וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי האנטישמיות באוניברסיטאות עומדים מיליארדים. זו התורמת הגדולה

עודכן לאחרונה: 10.12.2023 / 15:35

דו"ח המכון מראה כיצד קטאר מזרימה סכומי עתק באמצעות גופים שלישיים ופרויקטים בפיקוח מועט: "קטאר היא התורמת הזרה הגדולה ביותר לאוניברסיטאות בארה"ב, האידיאולוגיה שלהם - להרוס את העם היהודי והדמוקרטיה האמריקאית"

הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב, 14 באוקטובר 2023. רויטרס
הפגנה פרו-פלסטינית מול הבית הלבן. "השפעה ישירה על התגברות האנטישמיות ועל עמדות ופעילות אנטי-דמוקרטיות"/רויטרס

המכון לחקר האנטישמיות (ISGAP) מפרסם דו"ח חריף ובו הוא חושף כיצד קטאר מעבירה סכומי עתק למערב, כשהיא חומקת מפיקוח מתבקש.

הדו"ח - Networks of Hate - מגלה כי קרן העושר הקטארית SWF מעבירה לשורה של מוסדות וארגונים בארה"ב ואירופה, ביניהם אוניברסיטאות עילית, סכום שנע בין בין 500 מיליארד דולר לבין טריליון דולר.

המחקר הנוכחי מתפרסם לאחר שמחקרים קודמים של המכון מצאו כי קטאר היא התורמת הזרה הגדולה ביותר לאוניברסיטאות בארה"ב, וכי לכסף שמועבר על ידי מדינות זרות כמו קטאר יש השפעה ישירה על התגברות האנטישמיות ועל עמדות ופעילות אנטי-דמוקרטיות. קטאר מתמקדת בתרומותיה במספר מוגבל של אוניברסיטאות אמריקאיות מובילות כדי להגביר את ההשפעה שלה.

נשיאת הארוורד קלודין גיי מעידה בדיון ועדת החינוך בבית הנבחרים בוושינגטון, ארה"ב, 5 בדצמבר 2023. רויטרס
השימוע לנשיאות האוניברסיטאות בקונגרס. "נירמול של האנטישמיות בארה"ב"/רויטרס

בדו"ח נטען כי מיליארדים מועברים ללימודים גבוהים ללא חשיפת המקור כמדינת קטאר או דיווח אחר שיציג את הקשר בין מוסד הלימוד לבין המימון שהתקבל. סכומים גבוהים מועברים לאוניברסיטאות אמריקאיות שונות שביניהן טקסס A&M, קורנל, קרנגי מלון, נורת'ווסטרן ואחרות וכן אוניברסיטאות באירופה, כאשר בחלק מהמקרים אף קיימים שלוחה וקמפוס מקומיים של מוסד הלימוד בקטאר.

שיטות להעברת כסף לא מפוקח כוללות בין היתר שיתוף פעולה בין אוניברסיטאות אמרקאיות לחברות זרות באמצעות קידום פרויקטים משותפים. כך למשל, לפי הדו"ח, חברת האנרגיה הספרדית איברדרולה והסניף האמריקאי שלה אוונגריד, שימשו כלי להעברת כסף מקטאר לפרויקטים משותפים עם אוניברסיטאות אמריקאיות.

שיטה נוספת היא כנסים ויוזמות אחרות באמצעות גופים ששייכים לקטאר, כגון ארגון "wise" המוצג באתרו כ"פלטפורמה דינמית שמקדמת חדשנות בחינוך באמצעות פורטפוליו מגוון של יוזמות בתחומי המדיניות, מחקר, מנהיגות ותוכניות התמחות". לפי המחקר, יוזמות מסוג זה מקבלות חסות גם מגופים נוספים כמו בנק סנטנדר.

זרוע נוספת היא באמצעות פטנטים רשומים שנוצרו באוניברסיטאות אמריקאיות באמצעות תוכנית מחקר העדיפויות הלאומית של קטאר (NPRP) שהוקמה ב-1995, כלומר התוכנית מימנה פרויקטים ומחקרים שהובילו לרישום פטנטים באוניברסיטאות שונות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

המכון לחקר האנטישמיות ממליץ לבצע באופן מיידי שורה של פעולות שביניהן רישום כל המוסדות בשייכות המשפחה השלטת בקטאר תחת חוק רישום סוכנים זרים, כינוס שימועים בקונגרס שיבחנו את השפעת ההשקעות האגרסיביות של קטאר על החינוך ותוכנית הלימוד באוניברסיטאות וכן את השיח והמלגות, ויבחנו האם זו הסיבה לעלייה המאסיבית באנטישמיות ובהתקפות על סטודנטים ואנשי סגל יהודים.

עוד ממליץ המכון להחיל שקיפות מלאה בנוגע לחוזים בין גופים קטאריים לאוניברסיטאות כדי לוודא את מלוא היקף ההשפעה של קטאר, וקורא לסגור קמפוסים של אוניברסיטאות אמריקאיות בקטאר, אשר "פעילותם מאפשרת חדירת עוצמה רכה קטארית לאקדמיה האמריקאית, הן מבחינה אידיאולוגית והן מבחינה מדעית".

המלצות נוספות הן לאסור על מימון ממשלתי קטארי ישיר נוסף לאוניברסיטאות אמריקאיות ולדרוש גילוי מלא על פי חוק רישום סוכנים זרים של כל הכספים הקשורים לקטאר שכבר התקבלו על ידי אוניברסיטאות בארה"ב. עוד מוצע לפתוח בחקירה פדרלית בנוגע לאי דיווח על תרומות זרות לאוניברסיטאות בארה"ב ולנקוט צעדים פליליים נגד אי דיווח שיטתי של אוניברסיטאות בארה"ב ויחידים על תרומות כספיות שהתקבלו מקטאר במישרין או בעקיפין.

מנכ"ל ISGAP, ד"ר צ'ארלס אשר סמול
 באדיבות ISGAP. באדיבות ISGAP,
מנכ"ל ISGAP, ד"ר צ'ארלס אשר סמול. "גישה בלתי מפוקחת לכספי דמים"/באדיבות ISGAP

כמו כן מציע המכון להקים ועדות לבדיקת אתיקה באוניברסיטאות אמריקאיות ולחסום תרומות או שותפויות המסכנות את היושרה האקדמית והביטחון הלאומי, ולחוקק חוקי שקיפות המחייבים גילוי פומבי מלא של כל חוזים, מענקים או תרומות זרים שהתקבלו על ידי אוניברסיטאות בארה"ב, כולל דיווח מפורט על פרויקטים משותפים, חסות, מימון נסיעות, קתדרות סגל שהוענקו והטבות אחרות.

מנכ"ל ISGAP, ד"ר צ'ארלס אשר סמול, אמר כי "מה שראינו בשימוע בקונגרס האמריקאי הוא את ראשי אוניברסיטאות ה-Ivy league הגדולות עם מיליארדי דולרים בתרומות, מנרמלים את האנטישמיות בארצות הברית. זאת, בזמן שהם רוצים גישה בלתי מפוקחת לכספי דמים שמוזרמים על ידי חברות בבעלות ממשלתית קטארית שהאידיאולוגיה שלהם מבקשת להרוס את העם היהודי ואת הדמוקרטיה האמריקאית. זה חייב להיגמר עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully