וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדע מאשר: הקלישאות על חיים שחולפים לנגד העיניים לפני המוות נכונות

13.12.2023 / 0:15

מדענים עוד לא יודעים לומר מה קורה לאדם לאחר המוות, אבל הם כנראה כן יודעים לומר מה קורה לו באותן שניות בהן הוא מת - ומסתמן שהקלישאות על אורות בהירים וחיים שחולפים לנגד העיניים עשויות להתברר כנכונות

Surviving Death -Official Trailer/Netflix

מדובר באחת הקלישאות הכי מוכרות הנוגעות למוות - הבזקים של החיים שלנו עוברים מול העיניים רגע לפני שהם מסתיימים, אך כעת חוקרים מאשרים שזו לא עוד קלישאה שנועדה לרגש או ליצור דרמה בסרטים - אלא אמת לאמיתה. מדענים דנים וחוקרים את נושא המוות מזה המון שנים והגיעו לכמה תובנות מרתקות לגבי מה שקורה במוח שלנו כשאנו נושמים את נשימתנו האחרונה.

לדוגמה, בפברואר 2022 מדענים תיעדו במקרה את פעילות המוח של גבר בן 87 כשנפטר בעקבות התקף לב. לפני הרגע הקטלני הזה, למטופל הותקן מכשיר שעוקב ללא הרף אחר גלי מוחו כחלק מהטיפול באפילפסיה שלו, אולם הקלטות האלקטרואנצפלוגרפיה (EEG) מרגע מותו אפשרו לחוקרים לקבל כמה תובנות בלתי צפויות לגבי מה שקורה כאשר אנו חוצים את נקודת האל חזור.

באופן מדהים, ה-EEG הראה שדפוסי פעילות מוח הקשורים לחלום ולשחזור זיכרונות פרצו לחיים בדיוק כשהלב הפסיק לפעום - ונמשכו זמן מה לאחר מכן. אמנם אי אפשר להסיק מסקנות נחרצות ממידע זה, אך פעילות מוחית הקשורה לשחזור זיכרון עשויה להצביע על כך שאנו באמת רואים את חיינו חולפים לנגד עינינו כאשר אנו מתים.

אפשרות זו מתחזקת עוד יותר על ידי תוצאות מחקר שכלל ארבעה חולים שמתו מהתקף לב ביחידה לטיפול עצבי אינטנסיבי (NICU) ב- Michigan Medicine, אוניברסיטת מישיגן. במעקב אחר תנודות העצבים של המטופלים כשהם נפטרו, החוקרים צפו ב"פיצוץ" של פעילות מוחית, בתוך מה שנקרא "האזור החם" של המוח, אשר יושב בצומת האונות הטמפורליות, הקודקודיות והעורף - ומקושר הן לחלום והן למחשבה המודעת.

מוח. Giphy
החוקרים צפו ב"פיצוץ" של פעילות מוחית,/Giphy

אנשים שעברו חוויית סף מוות רק אישרו את התופעה

עם זאת, כדי להבין כיצד דפוסי פעילות מוח אלו מתורגמים לחוויה ממשית, החוקרים שדבריהם פורסמו ב-Popular Mechanics שוחחו עם אנשים שמתו וחזרו לחיים, כלומר שעברו חוויית סף מוות. כחלק מפרויקט מתמשך הבוחן את חוויותיהם של חולים שמתו לפני החייאה, מדענים פרסמו לאחרונה תובנות מסדרת ראיונות שנערכו בבתי חולים רבים בארה"ב ובבריטניה.

בפרסום חלק מהנתונים שלהם בשנת 2019, המחברים חשפו כי 86 אחוזים מהמשתתפים במחקר דיווחו שראו אור בהיר, בעוד ש-54 אחוזים "חיו את חייהם מחדש", כלומר סקרו את אירועי החיים העיקריים שלהם - ואישרו שתיים מהקלישאות הנפוצות ביותר הקשורות למות. בסך הכל, חוויית המוות תוארה כנעימה ומרוממת, כאשר 95 אחוזים מהנשאלים טענו כי הרגישו תחושת שמחה ושלווה כשעזבו את גופם, בעוד שאותו שיעור אמר שהאירוע שינה אותם בצורה חיובית.

בהצגת תוצאות מפורטות יותר מוקדם יותר השנה, החוקרים חושפים כי חולים רבים היו מודעים למעשה להליכים הרפואיים שבוצעו בזמן שהם עברו החייאה, למרות שככל הנראה היו בתרדמת. בנוסף, ליותר מחמישית הייתה מה שהמחברים מכנים "חוויה זכורה טרנסצנדנטית של מוות", כלומר עזיבתם וחזרתם אפשרו להם להעריך מחדש את חייהם ולמסגר מחדש את היסטוריית חייהם, זהותם ומטרתם.

עוד בנושא:
הייתי עדה ל-2,000 מתים - וזה מה שהם אמרו לי ברגעיהם האחרונים

7 תלמידים שנמצאו במוות קליני במשך 6 שעות מספרים על חווית המוות וחזרתם לחיים

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נשמה עוזבת את הגוף. Giphy
54 אחוזים מהנשאלים "חיו את חייהם מחדש", כלומר סקרו את אירועי החיים העיקריים שלהם/Giphy

על אף התובנות הללו, המוות נותר נושא עכור שממשיך לחמוק מהסברים מדעיים. לדוגמה, לא ברור כיצד או מדוע המוח מגיב להשמדה שלו על ידי יצירת חוויות בלתי ניתנות לתיאור.

תיאוריה אחת - אם כי ברובה ספקולטיבית ולא מוכחת - היא שהמוח משחרר את התרכובת הפסיכדלית החזקה DMT בזמן שאנו מתים בניסיון לשמור על נוירונים בחיים בהיעדר חמצן. אם זה נכון, זה עשוי להסביר חלק מהתובנות הרוחניות שהושגו ברגע המוות, אם כי יש צורך במחקר נוסף לפני שניתן יהיה להצדיק טענות כאלה.

לעת עתה, קשה לומר בוודאות מה קורה כשאנחנו מתים אבל בשלב מסוים, לצערנו, כולנו נדע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully