המשטרה

שנת 2023 היא המדממת ביותר בתולדות המדינה מבחינת פשיעה ואלימות בחברה הערבית - כך עולה הערב (ראשון) מסיכום השנה שמפרסם ארגון "יוזמות אברהם", העוקב אחר מגמות בחברה הערבית בישראל.

מנתוני "יוזמת אברהם" עולה כי 250 ערבים קיפחו בשנת 2023 את חייהם בנסיבות של אלימות ופשיעה, כששישה מתוכם פלסטינים. מספר קורבנות זה גדול ביותר מפי שניים בהשוואה לשנה שעברה. זאת, למרות האטה במספר הקורבנות מאז שהחלה מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר, ומספר הקורבנות בתקופה זו היה קטן בהתקופה המקביל ב-2022.

המגמה המצערת מגיעה ברקע שנה מוצלחת יותר, כשב-2022 נרשמה ירידה במספר הקורבנות בחברה הערבית בהשוואה לשנה שלפניה. גם במספר הנשים הנרצחות נרשמה ירידה ב2022. אולם, השנה עלה המספר ב-16 מקרים, וחזר לנתונים הגבוהים של 2021.

נתוני הפשיעה בחברה הערבית. יוזמות אברהם, אתר רשמי
נתוני הפגיעה בעשור האחרון/אתר רשמי, יוזמות אברהם

מתוך אותם מקרי מוות, הערים נצרת ולוד ספגו את מספר הקורבנות הרב ביותר, עם 17 הרוגים. השנה הייתה נצרת מוקד לפשיעה באזור הגליל, ויחד עם עוד ישובית בסביבתה הקרובה (יפיע, כפר כנא, אכסאל, עילוט ועין מאהל) המספר מגיע ל- 28.

מתוך הערים המעורבות, בולטות גם רמלה עם 10 הרוגים, וחיפה עם תשעה הרוגים. באזור הדרום בולטת העיר רהט עם 12 הרוגים בנסיבות של אלימות ופשיעה - מדובר במספר השווה לסך כל הקובנות בעיר בארבע השנים הקודמות לכך.

כל קורבנות הפשיעה והאלימות השנה נהרגו ב-219 אירועים. מתוך אותם מקרים, פוענחו רק 23, שהם כ-10.5% מכלל המקרים. "מדובר במספר זעום של מקרים, ומתוכו ניתן להסיק כי רוב הרוצחים עדיין מסתובבים חופשי", אומרים בארגון. עוד הוסיפו "יוזמת אברהם" כי לקורבנות בנפש מתווספים אלפי פצועות ופצועים בדרגות חומרה שונות, ונפגעים גוף ונפש. עוד נמסר כי מעבר לקורבנות, הפשיעה בחברה הערבית מהווה חסם להתפתחות כלכלית ופוגעת בתפקוד השלטון המקומי באופן שיכול להסיג את החברה הערבית לאחור, אחרי שיפור במגוון מדדים כלכליים וחברתיים בעשור האחרון.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נתוני הפשיעה בחברה הערבית. יוזמות אברהם, אתר רשמי
נתוני הפשיעה לפי ערים - נצרת ולוד עם הכי הרבה קורבנות/אתר רשמי, יוזמות אברהם
נתוני הפשיעה בחברה הערבית. יוזמות אברהם, אתר רשמי
נתוני הפגיעה לפי קבוצות גיל/אתר רשמי, יוזמות אברהם

ביוזמות אברהם מסרו כי "העלייה הדרסטית בהיקף הפשיעה ובמספר הקורבנות מהווה כישלון טוטאלי של הממשלה". ח"כ יואב סגלוביץ', סגן השר לבט"פ לשעבר, תומך בעמדת "יוזמת אברהם" ומוסר כי
"החל מהקמת הממשלה הנוכחית בינואר 2023 כלל התוכניות הופסקו ואין שום התייחסות כוללת לטיפול בפשיעה והתוצאות בהתאם".

"בשנה נוכחית זו" מוסיף סגלוביץ' "ראש הממשלה אינו מעורב ונושא חשוב זה אינו אחד מיעדיה המרכזיים של הממשלה. חוסר אכפתיות, ראש ממשלה לא מעורב, שר לא כשיר וממשלה לא מתפקדת - אלה הן התוצאות".

נתוני הפשיעה בחברה הערבית. יוזמות אברהם, אתר רשמי
נתוני הפשיעה לפי אזור/אתר רשמי, יוזמות אברהם

עוד מסרה היוזמה והאשימה אישית את איתמר בן גביר בנתונים הקשים. "לא ניתן להתעלם מכך ששיא העלייה במספר הקורבנות הגיע לאחר חילופי הממשלות וכניסת ח"כ איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי". הארגון קרא ל"החלפת השר בן גביר בשר שיהיה מסוגל להתמודד עם אתגר מיגור הפשיעה ולזכות ללגיטימציה ציבורית רחבה, בייחוד מהציבור הערבי".

בארגון טוענים שחילופי הממשלות ומינוי השר בן גביר הביאו להפסקת מבצע החירום "מסלול בטוח" במתכונת המקורית ולעיקורו לגמרי. כמו כן, מסרו בארגון כי התקיימו נסיונות לפגוע בתקציבים שיועדו למאבק בפשיעה מתוקף החלטת ממשלה 549.

"לפני הכול, כדי למגר את הפשיעה בחברה הערבית דרוש רצון אמיתי למגר אותה", מדגישים בארגון, "התנהלות המשרד והשר לביטחון לאומי מעלה ספק רב בנוגע לקיומו של רצון כזה. להיפך: השר מוביל מדיניות שמסמנת את כל אזרחי המדינה הערבים כאויבים, והתנהלותו לאורך השנים משקפת תפיסה לפיה חיי ערבים שווים כקליפת השום וזכויות האזרח שלהם מותנות במקרה הטוב".

איתמר בן גביר, חברון, 8 בספטמבר 2023. ניב אהרונסון
"מוביל מדיניות שמסמנת את כל אזרחי המדינה הערבים כאויבים"/ניב אהרונסון

לעומת זאת, הארגון משבח את פעילות הממשלה הקודמת בנושא. "המשרד לביטחון פנים, בראשות השר דאז עמר בר לב, סגן השר ח"כ יואב סגלוביץ והמנכ"ל תומר לוטן, הוביל את המשימה מטעם הממשלה באופן רציני ויסודי, והיה ניכר שמיגור הפשיעה ניצב גבוה בסדר העדיפויות של הממשלה. לעומת זאת, גורמים בממשלה הנוכחית ניסו להערים קשיים על תכניות במסגרת החלטת הממשלה 549 למיגור הפשיעה החברה הערבית, והשר לביטחון לאומי, יחד עם השר לפיתוח הנגב והגליל, אף הביעו תמיכה בקיצוץ תקציב הפיתוח החברתי-כלכלי החברה הערבית, שאמורים לספק מענה לגורמי העומק לפשיעה והאלימות".

טרם התקבלה תגובתו של איתמר בן גביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully