וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר ראשוני: לוחמי הימ"מ היו הראשונים להגיע לשדה הקרב; חיסלו כ-200 מחבלים

עודכן לאחרונה: 14.10.2023 / 22:46

40 דקות בלבד לאחר קבלת הידיעות הראשונות על חדירת מחבלים ליישובי עוטף עזה, הגיעו למקום 20 לוחמי הימ"מ, שעם כח קטן נוסף של מג"ב, היו הראשונים להילחם באלפי המחבלים החמושים שחצו את הגדר. "האירוע הזה מצביע על המקום של הימ"מ ומשטרת ישראל בהגנה על ביטחון ישראל"

לוחמי יחידת עוקץ חילצו אזרחים מקיבוצי עוטף עזה תחת אש/דובר צה"ל

מתחקיר ראשוני עולה כי לוחמי הימ"מ היו הראשונים להגיע לזירת הקרבות בדרום, ואנשי יחידת העילית של המשטרה ומשמר הגבול חיסלו עד כה למעלה מ-200 מחבלים.

בשעה 6:46 בבוקר שבת, ה-7 באוקטובר, עם קבלת ידיעות ראשוניות על חדירת מחבלים לישובי עוטף עזה, הוקפץ לשטח צוות ראשוני של הימ"מ שכלל 20 לוחמים.

רק כאשר התמקמו לוחמי היחידה סמוך לעיר שדרות, התבהרה תמונת המצב העגומה - אלפי מחבלים עושים את דרכם לתוך שטח ישראל תוך שהם טובחים ויורים לכל עבר. החל מהשעה 7:26 בבוקר, החל הצוות בלחימה במחבלים, כשהוא לבד בשטח עם כוח נוסף של מג"ב, שחבר אליו.

במקביל, מוקפצים לדרום כל לוחמי הימ"מ. חלקם מגיעים ישירות מביתם ברכבם הפרטי, אחרים ברכבים מבצעיים של היחידה. תוך כדי תנועה בכבישים, התחמשו הלוחמים והגיעו לאזור הלחימה כשהוא מוכנים לקרב.

מחסלים 26 מחבלים במשטרת שדרות, משחררים 12 חיילות בבסיס נחל עוז

"הכוח הראשוני מוקפץ לאזור שדרות, בדרך אנחנו מבינים שהאירוע יותר חמור ממה שחשבנו", מתאר הערב (מוצאי שבת) גורם בכיר בימ"מ, "הכוח נתקל בכמות עצומה של מחבלים. הלוחמים היו צריכים לתפעל את האירוע. ראינו את המוטיבציה שלהם לכבוש כמה שיותר יעדים אסטרטגיים".

ההיתקלות הראשונה עם המחבלים היתה במתחם "ביג" בשדרות, שם חוסלו כמה עשרות מחבלים. הכוח התקדם לכיוון תחנת המשטרה בשדרות, "ידענו שהמחבלים השתלטו על תחנה, בהמשך הבנו שיש שלושה שוטרים בתוך התחנה. אנחנו מגיעים ורואים בחוץ הרבה גופות של שוטרים ואזרחים. הכוח מחלץ את השוטרים דרך הגג ,תוך שהוא מחסל 36 מחבלים - 26 בתוך התחנה ועוד עשרה שהיו בחוץ. באירוע הזה נהרג קצין ימ"מ ומספר לוחמים.

לוחמי ימ"מ שנהרגו בפעילות בקרבות בעזה. משמאל לימין, בכיוון השעון: רס"ר אבשלום פרץ, מפקח אלכסיי שמקלוב, רב סמל ראשון דרור אלטון, פקד משהאל שלמה, פקד אברהם הנקין, רב סמל מתקדם בר סיון, רב סמל מתקדם יוראי כהן, רב סמל בכיר חן נחמיאס, פקד סטניסלב שיינקמן. דוברות משטרת ישראל
לוחמי ימ"מ שנהרגו בפעילות בקרבות בעזה. משמאל לימין, בכיוון השעון: רס"ר אבשלום פרץ, מפקח אלכסיי שמקלוב, רב סמל ראשון דרור אלטון, פקד משהאל שלמה, פקד אברהם הנקין, רב סמל מתקדם בר סיון, רב סמל מתקדם יוראי כהן, רב סמל בכיר חן נחמיאס, פקד סטניסלב שיינקמן/דוברות משטרת ישראל

"במקביל, אנחנו מקפיצים כוח לקיבוץ בארי, שם חיסלנו 60 מחבלים עם חצי פלגה, תוך כדי חילוץ בני ערובה רבים. מתחילים בבית ראשון עם חמישה מחבלים, עוברים לבית נוסף ומחסלים עוד שישה מחבלים. בשלב הזה אנחנו מבינים שיש שם הרבה מחבלים, ולמעשה ממשיכים לטהר את הקיבוץ עד למחרת בשעה 8 בבוקר תוך לחימה בלתי פוסקת. המראות היו קשים, מצאנו בני ערובה כפותים וירויים ובמצבים שעדיף לא לפרט. לוחמי היחדה שנפצעו, פונו לבית חולים, קיבלו טיפול ראשוני ומיד חזרו לאזור הלחימה. בין הזירות המרכזיות שבהם פעלנו, יש הרבה היתקלויות רחוב. הלוחמים מצילים הרבה אזרחים, שוטרים ואת כל מי שאפשר.

באותן דקות קריטיות מתקבל דיווח שמחבלים השתלטו על בסיס נחל עוז ויש 12 חיילות שמתבצרות בחמ"ל והמחבלים מנסים לפרוץ לתוכו. "הגענו לשם, חיסלנו את כל המחבלים ושחררנו את החיילות. משם העברנו את המשך הטיפול באירוע לצה"ל".

"לא ציפינו לכמות כזאת גדולה של מחבלים"

את הלחימה בקיבוץ בארי אנשי היחידה לא ישכחו זמן רב: "בבארי זה אירוע של מלחמה, מהרגע שנכנסנו לשם חטפנו ירי, כל אזרח שאותר נמשך אחורה, לוחמים נפצעו שם קשה מאוד. היו בתים שהם הצליחו לרצוח את בני הערובה ואז אתה עובר למוד של לחימה, ואם יש בני ערובה אתה עובר למוד של משא ומתן".

"אירוע כזה של בני ערובה, ביום רגיל היה אירוע לאומי. בזירה הזאת יכולנו לנהל משא ומתן בצורה טובה. סגרנו את המבנה, והתחלנו לנהל מו"מ. בהמשך, הורדנו חמישה מחבלים תוך שניות בודדות".

בעוד לוחמי הימ"מ מנהלים קרבות ירי, פנים אל פנים מול מחבלי חמאס, מתקבלים עוד ועוד דיווחים על מוקדי ירי ובפיקוד ימ"מ צריכים לקבל החלטה לא פשוטה - לאן לשלוח את הכוחות ולהציל אזרחים, שוטרים וחיילים. "יש אנדרלמוסיה. מגיעים דיווחים על אירועי ירי, על בני ערובה. הדילמות קשות".

מעצר מבוקש על ידי לוחמי ימ"מ בשכם. דוברות משטרת ישראל
"הלוחמים ממש עצרו בגופם את המחבלים מלהגיע ולפגוע באזרחים. פעלנו למנוע מהם לנוע צפונה". לוחמי הימ"מ בפעולה/דוברות משטרת ישראל

על מוכנות יחידת העילית לתרחיש כל כך קיצוני אומר הבכיר: "תרגלנו והתאמנו לחדירה לישובים, הלחימה בשנתיים האחרונות בקסבאות של שכם וג'נין הכינה אותנו ללחימה במתווה מסוג זה, אבל לא ציפינו לכמות כזאת גדולה של מחבלים, אתה מדבר על כ-2,000 מחבלים, שהגיעו עם כמות עצומה של אמצעי לחימה: מטענים, טילי נ"ט, תוך כדי שהם מנסים למלכד צמתים ולתקל את הכוחות. המחבלים מגיעים מהאוויר, ברכבים, באופנועים. הלוחמים ממש עצרו בגופם את המחבלים מלהגיע ולפגוע באזרחים. פעלנו למנוע מהם לנוע צפונה".

מוקדים מרכזיים נוספים בהם התנהלה לחימה קשה למניעת התקדמות המחבלים היו בצומת שער הנגב, בכביש 232 ובמתחם "ביג" בשדרות. המוני מחבלים עשו דרכם לכיוון הערים המרכזיות בדרום ונתקלו בלוחמי הימ"מ הנחושים. בשעות הקריטיות האלו איבד הימ"מ חמישה לוחמים ועוד כמה פצועים. "היתה שם לחימה מאוד קשה, הכוח נשלח ליד מרדכי כדי למנוע מהם להגיע לזיקים, לאשקלון ולאשדוד. זה היה מאבק עיקש".

"עצם זה שהיו מעורבות יחידות כמו החטיבה הטקטית, מג"ב, חטיבה לבט"פ וניהלו קרב עם מחבלים, בקו ההגנה הראשון מצד ישראל וקו ההגנה האחרון מכיוון רצועת עזה, משנה את תפיסת הביטחון הלאומית שלנו, בדגש על יישובי עוטף ישראל"

מתחקיר ראשוני עולה כאמור כי לוחמי היחידה חיסלו עד כה למעלה מ-200 מחבלים. ביומיים הראשונים ללחימה בעוטף עזה נפלו תשעה לוחמי ימ"מ, תוך שהגנו בנפשם על חיילים, שוטרים ואזרחים. מאז הקמתה בשנת 1974, איבדה היחידה 16 לוחמים. חלקם בפעילות מבצעית, ואחרים במהלך מילוי תפקידם.

"האירוע הזה מצביע על המקום של הימ"מ ומשטרת ישראל בהגנה על ביטחון ישראל", אומר הבכיר ביחידת העילית. "עצם זה שהיו מעורבות יחידות כמו החטיבה הטקטית, מג"ב, חטיבה לבט"פ וניהלו קרב עם מחבלים, בקו ההגנה הראשון מצד ישראל וקו ההגנה האחרון מכיוון רצועת עזה, משנה את תפיסת הביטחון הלאומית שלנו, בדגש על יישובי עוטף ישראל".

נחשבת ליחידה מהטובות מסוגה בעולם

הימ"מ, היחידה הלאומית המיוחדת ללוחמה בטרור, היא היחידה הלאומית של ישראל ללוחמה בטרור. זוהי יחידת העילית של משטרת ישראל ומשמר הגבול ללוחמה בטרור ויחידת ההשתלטות (חילוץ בני ערובה) הלאומית של מדינת ישראל, ובנוסף משמשת למשימות משטרה מיוחדות.

הימ"מ, שראשי תיבות שלה הוא "יחידה משטרתית מיוחדת", הוקמה ב-1974 על ידי מפקד משמר הגבול ניצב חיים לוי, אשר הטיל על ראובן יעקב נמרודי, המפקד הראשון של הימ"מ, להקים את היחידה כיחידת השתלטות, כמענה לפיגועי חטיפה ומיקוח.

בהמשך הוטלו עליה משימות ותפקידים נוספים כאשר העיקריים שבהם הם לוחמה בטרור, סיכול ומניעת פיגועים, מעצר מחבלים, הפעלת צלפים ומשימות משטרה מיוחדות. רוב פעילותה מסווגת, אך בעקבות מספר רב של מבצעים מוצלחים לאורך השנים זכתה היחידה למוניטין גבוה מאוד בקרב כוחות הביטחון בארץ ובעולם.

כיום היא נחשבת לאחת היחידות המקצועיות, המנוסות והטובות מסוגה בעולם, למרות תקציבה הקטן יחסית. הימ"מ היא אחת היחידות העסוקות ביותר במערכת הביטחון ומבצעת מאות מבצעים ופעולות מידי שנה. מאז 2022 מוגדרת הימ"מ כיחידה הלאומית של מדינת ישראל ללוחמה בטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully